8 ویژگی یک نام دامنه خوب برای سایت | چطور یک Domain Name خوب انتخاب کنیم؟

اگر ایده ای عالی برای ایجاد یک وب سایت برای شرکت، محصول یا خدمات دارید، باید یک نام دامنه عالی انتخاب کنید. تاثیر نام های دامنه فراتر از آدرس شما در اینترنت هستند پس در انتخاب آنها باید دقت کرد. در ادامه به 8 ویژگی یک نام دامنه خوب برای سایت می پردازیم.

8 ویژگی یک نام دامنه خوب برای سایت | چطور یک Domain Name خوب انتخاب کنیم؟

8 ویژگی یک نام دامنه خوب برای سایت | چطور یک Domain Name مناسب انتخاب کنیم؟

1. نام های کوتاه برای Domain بهتر هستند

دامنه های خوب دارای نام های کوتاه هستند. از نظر فنی، یک نام دامنه معتبر می‌تواند تا 63 کاراکتر (به استثنای پسوند دامنه، مانند .com، .org یا .net) باشد. اما شما می خواهید که مشتریان شما بتوانند شما را به راحتی پیدا کنند. نام‌های کوتاه‌تر به کاهش احتمال خطا در تایپ، به خاطر سپردن یا اشتراک‌گذاری نام شما کمک می‌کنند.

طبق مطالعه ای که توسط یک موسسه تحقیقاتی در مورد طول نام دامنه انجام شد، میانگین طول دامنه برای 10000 وب سایت برتر محبوب فقط 8 کاراکتر است. میانگین طول دامنه برای 1 میلیون وب سایت محبوب نیز به زحمت به 10 کاراکتر می رسد.

تقریباً همه نام‌های دامنه زیر شش کاراکتر یا دیگر در دسترس نیستند یا بسیار گران هستند. روی کوتاه ترین نامی که در دسترس و مقرون به صرفه است تمرکز کنید. در صورت امکان، نام دامنه خود را زیر 20 کاراکتر نگه دارید. بهتر است سعی کنید بیش از سه کلمه مجزا در نام دامنه خود استفاده نکنید.

البته مختصر بودن تنها ویژگی یک نام دامنه عالی نیست. شما باید طول نام را با سایر عوامل متعادل کنید تا بهترین گزینه خود را شناسایی کنید.

2. نام های دامنه باید به راحتی به خاطر بسپارند

به طور کلی، شما باید از نام های بیش از حد عمومی اجتناب کنید. مانند بسیاری از موارد مرتبط با برندسازی، شما می خواهید شرکت و پیشنهادات خود را متمایز کنید. در مورد آن فکر کنید: گوگل نام جذابی است.

نام 2bx-4.com را در نظر بگیرید: فقط پنج کاراکتر دارد و در زمان ارسال این وبلاگ در دسترس است. اما در حالی که این یک نام کوتاه است، به خاطر سپردن یا تایپ صحیح برای افراد دشوار است.

اکنون نام StrongEyeballs.com را در نظر بگیرید. طولانی تر است و 14 کاراکتر دارد و در حال حاضر نیز در دسترس است. کدام اسم به یاد ماندنی تر است؟ کدام نام می تواند به راحتی توسط یک مشتری بالقوه متمایز شود؟ اشتراک گذاری کدام نام راحت تر است؟

3. املای نام دامنه باید آسان باشد

املا، تلفظ و اشتراک گذاری یک نام دامنه موثر آسان است. هدف شما این است که پیدا کردن سایت خود را تا حد امکان ساده کنید.

از هر گونه انتخاب املایی که تغییرات نامناسب یا غیراستاندارد کلمات است،خودداری کنید. در صورت امکان، از املاهایی که جای "s" را با "z" جایگزین می کنند، مانند "carz" به جای "cars" خودداری کنید. به طور مشابه، از جایگزین کردن یک "ex" با "x" مانند "xtreme" به جای "extreme" خودداری کنید. این انتخاب‌های غلط املایی می‌تواند به خاطر سپردن یا تایپ نام کسب‌وکار شما را برای کسی سخت‌تر کند.

از استفاده عامیانه در نام دامنه خود دوری کنید، مانند "u" به جای "You" یا "4" به جای "for". به طور مشابه، از کلماتی که دارای دو یا چند املا هستند، استفاده نکنید.

یکی دیگر از مشکلات املایی بالقوه زمانی رخ می دهد که نام دامنه متفاوت از آنچه در نظر گرفته شده، خوانده شود. برخی از نمونه‌ها عبارتند از «AmigoneFuneralHome.com، نام سایتی که می‌تواند به‌عنوان «AmIGoneFuneralHome.com» نیز خوانده شود، و «OldMansHaven.com» که ممکن است به اشتباه به‌عنوان «OldManShaven.com» خوانده شود. برای فرار از این اشتباه، نام خود را برای ترکیب های مختلف کلمات جاسازی شده بررسی کنید.

همچنین بخوانید: آنچه استارت آپ ها باید در مورد سئو و نام دامنه بدانند

4. از خط فاصله و اعداد صرف نظر کنید

در حالی که نام دامنه از نظر فنی می تواند شامل اعداد و خط تیره باشد، توصیه نمی شود از این ابتکارها استفاده کنید.. کاراکترهایی غیر از حروف ممکن است، گیج‌کننده باشند.

5. از پسوند مناسب برای دامنه استفاده کنید

پسوند com اکثریت قریب به اتفاق دامنه های سطح بالای جهان (TLD) را تشکیل می دهد. برای اکثر شرکت ها، com ایمن ترین و بهترین انتخاب است. در صورت امکان، سایر پسوندهای برتر را برای نام دامنه خود بخرید (مانند .net، .org یا .guru) و از آنها بخواهید به سایت com شما هدایت شوند.

در حالی که باید از پسوندهایی که اغلب به‌عنوان هرزنامه تلقی می‌شوند اجتناب کنید (مانند biz .info و review)، بسیاری از پسوندهای دامنه علاوه بر com می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. هنگامی که به دنبال نام دامنه های موجود هستید، نتایج شما شامل پسوندهای زیادی برای بررسی خواهد بود. اگر از شیوه‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مرتبط با وب‌سایت خود پیروی کنید و روی محتوای خوب و مرتبط سرمایه‌گذاری کنید، این افزونه‌ها به خوبی کار خواهند کرد.

در انتخاب پسوند دامنه مورد مهم دیگری نیز وجود دارد: آیا دامنه فعالیت شما فقط یک کشور است یا یک وب سایت عمومی با دسترسی جهانی در نظر دارید؟ در این صورت، دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD) را برای سایت خود انتخاب کنید. .co.uk یک ccTLD برتر است که در بریتانیا استفاده می شود. برای کانادا، .ca ccTLD را انتخاب کنید. اگر در مکزیک می فروشید، از پسوند mx. استفاده کنید. با انتخاب یک ccTLD برای بازار اولیه خود، ممکن است رتبه بهتری با هدف‌گیری جغرافیایی موتورهای جستجو کسب کنید.

6. نام دامنه خود را با نام تجاری کسب و کار خود مطابقت دهید

هنگام انتخاب نام دامنه، می خواهید مردم بتوانند شما را پیدا کنند و شما را به خاطر بسپارند تا بتوانند سایت و برند شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. یک نام دامنه خوب هویت برند شما را تقویت می کند، قدرت شما را افزایش می دهد و در نهایت کسب و کار شما را به موفقیت می رساند. با پرسیدن یک سری سوال، مشخص کنید که آیا دامنه شما از برند و استراتژی بازاریابی شما پشتیبانی می کند یا خیر:

آیا نام دامنه شما احساسی را برمی انگیزد یا محصولات یا خدماتی را که ارائه می دهید توضیح می دهد؟
آیا نام شما مصحول یا خدمات پیشنهادی شما را تبلیغ می کند؟
آیا مردم می توانند به راحتی نام شما را به خاطر بسپارند و با دیگران به اشتراک بگذارند؟
آیا نام دامنه شما به طور قابل توجهی با نام رقبای شما متفاوت است؟
یک مثال خوب از برندسازی یک نام به یاد ماندنی در دنیای واقعی DollarShaveClub.com است. این نام در سمت طولانی تر، با 15 کاراکتر و سه کلمه است، اما به یاد ماندنی است و ماموریت و محصولات شرکت را توضیح می دهد. همچنین ارزش پیشنهادی شرکت را شرح می دهد: راه حل های بهداشتی شخصی مردانه ارزان قیمت. برای کوتاه نگه داشتن نام دامنه خود، حتی می توانستند dollarshave.club را ثبت کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که نام محصول خود را به طور رسمی ثبت کنید، اگر محصولی قابل برندسازی است، مانند Doritos یا Swiffer، تا مطمئن شوید که شخص دیگری آن را ثبت نمی کند.

7. هنگام انتخاب نام دامنه، سئو را زیاده روی نکنید

از تمرکز بیش از حد روی کلمات کلیدی نام دامنه خود خودداری کنید. اگرچه در زمان های نه چندان دور می توانستید رتبه‌بندی موتورهای جستجوی خود را با قرار دادن کلمات کلیدی در دامنه خود، مانند «بازی-تجهیزات-for-toddlers.com» بهبود بخشید.

با این حال، اخیراً گوگل شروع به کاهش یا نادیده گرفتن رتبه بندی برای کلمات کلیدی پر شده در نام دامنه کرده است. در واقع، این امکان وجود دارد که موتورهای جستجو اکنون نام های دامنه غنی از کلمات کلیدی را منفی ببینند و ممکن است آنها را در نتایج جستجو از اولویت خارج کنند.

8. مسائل مربوط به علائم تجاری و حق چاپ را بررسی کنید

شما یک نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی پیدا کرده‌اید که در دسترس است و می‌توانید از عهده آن برآیید - اما دست نگه دارید، هنوز کارتان تمام نشده است. قبل از اینکه نام سایت را ثبت کنید، مطمئن شوید که مشمول حمایت از علامت تجاری یا حق چاپ نیست. یک بررسی ساده می تواند به سرعت یک نام را از بررسی حذف کند. به وب سایت اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده بروید و پایگاه داده علائم تجاری را جستجو کنید، سپس به اداره حق چاپ ایالات متحده بروید و پایگاه داده حق چاپ را جستجو کنید.

پس قبل از اینکه زمان و پول زیادی را روی نام دامنه، نام تجاری و وب سایت خود سرمایه گذاری کنید، برای هر نامی که در لیست شما باقی مانده، با یک وکیل مشورت کنید تا تأیید کند نام انتخابی شما برای دامنه سایتتان مشمول مسائل مربوط به مالکیت معنوی نیستند. هنگامی که مشکل انتخاب نام دامنه را حل کردید، فرآیند علامت تجاری را شروع کنید تا از استفاده دیگران از آن نام جلوگیری کنید.

جالب است بدانید: تعداد دامنه های فارسی به یک میلیون و ۴۹۵ هزار رسید

ارسال نظر