ریزش بازارهای مالی پس از شدت گیری تنش‌های روسیه و اوکراین

پس از افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، بازارهای مالی از جمله بازار رمزارزها شاهد ریزش‌های بیشتری بودند و بیت کوین نیز تا 36،400 دلار پایین آمد.

ریزش بازارهای مالی پس از شدت گیری تنش‌های روسیه و اوکراین

داده‌ها حاکی از آن است که بیت کوین بیت کوین در ساعات گذشته به پایین‌ترین حد خود از 3 فوریه رسید و 36.4 هزار دلار را لمس کرد.

نوسانات بازار بالا بود زیرا ولادیمیر پوتین یک سخنرانی تقریبا یک‌ساعته را در مورد وضعیت درگیری در اوکراین به شهروندان روسیه ارائه کرد. پوتین سخنرانی خود را با به رسمیت شناختن دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین به پایان رساند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین به نیروهای کشور خود دستور داد به این مناطق که رسما خاک اوکراین محسوب می‌شوند، وارد شوند.

با افزایش ترس از جنگ، قیمت سهام و دارایی‌های ریسک‌پذیر شاهد ریزش‌های شدیدی بودند.

روبل روسیه نیز در برابر دلار به پایین‌ترین حد 6 سال اخیر خود رسید. انتظار می‌رود در ساعات آینده تحریم‌های غربی بیشتری به روسیه اعمال شوند که بازهم ارزش روبل را در برابر دلار کاهش خواهد داد.

به نظر می‌رود تنها برنده بازار طلا باشد که نه‌تنها توانست جلوی ضرر را بگیرد، بلکه رشد نیز داشت. شواهد حاکی از آن است که طلا موفق شده برخلاف بیت کوین یا «طلای دیجیتال» وضعیت خود را به‌عنوان پناهگاه امن مالی حفظ کند.

نسبت به 365 روز پیش، طلا رشدی 6 درصدی و بیت کوین افتی 32 درصدی داشته است. اتفاقات اخیر، رابطه همبستگی بیت کوین و طلا را منفی کرده است.

نمودار رابطه طلا و بیت کوین نمودار رابطه طلا و بیت کوین

تحلیلگر محبوب، متیو هایلند (Matthew Hyland) اظهار داشت که 39،600 دلار اکنون مقاومت سنگینی است که بیت کوین باید از آن عبور کند. او افزود که MACD در نمودار سه‌روزه قیمت بیت کوین، اکنون آماده ثبت یک تقاطع نزولی است که امید برای دمیده شدن جانی تازه در قیمت را از میان می‌برد.

احساسات بازار نیز ضربه شدیدی را متحمل شد. شاخص ترس و طمع کریپتو در حال حاضر به 20 از 100 رسیده که آن را در محدوده «ترس شدید» قرار می‌دهد.

ارسال نظر