آموزش انتقال پول به روش ساتنا یا پایا به همراه جزئیات

مبالغ زیاد پول را نمی‌توان از طریق عملیات کارت به کارت انجام داد، چون به غیر از بحث کارمزد، سقف انتقال حداکثر 10 میلیون تومان است. انتقال پول با روش ساتنا یا پایا این مشکل بزرگ را حل می‌کند. در ادامه این مطلب آموزش انتقال پول به حساب دیگران یا حساب های خود فرد به روش ساتنا یا پایا را مرور میکنیم.

آموزش انتقال پول به روش ساتنا یا پایا به همراه جزئیات

آموزش انتقال پول با روش ساتنا یا پایا

اکثر تراکنش‌های بانکی از طریق کارت‌بانک صورت می‌گیرد. اما کارت‌بانک دارای سقف تراکنش خاصی است و همین موضوع، یکی از مهم‌ترین معضلات مشتریان بانکی به حساب می‌آید.

با این حال به غیر از مراجعه به بانک، روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان مبالغ بیشتر از سقف کارت به کارت را انتقال داد. در ادامه، با دو روش پایا و ساتنا آشنا می‌شویم که برای انتقال مبالغ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساتنا چیست و انتقال پول در ساتنا چگونه است؟

سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی یا همان ساتنا از سال 1385 شروع به کار کرد. حواله ساتنا برای مبالغ 15 میلیون تومان به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت‌زمان انتقال وجه در ساتنا بین 2 ثانیه تا 20 دقیقه متغیر بوده و کارمزد آن بسیار جزئی (دوصدم درصد و حداکثر تا 25 هزار تومان) است.

ساتنا در همراه بانک، اینترنت بانک و اپلیکیشن های بانکی پشتیبانی می‌شود. با این وجود، بهتر است از محدودیت انتقال ساتنا نیز اطلاع داشته باشید.

سامانه ساتنا یک سامانه شبه اداری است! ساتنا همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها، از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر آماده خدمت‌رسانی به مشتریان بانکی است. یعنی اگر تراکنشی را در ساعت 17 از طریق ساتنا انجام دهید، عملیات مربوطه از ساعت 8 صبح فردای آن روز آغاز می‌شود.

سیستم‌های آنلاین و اپلیکیشن های بانکی از انتقال پول حداقل 15 میلیون تومان در سامانه ساتنا پشتیبانی می‌کنند. سقف انتقال پول با ساتنا برابر با 50 میلیون تومان است. اما این مقدار در برخی اپلیکیشن ها به 100 میلیون تومان نیز می‌رسد. البته در صورت مراجعه حضوری، سقف خاصی برای انتقال پول با ساتنا وجود ندارد.

برای واریز پول از طریق ساتنا باید حتما شماره شبای فرد گیرنده را در اختیار داشته باشید. به همین خاطر پیش از نوشتن شبای حساب مقصد حتما از صحت آن مطمئن شوید، چون هیچ اطلاعاتی (مثل نام و نام خانوادگی) در هنگام واریز وجه کنترل نمی‌شود.

همچنین بخوانید: نئوبانک چیست و چه تفاوتی با دیجیتال بانک‌ها دارد؟

پایا چیست و انتقال پول در پایا چگونه است؟

سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی یا همان پایا همانند ساتنا است که برای انتقال مبالغ بانکی و بین‌بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایا بیشتر برای افراد حقیقی و حقوقی به کار می‌آید و دارای دو زیرسامانه برای واریز مستقیم (وم) و برداشت مستقیم (بم) است.

در روش واریز مستقیم، صاحب حساب به بانک اجازه می‌دهد تا در زمان‌های خاصی، مبلغ یا مبالغی را از حساب وی برداشت کرده و به حساب اشخاص دیگری در همان بانک یا بانک‌های دیگر انتقال دهد.

در روش برداشت مستقیم، صاحب حساب به بانک اجازه می‌دهد تا مبلغ یا مبالغ خاصی را در زمان‌های تعیین‌شده، از حساب اشخاص دیگر برداشت کرده و به حساب وی واریز کند. البته این روش مستلزم رضایت طرفین است.

پایا نیز همانند ساتنا دارای محدودیت انتقال است. شما می‌توانید حداقل 1 ریال تا حداکثر 15 میلیون تومان (بسته به بانک) را از طریق پایا انتقال دهید. پایا سیستم سفت و سختی است و امکان حذف یا برگشت هیچ دستور پرداختی پس از صدور پیام و تسویه در این سامانه وجود ندارد. در صورت ارائه اطلاعات غلط، هیچ مسئولیتی بر گردن بانک نیست!

پایا نیز از شماره شبا برای انتقال وجه استفاده می‌کند، اما ساعت انتقال وجه در این سامانه، آنی و در همان لحظه نیست. اگر اقدام به انتقال پول در بین ساعات کاری بانک‌ها انجام شود، واریز به حساب مقصد نیز در همان روز صورت می‌گیرد. اما اگر حواله در روز تعطیل یا پس از ساعت کاری بانک (ساعت 13 و 45 دقیقه) صادر شود، واریز به اول وقت روز کاری موکول خواهد شد.

ساعت کاری سامانه پایا در چرخه اول همانند روزهای عادی ساعت ۰۳:۴۵ انجام خواهد شد. زمان آغاز پردازش چرخه دوم پایا ساعت ۹:۴۵ و چرخه سوم نیز ۱۲:۴۵ دقیقه است. تسویه بین‌بانکی چرخه‌های مزبور نیز در همان روز از طریق ساتنا صورت می‌گیرد. یعنی پایا مستقیما به ساتنا متصل است.

تفاوت ساتنا و پایا

  • حداقل مبلغ انتقال وجه در ساتنا برابر با 15 میلیون تومان و حداکثر برابر با 50 میلیون تومان است (برخی بانک‌ها سقف بیشتری را مدنظر قرار می‌دهند). اما حداقل مبلغ انتقال وجه در پایا برابر با 1 ریال و حداکثر آن برابر با 15 میلیون تومان (بسته به بانک) ریال است.
  • سرعت انتقال وجه در ساتنا بیشتر از پایا است.
  • پایا بیشتر برای انتقال‌های بلندمدت و زمان‌بندی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین اگر می‌خواهید وجهی را با سرعت به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهید، بهتر است از ساتنا استفاده کنید. به طوری که کلی پایا به ساتنا متصل می‌شود، انتخاب دوم برای انتقال وجه به حساب می‌آید.

ارسال نظر