سلطه بیت کوین به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسید

با رشد سلطه بازار بیت کوین در هفته گذشته و افزایش حواشی هزینه‌های شبکه اتریوم، شواهد نشان می‌دهد که انگار خبری از آلت سیزن (Alt Season) جدید نیست.

سلطه بیت کوین به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسید

بیت کوین در حال بازپس‌گیری سهم بازار خود از آلت کوین‌ها است. داده‌های کوین مارکت کپ حاکی از آن است که سهم بیت کوین از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در اواخر ماه ژانویه به 42 درصد رسید.

پس از ریزش‌های متعددی که قیمت بیت کوین را از اوج 69 هزار دلاری خود در ماه نوامبر به سطوح زیر 40 هزار دلار رساند، بیت کوین کورسوی امیدی یافته و در حال تصاحب سهم ازدست‌رفته خود در بازار است.

پیش‌ازاین توجه به آلت کوین‌های بزرگ مانند اتریوم و سولانا جلب بود که از ضعف بیت کوین بهره می‌بردند. به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است؛ زیرا بیت کوین جان تازه‌ای گرفته و در نیمه دوم ماه ژانویه توانست سلطه بازار خود را بالای 40 درصد حفظ کند.

سلطه بازار بیت کوین نمودار سلطه بازار بیت کوین

ارزش بازار معیار کاملی برای قدرت بازار یک رمزارز نیست؛ زیرا توکن‌های معتبر را با آن‌هایی که سابقه کوتاهی دارند مقایسه کرده و تدابیر انجام شده یا ارزش‌های ذاتی بازار یک ارز دیجیتال معین را در نظر نمی‌گیرد.

ارزش بازار تحقق‌یافته که خروجی تراکنش‌های خرج نشده (Unspent Transaction Output یا به‌اختصار UTXO) را با احتساب آخرین قیمتی که توکن‌ها با آن جابه‌جا شدند را در نظر می‌گیرد، در میان تحلیلگران محبوبیت بیشتری دارد.

داده‌های شرکت تحلیل آن چین Messari حاکی از آن است که بر خلاف معیار ارزش بازار، تأیید ارزش تحقق‌یافته از زمان اوج قیمت در ماه نوامبر، کم‌وبیش ثابت بوده و در حال حاضر به 453 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش بازار تحقق‌یافته نمودار ارزش بازار تحقق‌یافته همراه با قیمت

شرایط اتریوم با بیت کوین فرق دارد!

در مبحث ارزش تحقق‌یافته، معیار اتریوم از سه ماه چهارم سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

با بحث در مورد پروژه اتریوم 2 که با رکورد هزینه‌های شبکه همراه شده، انتقاد از توانایی اتریوم برای رقابت با بیت کوین همچنان ادامه دارد.

دیلان لیکلر (Dylan LeClair)، تحلیلگر محبوب در مورد مسئله کارمزدها نوشت: «اتریوم بر خلاف بیت کوین، یک شبکه ذخیره ارزش و تسویه مبالغ نیست. اتریوم به دلیل افزایش قیمت، از هنگام راه‌اندازی‌اش رفته‌رفته کارایی خود را به‌عنوان یک شبکه پرداخت و تسویه از دست داده است.»

داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل Glassnode نشان‌دهنده کمتر شدن ارزش تراکنش‌ها نسبت به هر 1 دلار هزینه تراکنش پرداخت شده در شبکه اتریوم است.

آمارهای دیگر نیز نشان می‌دهند که کارمزدهای پرداخت شده در شبکه بیت کوین، برابر تنها 1 درصد از کارمزدهای اتریوم هستند.

کریس برنیسک (Chris Burniske) که این نمودار را در توییتر منتشر کرد، نوشت: «هنگامی که نمودار را دیدم باورم نمی‌شد که هزینه‌هایی که مردم برای استفاده از شبکه بیت کوین پرداخت می‌کنند، در حال حاضر تنها برابر یک درصد از هزینه‌های شبکه اتریوم است.»

ارسال نظر