قیمت زی کش ۲۹ درصد بالا رفت

سازندگان زی کش (Zcash) عقیده دارند که کوین‌های حریم خصوصی بخش بزرگی از نسخه جدید اینترنت خواهند بود.

قیمت زی کش ۲۹ درصد بالا رفت

روز گذشته، شرکت Electric Coin Company (ECC)، سازنده کوین حریم خصوصی زی کش ره‌نگاشت رسمی 3 سال آینده خود را به اشتراک گذاشت. طی چندین ساعت پس از انتشار این خبر، قیمت ارز دیجیتال زی کش شاهد رشدی 28.6 درصدی از 147 دلار تا 189 دلار بود.

این شرکت در وب‌سایت رسمی خود برنامه ارائه کیف پول مخصوصی را اعلام کرد. در این اعلامیه همچنین از تصمیم ECC برای مهاجرت از فرایند اثبات کار (PoW) به فرایند اثبات سهام (PoS) در سه سال آینده نیز پرده‌برداری شد.

شرکت Electric Coin اظهار دارد که می‌خواهد زی کش یک عامل کلیدی در ظهور نسخه سوم وب باشد. نسخه سوم وب یا Web3.0، اینترنتی را به تصویر می‌کشد که در آن داده‌ها غیرمتمرکز و ایمن اند و بر خلاف اینترنت متمرکز امروزی که شرکت‌های بزرگی چون گوگل و آمازون صاحب اختیار داده‌های افراد هستند، در این نسخه از وب کاربران اختیار همه‌چیز را در دست دارند.

زی کش و رقیب اصلی آن مونرو (Monero) دو مورد از موفق‌ترین پروژه‌های حریم خصوصی هستند. آرمان این پروژه‌ها استفاده از فنون رمزنگاری برای محافظت از داده‌های کاربران از جمله آدرس‌ها و مقادیر تراکنش‌ها است.

زی کش از یک نوع رمزنگاری به نام Zero-knowledge proof استفاده کرده که کاربران را قادر به انجام تراکنش‌ها بدون ارائه هیچ‌گونه جزئیات به‌خصوص می‌کند. برخلاف مونرو، زی کش علاوه بر تراکنش‌های خصوصی، امکان ثبت تراکنش‌های عمومی را نیز به کاربران می‌دهد.

تاریخچه زی کش

زی کش در تاریخ 28 اکتبر سال 2016، حدود دو سال پس از مونرو کار خود را آغاز کرد. این ارز دیجیتال در ابتدا بر پایه کُد بیت کوین ایجاد شده بود و مانند بیت کوین نیز تعداد محدود 21 میلیونی دارد.

تنها یک روز پس از عرضه، زی کش به اوج تاریخی 5941 دلاری رسید و از آن به بعد در روندی نزولی قرار داشت. زی کش در ابتدای جولای 2018 نیز موفق به ثبت قیمت 880 دلاری شد، اما دو سال پس از آن را در محدود زیر 100 دلار سر می‌کرد.

در سال جاری شاهد احیای بازار زی کش بودیم. در اواسط ماه فوریه، قیمت Zcash به 180 دلار رسید و در ماه‌های پس از آن هیچ‌گاه به زیر 100 دلار نیامد. در تاریخ 8 ماه مه، زی کش موفق به ثبت اوج سالانه 318 دلاری شد، اما بلافاصله سقوط کرد.

در این میان، اخبار برنامه‌های جدید ECC برای این ارز دیجیتال بسیار پرسروصدا بود و موجب شروع یک روند صعودی جدید شد.

در هنگام نوشتن این مطلب، زی کش به قیمت 187.61 دلار مبادله می‌شود و با ارزش بازار 2.46 میلیارد دلار، در رتبه 67 بازار قرار دارد.

ارسال نظر