قدرت قابل‌توجه گرجستان در استخراج بیت کوین

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی Arcane، جمعیت کوچک گرجستان قدرت قابل‌توجهی در استخراج بیت کوین دارد و نزدیک به یک درصد از کل نرخ هش صنعت استخراج در این کشور مستقر است.

قدرت قابل‌توجه گرجستان در استخراج بیت کوین

در نگاه اول، جمهوری کوچک گرجستان یک مظنون بعید برای استخراج بیت کوین به نظر می‌رسد، اما این کشور دارای نیروگاه‌های آبی فراوان است و از نظر شاخص سهولت کسب‌وکار بانک جهانی در جایگاه هفتم قرار دارد و از کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان نیز جلوتر است.

گرجستان میزبان کسب‌وکار استخراج صنعتی بیت فیوری (Bitfury) است و همچنین استخراجگران کوچک که به مقدار زیادی از انرژی هیدروالکتریکی دسترسی دارند نیز در خود جا داده است.

درحالی‌که شاخص مصرف برق کمبریج نرخ هش بیت کوین گرجستان را 0.18 درصد اعلام کرده است، یک گزارش دقیق و بلندمدت از شرکت تحقیقات آرکین (Arcane) نشان می‌دهد این مقدار به 0.71 درصد نزدیک‌تر است.

جاران ملرود (Jaran Mellerud)، تحلیلگر شرکت آرکین و نویسنده این گزارش به خبرگزاری کوین تلگراف گفت:

«استخراج خانگی در گرجستان، به‌ویژه در مناطق با برق یارانه‌ای پدیده بسیار بزرگی است. تا زمانی که یارانه‌های برق در مناطق خاصی از کشور وجود داشته باشد، مردم همچنان به راه‌اندازی استخراج خانگی در منازل خود ادامه خواهند داد.»

این گزارش حداقل 125 مگاوات ظرفیت استخراج رمزارز را مشخص می‌کند که 62 مگاوات آن در دیتاسنترهای مقیاس صنعتی حاصل می‌شود. 63 مگاوات باقی‌مانده نیز در عملیات‌های کوچک پراکنده در منازل، گاراژها، انبارهای رها شده و کارخانه‌های سراسر کشور پراکنده‌اند.

ملرود نتیجه‌گیری می‌کند که آمار واقعی برای کل هش ریت گرجستان در حدود 0.71 درصد است، زیرا 100 مگاوات از کل ظرفیت استخراج رمزارز در گرجستان به بیت کوین اختصاص داده شده است و سخت‌افزار استخراج گرجستان نیز بازدهی برابر با میانگین شبکه دارد.

بااین‌حال، درحالی‌که استخراج بیت کوین با منابع انرژی استفاده نشده و یا ارزان پدیده جدیدی نیست، این امر مشکلاتی را نیز به همراه دارد.

در کشور نزدیک قزاقستان که اخیرا به دلیل انرژی ارزان‌قیمت و نبود قوانین سخت‌گیرانه حدود 18 درصد از هش ریت جهانی را به خود اختصاص داده است، تنظیم‌کننده‌ها به دنبال افزایش قیمت‌های انرژی و مالیات هستند.

ملرود آگاه است که علی‌رغم شرایط مناسب راه‌اندازی کسب‌وکار در گرجستان، افزایش قیمت برق می‌تواند استخراجگران را از راه‌اندازی عملیات جدید دلسرد کند. او به کوین تلگراف گفت: «به نظر من دولت گرجستان استخراجگران بیشتری را در کشور نمی‌خواهد، زیرا استخراج بیت کوین در حال حاضر تقریبا 10 درصد از برق کشور را مصرف می‌کند و کمبود برق کشور را افزایش داده است.»

ارسال نظر