قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه ضروری است

کریستین لاگارد (Christine Lagarde)، رئیس بانک مرکزی اروپا، خواستار تعیین وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال شد تا از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه جلوگیری شود.

قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه ضروری است

لاگارد از قانون‌گذاران اروپایی خواسته است تا چهارچوب نظارتی مشخصی را برای ارزهای دیجیتال تصویب کنند. هدف او از ارائه این درخواست احتمالاً این است که روسیه نتواند تحریم‌های اقتصادی جدید را دور بزند.

لاگارد روز جمعه در نشست غیررسمی وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای اروپایی به خبرنگاران گفت که بانک مرکزی اروپا «قاطعانه و با دقت زیاد» تحریم‌های قانون‌گذاران اروپایی علیه روسیه را اجرا خواهد کرد. این تحریم‌ها در واکنش به حمله این کشور به اوکراین اعمال شده است. لاگارد در واکنش به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با احتمال استفاده روسیه از ارزهای دیجیتال برای فرار از تحریم‌ها، از قانون‌گذاران اروپایی خواست که با تسریع روند آماده‌سازی طرح «MiCA» موافقت کنند. گفتنی است که MiCA طرحی برای ارائه یک چارچوب نظارتی مشخص ویژه دارایی‌های دیجیتال است.

لاگارد در مصاحبه روز جمعه خود گفته است:

«هر وقت ممنوعیت، تحریم یا سازوکاری برای اجرای آنها وجود داشته باشد، راه‌های مجرمانه‌ای هم برای دورزدن آنها به وجود می‌آید. اجرای طرح MiCA باید سریع‌تر پیش برود. تنها در این صورت یک چارچوب نظارتی در اروپا داریم که با استفاده از آن می‌توانیم ارزهای دیجیتال را واقعاً کنترل کنیم.»

در MiCA یا «طرح ویژه بازار ارزهای دیجیتال» یک چارچوب نظارتی برای بازار ارزهای دیجیتال پیشنهاد شده است که علاوه بر حمایت از نوآوری‌های موجود، از پتانسیل ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای استفاده می‌کند که ثبات مالی کشورها حفظ و از سرمایه‌گذاران محافظت شود. این پیش‌نویس برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹) در کمیسیون اروپا ارائه شد و سپس شورای اروپا آن را در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان) تصویب کرد. قرار بود این طرح روز دوشنبه در پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود.

با این حال، استفان برگ (Stefan Berge)، یکی از اعضای کمیته اقتصادی پارلمان اروپا، در روز جمعه اعلام کرد که این رأی‌گیری را به تأخیر انداخته است؛ چراکه ممکن بود این طرح به اشتباه، به‌عنوان ممنوعیتی برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار در نظر گرفته شود. تا زمان انتشار این گزارش، هیچ تاریخ جدید و مشخصی برای این رأی‌گیری اعلام نشده است.

روز پنج‌شنبه، جو بایدن (Joe Biden)، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها را با هدف ایجاد «هزینه‌هایی ویرانگر» علیه روسیه اجرا خواهد کرد. این تحریم‌ها به‌خاطر حمله این کشور به اوکراین اعمال شده‌اند. بایدن اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش تحریم‌هایی را علیه پنج بانک بزرگ روسیه اعمال خواهند کرد.

علاوه بر این، این تحریم‌ها علیه چهره‌های ملی این کشور که «خودشان را با هزینه دولت روسیه ثروتمند کرده‌اند»، اجرا خواهد شد. جالب اینجاست که این تحریم‌ها شامل قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداختی سوئیفت (SWIFT) و همچنین ارزهای دیجیتال نمی‌شود.

شرایط اوکراین هنوز کاملاً مشخص نیست، اما بنا بر گزارش‌های موجود، از زمانی که ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه آغاز حمله به اوکراین را اعلام کرد، بخش‌هایی زیادی از این کشور بمباران شده است. یک فرودگاه نظامی در نزدیکی کی‌یف نیز جزء این مناطق بوده است. شایان ذکر است که تعدادی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال به ارتش اوکراین و سازمان‌های محلی اوکراین کمک‌های مالی ارائه کرده‌اند.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر