کد خبر:1364057
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

از اول اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود؛

ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت

ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی

شکایت از کسب‌و‌کارهای اینترنتی از اول اردیبهشت سال جاری، فقط در صورت وارد کردن اطلاعات تراکنش پرداخت ثبت خواهد شد.

به گزارش از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پیرو اطلاعیه مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌ وکارهای اینترنتی و داوری برخط، از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی‌اساس نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای این کسب‌‌وکارها می ‌‍شود، ثبت شکایت صرفا بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و... توسط مصرف‌‌کننده الزامی است.

لزوم ذخیره اطلاعات پرداخت هنگام خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی 

تمامی مصرف‌کنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی حتما اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه ای‌نماد را داشته باشند.

در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می‌شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جای‌گذاری در نرم‌افزاری نظیر Paint، MS Word یا پیام‌‌رسان‌ها ذخیره شود.

همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد. 

اگر پرداخت هنگام تحویل (CoD) دارید، باید رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.

ثبت شکایت فقط در صورت در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت

لازم به تأکید است در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفا در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌ های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.

۲ روش شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی

در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف ‌کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود، مصرف ‌کننده می‌تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و «هیئت داوری» پیش ببرد.

روش سریع‌تر

مصرف‌کنندگان می‌توانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام می‌شود.

در این سامانه حل‌ و فصل اختلافات نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی ندارد و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم‌ الاجرا منتهی می‌شود و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب ‌و کارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را هم خواهد داشت.

بیشتر بدانید: امکان دریافت درگاه پرداخت برای صرافی‌های ارز دیجیتال چگونه است؟

منبع: ایرنا

نظرها

سر‌خط آخرین خبرها

خبرهای بیشتر
از فناوری به کار رفته در ساخت کفش های پیاده روی و اسپرت چه می دانید؟

در پنج سال گذشته ما شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیکی بزرگی در ساخت کفش بوده‌ایم...

درخواست عجیب برای حضور طلاب در متاورس برای تبلیغ دینی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا برته، شب گذشته در کارگاه علمی تبلیغ جهانی...

اتفاق وحشتناک برای زمین در صورت حذف سیاره مشتری از منظومه شمسی!

شاید تاکنون به این موضوع فکر نکرده بودید که وجود سیاره مشتری چه نقش مهمی در...

سرقت فیبرنوری
سرقت فیبرنوری هیچ سودی برای سارقان نخواهد داشت

سرقت فیبرنوری که این روزها اتفاق می‌افتد تنها خسارتی برای سیستم مخابراتی و...

گجتی برای کمک به سالمندان و معلولین حرکتی
گجتی برای کمک به سالمندان و معلولین حرکتی

فناوری به سرعت در حال توسعه است و تقریباً می توان گفت برای هر مشکل و بیماری،...

گونه‌های پرندگان دچار کاهش جمعیت
تمام گونه‌های پرندگان دچار کاهش جمعیت شده‌اند

بنا به دلایل مختلف، تمامی گونه‌های مختلف پرندگان در دنیا با کاهش شدید جمعیت...

افزایش سایز فونت آیفون
آموزش افزایش سایز فونت آیفون و آیپد و بولد کردن متن

اگر فونت آیفون یا آیپد شما ریز است، لازم نیست برای خواندن آن به چشم خود فشار...

موضع صریح وزیر ارتباطات در خصوص گرانی قیمت اینترنت

وزیر ارتباطات در جدیدترین موضع گیری خود در رابطه با گرانی قیمت اینترنت در...

پیام زمانبندی شده در واتساپ
آموزش ارسال پیام زمانبندی شده در واتساپ بیزینس در ۳ مرحله

پیام زمانبندی شده در واتساپ بیزینس برای ارتباطات کاری و شغلی می‌تواند بسیار...

5 کاربرد شگفت انگیز چاپ سه بعدی در صنعت
5 کاربرد شگفت انگیز چاپ سه بعدی در صنعت

چاپ سه بعدی یا 3D Printing چند دهه ای هست که توسعه یافته اما در سالهای اخیر به واسطه...