کاهش شدید سلطه بازار بیت کوین هم‌زمان با افزایش سلطه اتریوم

سلطه بازار اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین، در روزهای اخیر تا 38.32 درصد پایین آمد. اما از سوی دیگر سلطه بازار اتریوم افزایش چشم‌گیری داشت.

کاهش شدید سلطه بازار بیت کوین هم‌زمان با افزایش سلطه اتریوم

در بحبوحه سقوط رمزارزها در ابتدای هفته ، سلطه بیت کوین در بازار به پایین‌ترین سطح خود نزدیک شد. در مقطعی از روز شنبه (۴ دسامبر ۲۰۲۱ / ۱۳ آذر ۱۴۰۰) ، زمانی که کل بازار ارزهای دیجیتال در رنج بود، میزان سلطه بازار اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال تنها 38.32 درصد بود.

طبق داده‌های CoinGecko، تنها باری که سلطه بازار بیت کوین در سال میلادی جاری به این میزان کاهش‌یافته بود، در ماه مه بود که به 37.76 درصد رسید. این مقدار فاصله چندانی با کمترین سطح آن تا کنون ندارد. در ماه مه سال 2018، سلطه بازار بیت کوین برای مدت کوتاهی به 33 درصد رسید، اما در طول سال 2018، سلطه بیت کوین عمدتا حدود 40 درصد بود.

سلطه بازار به چه معناست؟

اصطلاح «سلطه بازار» به سهم یک ارز دیجیتال از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. کل ارزش بازار رمزارزها در حال حاضر 2.4 تریلیون دلار است و ارزش بازار بیت کوین 924 میلیارد دلار است. یک ماه پیش، ارزش بازار بیت کوین بیش از 1 تریلیون دلار بود.

از روز شنبه، سلطه بیت کوین به‌مراتب افزایش‌یافته است. در زمان نگارش، CoinGecko این مقدار را 38.9 درصد اعلام می‌کند.

تاثیر امیکرون بر قیمت بیت کوین و اتریوم

فروش عمده بیت کوین از روز جمعه آغاز شد و روز شنبه شتاب گرفت. این امر کل بازار ارزهای دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار داد، اما بیت کوین بیشترین ضربه را خورد. نگرانی‌ها در مورد سویه امیکرون کووید 19، به‌علاوه صحبت‌های فدرال رزرو در مورد «خطر بالای تورم» بازارهای سنتی سهام را متزلزل کرد و ارزهای دیجیتال نیز مستثنی نبودند.

قیمت بیت کوین پس از ریزش تا 42 هزار دلار توانست تا 49،379 دلار بازگشت داشته باشد، اما در هنگام نوشتن این مطلب پس از کاهش قیمت مجدد، بیت کوین به قیمت 48،214 دلار مبادله می‌شود.

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بازار نیز در چند روز گذشته از نظر قیمت آسیب دیده است. اما تسلط آن بر بازار افزایش‌یافته است. آخرین آمار CoinGecko نشان می‌دهد که سلطه اتریوم در روز شنبه به 20 درصد رسیده که بالاترین میزان از سال 2018 بوده است. در اوایل سال جاری در ماه مارس، سلطه اتریوم به 11 درصد رسید.

جابجایی اتریوم با بیت کوین؟

برخی از تحلیلگران در دنیای ارزهای دیجیتال گفته‌اند که «جابه‌جایی بزرگ» ممکن است در راه باشد. جابه‌جایی بزرگ (Flippening) در جامعه ارزهای دیجیتال به زمانی گفته می‌شود که اتریوم جایگاه بزرگ‌ترین ارز دیجیتال را از بیت کوین تصاحب کند.

بااین‌حال، اتریوم هنوز راه درازی در پیش دارد. در زمان نگارش این مطلب، ارزش بازار 471 میلیارد دلاری آن، 48 درصد کمتر از بیت کوین است.

ارسال نظر