نمودار قیمت لگاریتمی چیست و چه تفاوتی با نمودار عادی دارد؟

اگر در بازارهای مالی فعالیت کرده باشید، احتمالا با نوع دیگری از نمودار قیمت مواجه شده‌اید. نمودار قیمت لگاریتمی روش دیگری برای نمایش نوسانات قیمت روی نمودار است.

نمودار قیمت لگاریتمی چیست و چه تفاوتی با نمودار عادی دارد؟

بسته به نوع مقیاس قیمتی که هنگام مشاهده داده‌ها استفاده شود، تفسیر نمودار قیمت در بین معامله‌گران مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

اکثر نرم‌افزارهای آنلاین و کارگزاری‌ها می‌توانند سبک‌های مختلفی از نمودارها را نمایش دهند. دو نوع متداول مقیاس که برای تجزیه‌وتحلیل قیمت استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. نمودار قیمت لگاریتمی: در این نوع نمودار فواصل قیمت در محور عمودی (y) وابسته به درصد تغییر قیمت دارایی است.
  2. نمودار قیمت خطی: این نوع نمودار که به آن خطی نیز گفته می‌شود، قیمت را در محور عمودی با فواصل مساوی از پیش تعیین شده نشان می‌دهد.

نمودار قیمت لگاریتمی

نمودار قیمت لگاریتمی طوری ترسیم می‌شود که قیمت‌ها در محور به طور مساوی و با فواصل یکسان از دیگر نباشند. در این نوع نمودار، فواصل در محور عمودی نمایانگر تغییر درصد قیمت است. به‌عنوان‌مثال، در یک نمودار قیمت لگاریتمی، فاصله بین 10 تا 20 دلار برابر با فاصله بین 20 تا 40 دلار است؛ زیرا هر دو فاصله افزایش 100 درصدی قیمت را نشان می‌دهند. اکثر تحلیلگران تکنیکال و معامله‌گران از مقیاس‌های قیمت لگاریتمی استفاده می‌کنند.

نمودار قیمت لگاریتمی نمونه‌ای از یک نمودار قیمت لگاریتمی

این نوع نمودارها می‌توانند به معامله‌گران برای پیدا کردن اهداف خرید و فروش کمک کنند. بااین‌حال، اگر قیمت‌ها نزدیک به هم باشند، مقیاس‌های لگاریتمی قیمت ممکن است متراکم و ناخوانا شوند.

نمودار قیمت خطی

نمودار قیمت خطی به‌عنوان نمودار حسابی نیز شناخته می‌شود. این نوع نمودارها حرکات را در رابطه با درصد تغییرشان به تصویر نمی‌کشند و مقیاسی ارائه نمی‌دهد. در عوض، نمودارهای قیمت خطی، تغییرات سطح قیمت را مطابق با ارزش واحد ثابتی ترسیم می‌کنند.

نمودار قیمت خطی نمونه‌ای از یک نمودار قیمت لگاریتمی

تغییرات قیمت در این نمودارها ثابت است که ترسیم کردن آن‌ها را به‌صورت دستی آسان‌تر می‌کند. در این نوع نمودار، میان قیمت‌های ذکر شده فاصله یکسانی وجود دارد.

تفاوت‌های کلیدی

در نمودار قیمت خطی، افزایش قیمت از 10 دلار به 15 دلار و افزایش از 20 تا 25 دلار به‌صورت یکسان نمایش داده می‌شود. هر دو افزایش 5 دلار است و نمودار خطی قیمت را در بخش‌های مساوی نشان می‌دهد. بااین‌حال، نمودار قیمت لگاریتمی، حرکات عمودی متفاوتی را برای تغییرات قیمت بین 10 تا 15 دلار و تغییر قیمت بین 20 تا 25 دلار نشان خواهد داد.

درحالی‌که هر دو حرکت مبلغ یکسانی هستند، اولین تغییر 5 دلاری نشان‌دهنده افزایش 50 درصدی قیمت دارایی است، اما دومین تغییر 5 دلاری نشان‌دهنده افزایش 25 درصدی قیمت دارایی است. ازآنجایی‌که سود 50 درصدی از سود 25 درصدی بزرگ‌تر است، طراحان نمودار در نمودار لگلاریتمی از فاصله بیشتری بین قیمت‌ها استفاده خواهند کرد.

هنگام استفاده از یک نمودار لگاریتمی، فاصله عمودی بین قیمت‌ها در نمودار، زمانی برابر خواهد بود که درصد تغییر بین مقادیر یکسان باشد. برای مثال، فاصله بین 10 تا 15 دلار برابر با فاصله بین 20 تا 30 دلار خواهد بود؛ زیرا هر دو نشان‌دهنده افزایش 50 درصدی قیمت هستند.

به‌طورکلی، اکثر معامله‌گران و برنامه‌ها از نمودارهای لگاریتمی استفاده می‌کنند، اما بررسی روش‌های دیگر می‌تواند شما را در شناخت بهترین روش برای سبک معاملاتی‌‌تان یاری کند.

ارسال نظر