پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال چیست؟ | شناسایی طرح های Pump and Dump

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال و یا بازارهای مالی دیگر فعالیت کرده باشید، به‌احتمال زیاد نام طرح‌های سودجویانه پامپ و دامپ را شنیده‌اید، اما ماهیت این طرح‌ها چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها در امان ماند؟

پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال چیست؟ | شناسایی طرح های Pump and Dump

پامپ و دامپ

اگرچه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین نسبتا جدید هستند، اما این دارایی‌هایی نیز مستعد همان کلاهبرداری‌های قدیمی هستند که سال‌هاست جیب سرمایه‌گذاران را خالی کرده‌اند. یکی از این کلاهبرداری‌ها، طرح پامپ و دامپ (Pump and dump) است.

باوجوداینکه طرح‌های پامپ و دامپ در صرافی‌های تنظیم شده غیرقانونی هستند، حوزه ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری و تنظیم نشده، یک زمینه غنی را برای این طرح‌ها فراهم کرده است.

برای برخی از افراد در حوزه بلاک چین، سؤال اصلی این است که «طرح‌های پامپ و دامپ چگونه انجام می‌شوند؟». در این مطلب به بررسی کامل این‌گونه طرح‌ها خواهیم پرداخت و روش‌های شناسایی آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

منظور از پامپ و دامپ چیست؟

پامپ و دامپ وضعیتی است که در آن فرد یا گروهی از افراد قصد دارند با پامپ یک دارایی، سود کسب کنند. اصطلاح "پامپ" برای نشان‌دادن خرید مقدار زیادی از یک دارایی برای افزایش تقاضا و قیمت دارایی مربوطه استفاده می‌شود.پامپ و دامپ

سپس، آن‌ها دارایی‌ها را با قیمت بالاتری دامپ می‌کنند تا بازده بسیار زیادی در سرمایه‌گذاری‌شان دریافت کنند. بخش دوم این طرح‌ها یعنی "دامپ" کردن به معنی فروختن یکجا است، اما در لغت به معنای دور انداختن یا از شر چیزی خلاص شدن است.

کلاهبرداران از پویایی عرضه و تقاضای بازار استفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاران حرکت قیمت را همانند یک روند عادی ببینند.

در اکثر موارد، کلاهبرداران سکه‌های جدید و غیر محبوبی را مورد هدف قرار می‌دهند که برای دست‌کاری به پول زیادی احتیاج ندارند. به‌عنوان‌مثال، کلاهبرداران به‌ندرت به پامپ و تحریک روند صعودی بیت کوین و فکر می‌کنند، زیرا این امر به سرمایه بسیار زیادی نیاز خواهد داشت.

این کلاهبرداران در بسیاری از موارد برای کسب سود بیشتر از طرحشان، عرضه اولیه سکه (ICO) را هدف قرار می‌دهند؛ زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران از نظر روانی آماده خرید آن‌ها هستند. قبل از ICO نیز، تبلیغات گسترده‌ای برای خوب جلوه‌دادن ارز دیجیتال جدید انجام می‌گیرد.

شاید برایتان جالب باشد: کلاهبرداری ارز دیجیتال نوکون | عرضه اولیه نوکون را نخرید!

طرح‌های پامپ و دامپ چگونه کار می‌کنند؟

نمودار یک طرح پامپ و دامپ نمونه نمودار قیمت یک طرح پامپ و دامپ نمونه

در مرکز این طرح‌ها، تیمی از افراد بااستعداد، باانگیزه و سازمان‌یافته وجود دارد. این افراد از نقاط مختلف عمل می‌کنند تا تبلیغات واقعی به نظر برسد.

این تیم اغلب شامل سرمایه‌گذارانی است که بودجه لازم را برای خرید توکن‌ها و افزایش تقاضا فراهم می‌کنند. اگر توکن انتخاب شده یک دارایی کم‌حجم باشد، خرید بیشتر آن‌ها به کلاهبرداران اجازه می‌دهد تا عرضه را کنترل کرده و قیمت را تنظیم کنند.

هم‌زمان با اینکه تیم داخلی بر ایجاد عرضه مصنوعی تمرکز می‌کند، تیم دیگری سخت در تلاش است تا جنبه خوب توکن را نشان دهد. درگذشته، کلاهبرداران به‌صورت حضوری افراد را فریب می‌دادند و آن را قانع به خرید سهام می‌کردند.

امروزه کلاهبرداران با استفاده از بسترهای رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و توییتر به‌راحتی می‌توانند خریداران را ترغیب کنند. کلاهبرداران حتی گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و از بازاریابان تأثیرگذار برای انتشار تبلیغات و بررسی‌های مثبت در مورد توکن‌ها استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با ترس ازدست‌رفتن فرصت خرید در قیمت پایین، عجله می‌کنند و آن را خریداری می‌کنند. هنگامی که کلاهبرداران سرانجام تمام توکن‌های خود را می‌فروشند، هیاهو و تقاضا از بین می‌رود. قیمت ناگهان سقوط می‌کند و سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند که در دام کلاهبرداران افتاده‌اند، اما دیگر دیر شده است!

چگونه طرح‌های Pump and dump را شناسایی کنیم؟

برای سرمایه‌گذاران و مبادله‌گران، شناسایی طرح پامپ و دامپ می‌تواند مرز تعیین‌کننده بین ازدست‌دادن سرمایه و سود کردن باشد، اما چگونه می‌توان چنین طرح‌هایی را تشخیص داد؟ در اینجا راهبردهای اصلی آورده شده است:

  • پیش از سرمایه‌گذاری، حتما توکن موردنظر را به طور جامع بررسی کنید. این به شما کمک می‌کند تا روندهای غیرمعمول در بازار را شناسایی کنید.
  • هنگام سرمایه‌گذاری روی رمزارزها احساساتی نباشید. اگرچه ممکن است یک ارز دیجیتال موردتوجه زیادی قرار بگیرد، اما حقیقت این است که ده‌ها ارز مناسب دیگر هنوز وجود دارند؛ بنابراین، در مورد خرید توکن‌ها احساساتی نباشید.
  • همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید! این ضرب‌المثل قدیمی در ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارد! همیشه سرمایه خود را میان چندین دارایی مختلف پخش کنید تا پولتان در طرح‌های پامپ و دامپ از بین نرود.
  • سعی کنید رمزارزهایی با ساختار قابل‌اعتماد و که توسط شخصیت‌های مورد احترام حمایت می‌شوند را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال، هنگامی که یک توکن توسط شخصیت‌های برجسته‌ای مانند ویتالیک بوترین، دان لاریمر یا چارلز هاسکینسون حمایت می‌شود، به‌احتمال زیاد پروژه خوبی خواهد بود.

آیا شما نیز تابه‌حال با طرح‌های پامپ و دامپ روبرو شده‌اید؟ کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن تجربیات، نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر