حتی پس از ریزش، عرضه غیرنقدی بیت کوین هنوز هم در حال افزایش است

قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح شش ماه اخیر خود رسیده است، اما فشار عرضه هنوز هم در حال افزایش است.

حتی پس از ریزش، عرضه غیرنقدی بیت کوین هنوز هم در حال افزایش است

بیت کوین هفته پایانی ژانویه را در بدترین شرایط ممکن سر می‌کند. ریزش به سطح 34 هزار دلاری به این معنی است که قیمت بیت کوین اکنون 50 درصد از اوج تاریخی خود پایین‌تر است.

ازآنجاکه سطح 30 هزار دلاری هنوز به چالش کشیده نشده است، قیمت بیت کوین هنوز هم از ریزش بزرگ قبلی (58 هزار تا 29 هزار دلار) بالاتر است.

باتوجه‌به اینکه بازارهای کلان به لطف تغییر سریع سیاست فدرال آمریکا، با شرایط سختی روبرو هستند، دارندگان ارزهای دیجیتال به ارتباط سکه‌های خود با دارایی‌های سنتی چشم دوخته‌اند. آیا بیت کوین می‌تواند این روند و رابطه را بشکند؟

تا کنون، نشانه‌های کمی وجود دارد که نشان دهد بهبود قابل‌توجهی در انتظار بازار است.

در این مطلب 5 نکته مهم که می‌تواند در پیش‌بینی آینده روند قیمت بیت کوین مؤثر باشند را بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین به سطوح پایینی این دوره نزدیک می‌شود

فروشندگان بیت کوین هیچ توجهی به روزهای تعطیل وال‌استریت نکردند و در آخر هفته اخیر بازهم موفق شدند قیمت را پایین‌تر بیاورند.

از 39 هزار دلار تا پایین‌ترین سطح فعلی 34 هزار دلار، بیت کوین هیچ رحمی از خود نشان نداد. لیکویید شدن پوزیشن‌های خرید (لانگ) افزایش یافت و احساسات مجددا منفی شد.

اکنون، معامله‌گران به چالش سطح 30 هزار دلاری چشم دوخته‌اند که نشانه قطعی‌تری از چگونگی عملکرد بیت‌کوین در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت است.

سطوح دیگر که پیش‌بینی می‌شود حمایت قوی داشته باشند، 33 هزار دلار و 31،500 دلار است که هنوز به آن‌ها نرسیده‌ایم.

دیلان لی‌کلر (Dylan LeClair)، تحلیلگر ارشد در UTXO Management، با تجزیه‌وتحلیل جنبه‌های مختلف وضعیت آن‌چین، مبنای هزینه فعلی بیت کوین را به‌عنوان یک سرنخ بالقوه برای آنچه که او «پایین‌ترین سطح دوره» می‌نامد، برجسته کرد.

مبنای هزینه (Cost Basis) به قیمت کلی اشاره دارد که بیت کوین گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران، آخرین بار در آن جابه‌جا شده است. این محاسبه، زمانی که با داده‌های دیگر ترکیب می‌شود، می‌تواند بینشی در مورد اینکه روند نزولی بیت کوین احتمالا در کجا به پایان می‌رسد، ارائه دهد.

در حال حاضر، مبنای هزینه شبکه 24،000 دلار است. نسبت مبنای هزینه به قیمت که به‌عنوان نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته (MVRV) شناخته می‌شود، به همین ترتیب هنوز با ارائه سیگنال رسیدن به کف فاصله دارد.

توجه ویژه به شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی روزانه بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود از زمان سقوط ویروس کرونا در مارس 2020 نزدیک شده است. مقدار RSI فعلی حتی پایین‌تر از منطقه کلاسیک «اشباع فروش» است که اکنون RSI را به یکی از قانع‌کننده‌ترین سیگنال‌ها برای تحلیل‌گرانی تبدیل کرده که مشتاق بهبود بازار هستند.

نه‌تنها روزانه، بلکه RSI هفتگی نیز اکنون عملا به سطحی که تقریبا دو سال پیش به آن رسیده بود، کاهش‌یافته است. کسانی که این سیگنال را در آن زمان دنبال کردند، سود زیادی به دست آوردند، زیرا در سال بعد شاهد افزایش فوق‌العاده قیمت BTC بودیم.

RSI به این موضوع اشاره دارد که یک دارایی در یک نقطه قیمت معین چقدر بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته می‌شود؛ بنابراین از خوانش‌های پایین کنونی می‌توان برداشت که 35 هزار دلار به طور دقیق ارزش بیت کوین را منعکس نمی‌کند.

برای TechDev، معامله‌گر و تحلیل‌گر محبوب توییتر همه چیز سر جای خودش است و RSI در نمودار هفتگی در نزدیکی مناطق بازگشت روند قبلی بیت کوین قرار دارد.

متیو هایلند (Matthew Hyland) در کنار نمودار زیر افزود: «RSI ماهانه به سطوحی نزدیک می‌شود که از نظر تاریخی برخی از بهترین فرصت‌های خرید در کل تاریخ بیت کوین بوده‌اند».شاخص قدرت نسبی بیت کوین

در همه بازهای زمانی، RSI بیت کوین نوید می‌دهد که سطح قیمت فعلی ناپایدار است.

استخراجگران محکم ایستاده‌اند

پدیده دیگری که می‌تواند قیمت 35 هزار دلار بیت‌کوین را به‌عنوان کف قیمت شناسایی کند، فروش عمده ماینرها و یا نبود آن است.

در محدوده‌ای که بیت کوین تنها نیمی از ارزش اوج خود را دارد، اکنون قیمت آن به هزینه تولیدش بسیار نزدیک است. بر اساس تخمین‌های اخیر، هزینه تولید هر بیت کوین بیت 34 تا 38 هزار دلار است.

بیشتر بخوانید: جمعه خونین ارزهای دیجیتال | ریزش شدید بیت کوین به زیر 36 هزار دلار

با نگاهی به داده‌های مربوط به جابه‌جایی‌های استخرهای استخراج و کیف پول‌های استخراج‌کنندگان شناخته شده، به نظر می‌رسد که علی‌رغم سود احتمالا کم یا حتی منفی، استخراجگران تمایلی به فروش دارایی‌های بیت کوین خود ندارند.

بنابراین، روند انباشت قابل‌توجهی که سال گذشته آغاز شد، هیچ نشانه‌ای از معکوس شدن را نشان نداده است. بااین‌وجود، همه متقاعد نشده‌اند که در صورت ادامه روند کاهشی، استخراجگران می‌توانند ریزش را پشت سر بگذارند.

حساب کاربری محبوب توییتر، Venturefounder در آخر هفته اخیر نوشت: «بدترین ریزش‌هایی که بیت‌کوین تابه‌حال داشته است به دلیل تسلیم‌شدن استخراج گران بوده است (دسامبر 2018، مارس 2020). زمانی که به قیمتی بیت‌کوین کمتر از هزینه‌های تولید آن معامله شود، در خطر تسلیم‌شدن استخراجگران قرار خواهیم داشت.»

«بیت کوین در ژوئن 2021، هنگامی که قیمت به 30 هزار دلار رسید، در خطر تسلیم‌شدن استخراجگران بودیم و اکنون سطح خطر 34 هزار دلار است.»

وی همچنین آخرین نمودار شاخص هزینه تولید بیت کوین را از چارلز ادواردز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال Capriole، ارائه کرد.هزینه تولید بیت کوین

عرضه غیرنقدی هنوز در حال افزایش است

یکی از تحلیلگران برجسته اظهار دارد که درحالی‌که نگرانی‌ها بر این موضوع متمرکز است که آیا گروه‌های خاصی از شرکت‌کنندگان در بازار بیت‌کوین، دارایی خود را خواهند فروخت و در این صورت به چه قیمتی بیت کوین خود را نقد خواهند کرد، نگاهی به عوامل کلی‌تر می‌تواند سودمند باشد.

Lex Moskovski، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Moskovski Capital، با تجزیه‌وتحلیل عرضه کلی بیت کوین در آخر هفته، توجه را به روند غیرقابل‌دسترسی شدن مداوم سکه‌ها جلب کرد.

داده‌های Glassnode نشان می‌دهد که هر روز عرضه بیشتری از بیت کوین به کیف پول‌های سرد منتقل می‌شود.

در ژانویه، علی‌رغم روند نزولی، جابه‌جایی بیت کوین کیف پول‌های غیرنقدی شتاب گرفت که نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید در سطوح قیمتی است که در هفته‌های اخیر مشاهده شده است. به نظر می‌رسد فروش آخرین چیزی است که در ذهن آنهاست.عرضه غیرنقدی بیت کوین

در آغاز این ماه، Glassnode تخمین زد که 76 درصد از عرضه در حال حاضر غیرنقد شده است. یافته‌های دیگر ادعا می‌کنند که در ماه دسامبر، تقریبا ماهانه 100 هزار بیت کوین غیرنقد می‌شد.

شاخص احساسات به پایین‌ترین سطوح تاریخی نزدیک است

با تمام ریزش‌های قیمت، احتمالا تعجب‌آور نیست که احساسات بازار بیت کوین منفی باشد. طبق آخرین داده‌های شاخص ترس و طمع کریپتو ، «ترس شدید» مطابق با عملکرد قیمت بدتر می‌شود.

سطوح فعلی حدود 10 از 100 در گذشته زمان‌های بسیار خوبی برای خرید تنها بر اساس احساسات بوده‌اند. بیت کوین در مارس 2020 و اعماق بازار نزولی سال 2018 در همین سطوح شاخص ترس و طمع قرار داشت.شاخص ترس و طمع بیت کوین

ارسال نظر