10 سال زندان برای جمع‌آوری پول با ارز دیجیتال در چین

قانون‌گذاران چینی اخیرا بندهایی به قانون این کشور اضافه کرده‌اند که افراد یا شرکت‌هایی که از طریق فروش رمزارزها سرمایه جمع‌آوری کنند را مجرم شناخته و مجازاتشان را تا 10 سال تعیین کرده است.

10 سال زندان برای جمع‌آوری پول با ارز دیجیتال در چین

به گزارش بلومبرگ، چین به‌تازگی قوانین کیفری خود را تغییر داده است تا مسئله جرایم مربوط به جمع‌آوری پول با ارزهای دیجیتال را نیز شامل شود. این قوانین به مقامات اختیار بیشتری خواهد داد تا حوزه ارزهای دیجیتال را که سال گذشته غیرقانونی اعلام کردند، با استفاده از مجازات سنگین متخلفان، به‌طور کامل در کشور خود ریشه‌کن کنند.

دادگاه عالی چین، روز پنج‌شنبه آخرین مفاد از قانون کیفری خود را درباره جمع‌آوری غیرقانونی پول منتشر کرد. این اصلاحیه برای اولین بار فروش ارزهای دیجیتال را از جمله راه‌های غیرقانونی برای جمع‌آوری سرمایه در چین در نظر گرفته است.

بر اساس این اصلاحیه، اگر ثابت شود فردی به‌طور غیرقانونی از عده‌ای پول جمع‌آوری کرده‌، ممکن است به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شود. با این حال، دادگاه عالی چین مشخص نکرده است که آیا در زمان صدور حکم در رابطه با ارزهای دیجیتال، برخورد متفاوتی نسبت به سایر روش‌های جمع‌آوری غیرقانونی پول خواهد شد یا خیر.

در حالی که چین در سال ۲۰۱۷ استفاده از عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) را برای پروژه‌های فعال در این کشور ممنوع اعلام کرده بود، دادگاه‌های محلی تاکنون چهارچوب قانونی مشخصی برای افرادی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، نداشتند. در همین حال، ممنوعیت‌های دولتی مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین سرعت بیشتری پیدا کرده است؛ حرکتی که سال گذشته با ممنوعیت کامل تراکنش‌های ارز دیجیتال به اوج خود رسید.

وینستون ما (Winston Ma)، استاد دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، گفته است:

«این اولین مفاد قانونی دیوان عالی است که به‌طور رسمی معاملات ارزهای دیجیتال را تحت‌پوشش قانون کیفری قرار می‌دهد.»

گنجاندن چنین مفادی در قانون کیفری، چین را که روزی قطب صنعت ارزهای دیجیتال بود، به قبرستان ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

چین بیت کوین را در سال ۲۰۱۳ ممنوع کرد، سپس به سرکوب در این حوزه ادامه داد و ماینرها و صرافی‌های ارز دیجیتال را مجبور کرد به‌طور دسته‌جمعی به مناطقی مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور نقل مکان کنند. در عین حال، این کشور یکی از اقتصادهای بزرگی است که در پذیرش ارزهای دیجیتال ملی بسیار زودتر از دیگران عمل کرده است. چین پیش‌تر در جریان بازی‌های المپیک زمستانی نیز برای پرداخت‌ها از یوان دیجیتال استفاده کرده بود.

ارسال نظر