پای نتورک چیست؟ | آیا پروژه ارز دیجیتال pi کلاهبرداری است؟

پای نتورک یا ارز دیجیتال pi پروژه‌ای است که خود را به‌عنوان "اولین رمزارز قابل استخراج در موبایل" معرفی کرده است، اما ادعاهای این پروژه تا چه حد صحت دارند؟

پای نتورک چیست؟ | آیا پروژه ارز دیجیتال pi کلاهبرداری است؟

پای نتورک چیست؟

پروژه پای نتورک (Pi Network) یک اپلیکیشن تلفن همراه است که در آن کاربران با واردشدن به‌صورت روزانه و کلیک کردن روی یک گزینه، ارز دیجیتال pi دریافت می‌کنند.

صفحه اصلی سایت پای نتورک صفحه اصلی سایت پای نتورک

کاربران همچنین می‌توانند با معرفی افراد بیشتری به این پلتفرم، سطح خود را افزایش دهند و ارز دیجیتال بیشتری به‌صورت روزانه دریافت کنند. این یک مدل رایج در طرح‌های هرمی و بازاریابی چندسطحی است.

در حال حاضر کاربران بدون مزایای ملموسی، در حال ارزش گذاشتن در این نرم‌افزار هستند. این برنامه هیچ کاربردی در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهد و اکثر کاربران به این امید اینکه روزی بتوانند ارز دیجیتال pi خود را به پول واقعی تبدیل کنند، به استفاده از این نرم‌افزار ادامه می‌دهند.

این برنامه مانند یک سیستم فروش مستقیم یا بازاریابی همکاری در فروش عمل می‌کند و پاداش‌های بالقوه را به کاربران برای دعوت کاربران جدید نوید می‌دهد. ازاین‌رو، برخی از افراد زمان و تلاش بیشتری را برای جذب کاربران جدید صرف می‌کنند.

ما آن را مشابه بازاریابی چند سطحی می‌دانیم، زیرا شامل فروش مستقیم می‌شود و مزایای بالقوه بیشتری را برای کاربران اولیه ارائه می‌دهد‌، اما فروش وابسته یا بازاریابی پورسانتی احتمالا قیاس‌های بهتری هستند.

کاربران ارزش وارد این برنامه می‌کنند. صدها نوشته در فضای مجازی وجود دارد که ادعا می‌کنند پای نتورک نمی‌تواند کلاهبرداری باشد؛ زیرا کاربران هیچ پول و سرمایه‌ای وارد آن نمی‌کنند، اما باید توجه داشت که زمان و داده‌های کاربران بسیار ارزشمند است و آن‌ها این سرمایه را وارد برنامه می‌کنند.

بعید می‌دانیم که این پروژه بتواند برخلاف ادعاهای خود در آینده ارزش ایجاد کند. کاربران هیچ ارزشی به جز ارائه اطلاعات خود اپلیکیشن، مشاهده تبلیغات یا ارسال پیام به کاربران دیگر ایجاد نمی‌کنند. ارزش این فعالیت‌ها بعید است که ثروت قابل‌توجهی برای کاربران ایجاد کند.

برخی از راهبردهای فعلی پای نتورک نیز در اسکم‌ها (Scam) و کلاهبرداری‌های رایج استفاده می‌شود. بنیانگذاران ارز دیجیتال pi از فعالیت کاربران سود می‌برند. آن‌ها تبلیغات ویدیویی را برای درآمدزایی از کاربران فعال اضافه کرده‌اند.

این برنامه همچنین دارای یک فرایند احراز هویت برای جمع‌آوری اطلاعات گذرنامه است. داشتن مخاطبان تأیید شده از طریق فرایند احراز هویت، درآمد تبلیغات را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

ما مخالف کسب‌وکارهایی که درآمد خود را از تبلیغات تأمین می‌کنند نیستیم؛ خود ما نیز از همین کسب‌وکارها هستیم. بااین‌حال، وقتی شرکتی که قرار است کارایی‌های بیشتری را راه‌اندازی کند، از مخاطبان خود درآمدزایی کند، تضاد منافع واضح خواهد بود.

آیا ارز دیجیتال pi ارزشمند خواهد شد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که احتمال آن کم است، اما غیرممکن نیست. ما در اینجا یک تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر شواهد انجام داده‌ایم و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پای نتورک حداقل در تلاش است تا یک چیز باارزش ایجاد کند.

توسعه دهندگان ارز دیجیتال pi یک وایت پیپر (Whitepaper) منتشر کرده‌اند در آن اهدافشان را بیان کرده‌اند بدون آنکه هیچ توضیح فنی درمورد نحوه تحقق یافتن این اهداف بدهند. نقد و بررسی‌های زیادی از این وایت پیپر نوشته شده است که کلی‌گویی‌ها، فقدان اطلاعات و ادعاهای نادرست آن را افشا می‌کنند.

این وایت پیپر سعی کرده است بدون آنکه هیچ‌گونه اطلاعاتی ارائه دهد، خود را با بیت کوین مقایسه کند. نکته بسیار عجیب دیگر این است که در وایت پیپری در مورد ارز دیجیتال pi، واژه "بیت کوین" 78 بار تکرار شده است!

وایت پیپر پای نتورک واژه "بیت کوین" در وایت پیپر پای نتورک 78 بار تکرار شده است!

بنیان‌گذاران پای نتورک همه‌جا جار می‌زنند که در استنفورد تحصیل‌کرده‌اند. اگرچه این مطمئناً چیز خوبی است، مردم به‌ندرت متوجه می‌شوند که وارن بافت، جف بزوس و بسیاری از بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای موفق، در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کرده‌اند.

این به این دلیل است که شرکت‌های آنها به‌ندرت این حقایق را ذکر می‌کنند. بر اساس مشاهدات ما، موفقیت تجاری به‌مراتب مهم‌تر از مدرک تحصیلی است و شرکت‌های موفق بیشتر تمایل دارند در مورد موفقیت‌های خود صحبت کنند تا اعتبار دانشگاهی مؤسسان.

ارز دیجیتال pi چه زمانی در صرافی‌ها درج خواهد شد؟

برای ما سؤال این است که چرا توسعه‌دهندگان این پروژه تاکنون بلاک چین و صرافی را راه‌اندازی نکرده‌اند. این کارها، امور مهندسی بسیار ساده‌ای هستند. ما دو نظریه داریم:

آنها ممکن است منتظر باشند که تعداد کاربرانشان به حدی برسد که بتوانند برای تبلیغ‌کنندگان ارزش ایجاد کنند. بااین‌حال، ما شک نداریم که تبلیغ‌کنندگان بزرگ تبلیغاتی را در شبکه‌ای درج کنند که در آن کاربران وارد نرم‌افزار می‌شوند تا با مشاهده تبلیغات ارز دیجیتال دریافت کنند.

البته این رویکرد چیز جدیدی نیست. چنین وب‌سایت‌هایی از روزهای اولیه اینترنت وجود داشتند. بااین‌حال، هیچ یک از آنها به پذیرش جمعی نرسیدند. این امر به این دلیل است که تبلیغ‌کنندگان تمایل دارند در وب‌سایت‌هایی که به‌صورت طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربردی را ارائه می‌کنند، تبلیغ کنند.

دلیل دیگر می‌تواند این باشد که تیم توسعه‌دهنده نگران است که اگر ارز دیجیتال pi در صرافی‌ها درج شود، افراد زیادی آن را برای فروش بگذارند و این ارز دیجیتال دیگر آن‌قدر ارزشمند نباشد که افراد وارد برنامه شوند تا آن را دریافت کنند؛ به عبارتی قیمت هر pi آن‌قدر پایین باشد که به‌دست‌آوردن آن توجیه اقتصادی نداشته باشد. گاهی اوقات خیال یک چیز از واقعیت آن ارزشمندتر است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که ارز دیجیتال pi ممکن است روزی قیمت‌گذاری شود و ارزش داشته باشد، اما اینکه پای نتورک بتواند کاربران خود را ثروتمند کند، به رویا نزدیک‌تر است تا واقعیت.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری ارز دیجیتال نوکون | عرضه اولیه نوکون را نخرید!

باتوجه‌به شواهد و استدلال‌های ارائه‌شده، دیدگاه شما در مورد پای نتورک و ارز دیجیتال pi چیست؟ نظرات خود را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر