4 درصد از نهنگ‌های کریپتو خلاف‌کار هستند و جمعا 25 میلیارد دلار دارایی دارند

این گزارش نهنگ‌های خلاف‌کار را به‌عنوان کیف پول‌های خصوصی تعریف می‌کند که بیش از 1 میلیون دلار رمزارز دارند و بیش از 10 درصد از دارایی‌شان از آدرس مجرمان شناخته شده دریافت کرده‌اند.

4 درصد از نهنگ‌های کریپتو خلاف‌کار هستند و جمعا 25 میلیارد دلار دارایی دارند

داده‌های Chainalysis حاکی از آن است که 4068 نهنگ خلاف‌کار کریپتو (حدود 4 درصد از تمام نهنگ‌ها) بیش از 25 میلیارد دلار رمزارزها دارند.

این شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاک چین ، نهنگ‌های خلاف‌کار را با دو شرط تعریف می‌کند:

  1. کیف پول‌های خصوصی که بیش از 1 میلیون دلار رمزارز دارند.
  2. بیش از 10 درصد از رمزارزهایشان از آدرس‌های کیف پول شناخته شده که به کلاهبرداری‌ها، هک‌ها و ویروس‌ها مرتبط‌اند دریافت کرده باشند.

داده‌ها نشان می‌دهد که 1374 نهنگ 10 تا 25 درصد از دارایی‌شان را و 1361 نهنگ نیز 90 تا 100 درصد از دارایی‌شان را از آدرس‌های بدکار دریافت کرده‌اند. بنا بر این گزارش، 1333 نهنگ نیز میان 25 الی 90 درصد از دارایی‌شان را منابع غیرقانونی به دست آورده‌اند.

در متن این گزارش این آماده است: «درحالی‌که مبالغ سرقتی سهم اعظم دارایی خلاف‌کاران را تشکیل می‌دهد، بازارهای دارک‌نت بزرگ‌ترین منبع دارایی غیرقانونی است که به نهنگ‌های خلاف‌کار ارسال می‌شود. پس از آن کلاهبرداری در جایگاه دوم و مبالغ سرقت شده در جایگاه سوم قرار دارند.»

از لحاظ فعالیت تراکنش‌های غیرقانونی، این گزارش نشان داد که آدرس‌های جنایی در سال 2021 بیش از 14 میلیارد دلار دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش 79 درصدی در مقایسه با 7.8 میلیون دلار در سال 2020 است.

سهم عظیمی از این رقم 14 میلیارد دلاری در سال گذشته به کلاهبرداری و اسکم نسبت‌داده‌شده است که با افزایشی 82 درصدی نسبت به سال گذشته به 7.8 میلیارد دلار رسیده است.

سرقت نیز 516 درصد افزایش‌یافته است و 3.2 میلیارد تراکنش‌های غیرقانونی را در بر داشت و بخش دیفای نیز بار دیگر نگران‌کننده بود.

در بیان نکته‌ای مثبت، Chainalysis اشاره کرد که تمام حجم معاملات بر حسب دلار آمریکا در سال 2021 حدود 15.8 تریلیون دلار بوده است و آدرس‌های غیرقانونی 0.15 درصد از این رقم را تشکیل داده‌اند که نسبت به 0.34 درصد سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

این گزارش همچنین بیان کرد: «جرم و جنایت در حال تبدیل‌شدن به بخش کوچک‌تری از اکوسیستم رمزارزها است. توانایی مجریان قانون برای مبارزه با جرائم و جنایات رمزارزی نیز در حال تکامل است. ما چند نمونه از این را در سال 2021 مشاهده کردیم.»

بیشتر بخوانید: وزارت دادگستری آمریکا 3.6 میلیارد دلار رمزارز سرقت شده را مصادره کرد

ارسال نظر