پولکادات چیست؟ | آشنایی با Polkadot و معرفی توکن دات (DOT)

نظر شما درباره آینده پولکادات چیست؟ آیا شما در این پروژه مبتکرانه سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

پولکادات چیست؟ | آشنایی با Polkadot و معرفی توکن دات (DOT)

پولکادات چیست؟

پولکادات پلتفرمی است که به دنبال ایجاد یک بلاکچین جامع است که کاربران بتوانند بلاکچین‌های خود را روی آن راه‌اندازی کنند.

Polkadot که در سال 2020 راه‌اندازی شد، یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال است و تعدادی ویژگی فنی جدید را برای هدف بلندپروازانه خود به کار گرفته است.

این پلتفرم از دو نوع بلاکچین طراحی شده است؛ یک شبکه اصلی به نام ریلی‌چین (Relay Chain) که تراکنش‌ها در آن دائمی هستند و دومی شبکه‌های ایجاد شده توسط کاربران به نام پاراچین (Parachain).

پاراچین‌ها را می‌توان برای امور مختلف سفارشی کرد و داده‌های آن‌ها را به بلاکچین اصلی وارد کرد. مزیت این کار این است که تراکنش‌های پاراچین از همان امنیت زنجیره اصلی بهره‌مند می‌شوند.

با این طراحی، تیم Polkadot ادعا می‌کند که تراکنش‌ها را می‌توان تنها با استفاده از منابع محاسباتی موردنیاز برای اجرای زنجیره اصلی امن و دقیق نگه داشت و کاربران نیز می‌توانند بسیاری از پاراچین‌ها را برای استفاده‌های مختلف سفارشی کنند.

توسعه‌دهندگان پولکادات بر این باورند که این طراحی به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را به صورت خصوصی و کارآمدتر انجام دهند و بلاکچین‌هایی ایجاد کنند که داده‌های کاربر را در شبکه عمومی فاش نمی‌کنند.

پولکادات چگونه کار می‌کند؟

شبکه پولکادات امکان ایجاد سه نوع بلاک چین را فراهم می‌کند:پولکادات

ریلی چین (Relay Chain)

ریلی‌چین بلاکچین اصلی پولکادات است. در این شبکه تراکنش‌ها نهایی می‌شوند. برای دستیابی به سرعت بیشتر، ریلی‌چین افزودن فرآیند ثبت تراکنش‌های جدید را از اعتبارسنجی آن تراکنش‌ها جدا می‌کند. این مدل شبکه Polkadot را قادر می‌کند تا 1000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

پاراچین (Parachain)

پاراچین‌ها بلاکچین‌هایی سفارشی هستند که از منابع محاسباتی ریلی‌چین برای تأیید صحت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

بریج یا پل (Bridge)

بریج‌ها به شبکه پولکادات اجازه می‌دهند تا با سایر بلاکچین‌ها تعامل داشته باشد. کار برای ساختن بریج با بلاکچین‌هایی مانند EOS، Cosmos، Ethereum و Bitcoin آغاز شده است که امکان مبادله توکن‌ها را بدون صرافی متمرکز فراهم خواهند کرد.

برای حفظ توافق شبکه در مورد وضعیت سیستم، ریلی‌چین پولکادات از نوع مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییریافته به نام اثبات سهام کاندیدی (NPoS) استفاده می‌کند.

این سیستم به افراد اجازه می‌دهد که با سهام‌گذاری توکن دات (DOT) در یک قرارداد ویژه، در شبکه تعامل داشته باشند و آن را ایمن کنند.

توکن حاکمیتی دات

سه دسته از کاربران پولکادات می‌توانند بر توسعه نرم‌افزار تأثیر بگذارند:

صاحبان دات

هر کسی که توکن‌های دات را خریداری می‌کند، می‌تواند از توکن‌های خود برای پیشنهاد دادن تغییرات در شبکه و تأیید یا رد تغییرات عمده پیشنهاد شده توسط دیگران استفاده کند.

شورا

این افراد توسط دارندگان DOT انتخاب می‌شوند. اعضای شورا مسئول پیشنهاد تغییرات و تعیین اینکه کدام تغییرات پیشنهادی توسط دارندگان DOT در نرم‌افزار اعمال می‌شوند، هستند. تأیید پیشنهادهای اعضای شورا نسبت به پیشنهادهای صاحبان دات معمولی، به آرای کمتری نیاز دارد.

کمیته فنی

این کمیته از تیم‌هایی که به طور فعال پولکادات را توسعه می‌دهند، تشکیل شده است. این گروه می‌تواند پیشنهادات ویژه‌ای را در مواقع اضطراری ارائه دهد. اعضای کمیته فنی با رأی اعضای شورا انتخاب می‌شوند.

در هنگام نوشتن این مطلب، توکن دات به قیمت 36.10 دلار مبادله می‌شود و با ارزش بازار 35.65 میلیارد دلاری خود در جایگاه 9 ارزهای دیجیتال قرار دارد.

تارخچه قیمت توکن پولکادات تارخچه قیمت توکن پولکادات (DOT)

نظر شما درباره آینده پولکادات چیست؟ آیا شما در این پروژه مبتکرانه سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

ارسال نظر