جمعه خونین ارزهای دیجیتال | ریزش شدید بیت کوین به زیر 36 هزار دلار

بیت کوین در روز جمعه (1 بهمن 1400) چندین سطح حمایت اصلی را از دست داد و شاهد ریزش‌های سنگینی بود. تحلیلگران می‌گویند که فقط یک معجزه می‌تواند جلوی بازار نزولی را بگیرد.

جمعه خونین ارزهای دیجیتال | ریزش شدید بیت کوین به زیر 36 هزار دلار

پس از فروش سنگینی که در روز جمعه اتفاق افتاد، قیمت بیت کوین به پایین‌ترین حد خود در 6 ماه گذشته رسید و تأثیر این ریزش روی آلت کوین‌ها حتی سنگین‌تر نیز بود.

داده‌ها نشان می‌دهد که موجی از فروش که اواخر روز 20 ژانویه آغاز شد تا آخرین ساعات روز جمعه ادامه پیدا کرد و بیت کوین را به پایین‌ترین سطح 35،150 دلار رساند.

در ادامه به بررسی آنچه که تحلیلگران در مورد رکود فعلی و آنچه ممکن است در هفته‌های آینده در انتظار بازار باشد، می‌پردازیم.

معامله گران انتظار دارند محدوده تثبیت بین 38،000 تا 43،000 دلار باشد

کاهش ناگهانی قیمت بیت کوین باعث شده است که بسیاری از معامله گران ارزهای دیجیتال، نتایج وخیم مختلفی را از جمله یک بازار نزولی گسترده پیش‌بینی کنند. برخی دیگر نیز مانند تحلیلگر مستقل بازار، Rekt Capital چندان سریع دست‌به‌کار نمی‌شوند و اعلام نمی‌کنند که دیگر امیدی به بهبود نیست.

همان‌طور که در نمودار ارسالی Rekt Capital مشاهده می‌شود، شکست اخیر بیت کوین به این معنی است که این ارز دیجیتال اکنون در منطقه پایین‌تر از محدوده 38 الی 43 هزار دلاری خود قرار دارد.

به گفته Rekt Capital، «بیت‌کوین در حال تثبیت در محدوده 43 الی 38 هزار دلاری بود»، اما برای جلوگیری از سقوط به محدوده تثبیت پایین‌تر، باید این سطح حمایت را حفظ کند.

وی افزود: «از نظر فنی، منطقه پشتیبانی 38 هزار دلار تنها چیزی است که بیت کوین را از ورود به محدوده 28 الی 38 هزار دلاری جدا می‌کند. بیت کوین آخرین بار در سه ماه اول و دوم سال 2021 در محدوده مذکور تثبیت شده بود.»

الگوی سر و شانه‌ای تأیید شد

دیوید لیفچیتز (David Lifchitz)، شریک و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در ExoAlpha، تجزیه‌وتحلیل عملکرد قیمت بیت کوین را صرفا از نقطه نظر تکنیکال مورد بررسی قرار داد و اشاره کرد که «الگوی بزرگ سر و شانه‌ای برای بیت کوین اکنون با خط گردن شکسته شده 38،300 دلار تکمیل شده است.»

لیفچیتز خاطرنشان کرد که از نظر تئوری این الگو کاهش احتمالی تا 20 هزار دلار را پیش‌بینی می‌کند، اما او اظهار داشت که «افت به طور کلی کمتر از آن بوده است» و پیشنهاد کرد که «منطقه 31 هزار دلار قطعا می‌تواند در انتظار بیت کوین باشد.»

وی همچنین از نظر بنیادی نیز به عوامل متعددی اشاره کرد که باعث ایجاد باد مخالف برای بیت کوین می‌شوند. لیفچیتز به سخت‌گیری از سوی فدرال رزرو آمریکا، صحبت‌های تنظیم‌کننده‌های اتحادیه اروپا که به دنبال ممنوعیت استخراج اثبات کار هستند (لینک)، کسب سود از اواخر سال 2021 و ادامه عدم قطعیت در مورد آینده اقتصادی به دلیل ویروس کرونا اشاره کرد.

او در نهایت افزود که پیش از آنکه خریداران واقعی وارد بازار شوند، سطوح پایینی و میانی 30 هزار دلار قطعا برای بیت کوین قابل‌انتظار است.

معامله گران به دنبال خرید بیت کوین 30 هزار دلاری هستند

Michaël van de Poppe، تحلیلگر وب‌سایت کوین تلگراف نگاهی به واکنش معامله‌گران با این ریزش نسبت به ریزش ژوئن 2021 داشت. وی نمودار زیر را منتشر کرد و نوشت: «در ژوئن مردم منتظر خرید در محدوده 23 تا 25 هزار دلار بودند، اما در حال حاضر منتظر خرید در 30 هزار دلار هستند.»

دیدگاه مشابهی توسط معامله‌گر و کاربر توییتر به نام Fomocap ارائه شد که در نمودار زیر عملکرد احتمالی بیت کوین در روزهای آینده را نشان داده است.

بازگشت به 39،800 دلار برای بهبود حیاتی است

اسکات ملکر (Scott Melker) نیز نمودار زیر را منتشر کرد و گفت: «حامیان به دنبال معجزه‌ای هستند تا کندل روزانه بالای 39،600 دلار بسته شود.»

«بسته شدن کندل (به‌ویژه در نمودار هفتگی) پایین‌تر از این سطح، نشانه‌ای برای تغییر ساختار بازار است. فروشندگان در روزهای اخیر هیچ رحمی نشان نداده‌اند.»

ارسال نظر