روسیه ممکن است پس از تحریم‌ها به استخراج بیشتر بیت کوین روی آورد

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که روسیه برای اینکه بتواند تحریم‌های غرب را دور بزند و چرخ اقتصادش را بچرخاند، دست به اسخراج بیشتر بیت کوین خواهد زد، اما احتمال به کارگیری این راهبرد چقدر است؟

روسیه ممکن است پس از تحریم‌ها به استخراج بیشتر بیت کوین روی آورد

به گزارش کریپتو اسلیت، از زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، بسیاری از متخصصان درباره این موضوع بحث کرده‌اند که آیا استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند به روسیه کمکی کند یا نه. برخی معتقدند که ارزهای دیجیتال ابزاری برای دورزدن تحریم‌ها خواهند بود، در حالی که دیگران ادعا می‌کنند استفاده از ارزهای دیجیتال بی‌فایده است، چراکه به‌طور کلی معاملات کمی در سطح جهان با روبل روسیه انجام می‌شود و تحریم‌ها هم روسیه را کاملاً منزوی نمی‌کند.

دیوید کارلیسل (David Carlisle)، مدیر بخش سیاست و امور قانون‌گذاری در شرکت تحلیل بلاک چین الیپتیک (Elliptic)، معتقد است که امکان دارد اقدام بعدی روسیه برای اجتناب از تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری در استخراج بیت کوین باشد.

کارلیسل در این باره گفته است:

دولت روسیه یا برخی نهادهای تحریم‌شده می‌توانند از استخراج ارزهای دیجیتال برای دسترسی به بیت کوین استفاده کنند. روسیه می‌تواند با استفاده از این بیت کوین‌ها کالا یا خدمات موردنیاز خود را بخرد یا آنها را بفروشد و به پول نقد تبدیل کند.

با وجود اینکه بانک مرکزی روسیه قبلاً با پیشنهاد ممنوعیت کامل استخراج و معامله ارزهای دیجیتال نظر خود را در این زمینه اعلام کرده است، پوتین مشخصاً با چنین کاری مخالف است و به‌نوعی از استخراج ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند. با توجه به منابع انرژی که روسیه در اختیار دارد، آیا استخراج بیت کوین راه‌حل آسانی برای دورزدن تحریم‌ها خواهد بود؟

در حال حاضر، کشورهای زیادی به سرمایه‌گذاری در استخراج ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. بر اساس گزارش مؤسسه آلترنتیو فایننس (Alternative Finance) از دانشگاه کمبریج، ۱۱.۳ درصد از استخراج کل شبکه بیت کوین در روسیه انجام می‌شود و این کشور بعد از ایالات‌ متحده آمریکا و قزاقستان در رتبه سوم قرار دارد.

آخرین آمار مربوط به سهم هر کشور از هش ریت کل شبکه بیت کوین را می‌توانید در فهرست زیر مشاهده کنید.

  • ایالات متحده آمریکا: ۳۵.۴ درصد
  • قزاقستان: ۱۸.۱ درصد
  • روسیه: ۱۱.۲۳ درصد
  • کانادا: ۹.۵۵ درصد
  • ایرلند: ۴.۶۸ درصد
  • مالزی: ۴.۵۹ درصد
  • آلمان: ۴.۴۸ درصد
  • ایران: ۳.۱۱ درصد

خبرگزاری بلومبرگ معتقد است افزایش ظرفیت استخراج در روسیه به مقاومت آنها در برابر تحریم‌‌ها کمکی نخواهد کرد. با وجود اینکه روسیه منابع انرژی فراوانی دارد، اندازه بازار سرمایه و اقتصاد این کشور هم بسیار بزرگ است. به همین خاطر، این کشور قادر نخواهد بود به‌اندازه‌ای بیت کوین استخراج کند که بتواند با استفاده از آن تغییرات مالی قابل‌توجهی در اقتصاد خود ایجاد کند.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر