«تپ روت» بزرگ‌ترین به‌روزرسانی بیت کوین در 4 سال اخیر

تپ روت به توسعه دهندگان، ابزارهای گسترده‌ای را ارائه می‌دهد تا با ایده‌پردازی، قابلیت‌های بلاک چین بیت کوین را ارتقا دهند.

«تپ روت» بزرگ‌ترین به‌روزرسانی بیت کوین در 4 سال اخیر

در ساعت 5:15 (به‌وقت لندن) روز 14 نوامبر 2021، تپ روت (Taproot) به عنوان به‌روزرسانی بیت کوین که مدت‌ها مورد انتظار بود، در بلاک 709،632 فعال شد. این ارتقا، دری برای توسعه دهندگان باز کرد تا ویژگی‌های جدیدی را که حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت را در شبکه بهبود می‌بخشند، به بلاک چین بیت کوین اضافه کنند.

هنگامی که بیش از 90 درصد از استخراجگران بیت کوین حمایت خود را از تپ روت نشان دادند، فعال‌سازی این ارتقا در ماه ژوئن قطعی شد. یک دوره انتظار برنامه‌ریزی‌شده بین قطعی شدن و فعال‌سازی به اپراتورهای نود و استخراجگران زمان داده است تا سیستم‌های خود را به طور کامل به آخرین نسخه هسته بیت کوین (21.1) که حاوی کد ادغام شده برای تپ روت است، ارتقا دهند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره به‌روزرسانی تپ روت بیت کوین

بهبودهای حریم خصوصی

تپ روت بخشی از تلاش توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان برای بهبود حریم خصوصی بیت‌کوین است، زیرا تاریخچه تراکنش‌های این شبکه بسیار عمومی است. یک کاربر کنجکاو می‌تواند هر تراکنشی را که تابه‌حال روی بیت کوین ارسال شده است، با استفاده از یک کاوشگر عمومی بلاک مانند Mempool.space جستجو کند.

این مورد هنوز برای Taproot صادق است، اما جزئیات برخی تراکنش‌های پیچیده‌تر (که اغلب «قراردادهای هوشمند» نامیده می‌شوند) را می‌توان پنهان کرد. به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر تراکنش‌های شبکه لایتنینگ در بلاک چین برجسته هستند، اما Taproot این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا مانند هر تراکنش دیگری به نظر برسند و در نتیجه حریم خصوصی تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

بهبودهای مقیاس‌پذیری

به روزرسانی تپ روت بیت کوین

مسئله دیگری که تپ روت به آن می‌پردازد، فضای محدود تراکنش بیت کوین است که مقیاس‌پذیری را به یک مشکل بزرگ برای این ارز دیجیتال تبدیل کرده است. توسعه‌دهندگان نمی‌توانند به‌سادگی بدون اینکه بر تمرکززدایی بیت‌کوین تأثیر بگذارند، این محدودیت را افزایش دهند، بنابراین همیشه به دنبال راه‌هایی برای استفاده مؤثرتر از فضای بلاک موجود هستند.

ازآنجایی‌که امضاهای Schnorr می‌توانند برای ترکیب چند امضا در یک مورد استفاده شوند، این ارتقا می‌تواند به کاهش میزان داده‌های ذخیره شده در بلاک چین کمک کنند. این کاهش در اندازه داده‌ها می‌تواند مقیاس‌پذیری MuSig2 را افزایش دهد.

انتظارات از تپ روت

فعال‌سازی به این معنی نیست که تمام کار انجام شده است. تا زمانی که کیف پول‌های بیت کوین از این قابلیت پشتیبانی نکند، کاربران نمی‌توانند نوع جدید تراکنش را ارسال یا دریافت کنند. توسعه‌دهندگان کیف پول باید کد جدیدی را برای کیف پول خود بنویسند تا ایجاد چنین تراکنش‌هایی امکان‌پذیر شود.

اگر به تاریخ استناد کنیم، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا کیف پول‌ها به پشتیبانی کامل برسند. برای مثال، تقریباً دو سال طول کشید تا آخرین ارتقای نسبتاً بزرگ بیت کوین، SegWit به پذیرش 50 درصدی برسد.

نکته کلیدی که باید در نظر داشت این است که Taproot پیشرفت‌ها و راه‌حل‌های جدیدی را امکان‌پذیر می‌کند. این ارتقا برای توسعه‌دهندگان، ابزارهای گسترده‌ای فراهم می‌کند تا با ادامه ایده‌پردازی، قابلیت‌های نوینی را به شبکه بیت کوین اضافه کنند. برخی از این پروژه‌ها در حال توسعه‌اند و پتانسیل بالایی دارند.

ارسال نظر