بهترین نمادهای بورسی برای خرید کدامند؟

در وضعیت نابسامان اقتصاد امروزی، عمده افراد بورس را با رنگ قرمز می‌شناسند. به همین خاطر بد نیست با بهترین نمادهای بورسی برای خرید آشنا شوید تا جلوی زیان‌های بیشتر را بگیرید.

بهترین نمادهای بورسی برای خرید کدامند؟

بهترین نمادهای بورسی برای خرید

در حال حاضر، بازار بورس روزهای خاصی را طی می‌کند و جمع کثیری از سهامداران را در نا‌امیدی فرو برده است. با این حال، بازار بورس فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و همیشه می‌توان چشم‌انتظار خبرهای خوب بود. اما چطور می‌توانیم بهترین سهم‌های بورسی سال 1400 را جهت سرمایه‌گذاری را شناسایی کنیم؟

صنایع پیشتاز بازار بورس در سال 1400

بسیاری از کارشناسان حوزه بورس، بر این باورند که چنانچه تنش‌های روابط سیاسی ایران و غرب کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت صنایع صادرات محور، رشد قابل‌توجهی را تجربه نمایند. صنایعی همچون، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها. به علاوه، صنعت فلزات و فولاد نیز با توجه به رونق گرفتن ساخت‌وساز در دو فصل تابستان و بهار، از صنایع پررونق در نیمه اول سال خواهند بود.

دو صنعت محصولات شیمیایی و معدنی را نیز می‌توان به عنوان صنایع پیشتاز سال 1400 به حساب آورد. چرا که به طور کلی، شرکت‌های کامودیتی محور، از شرکت‌های قدرتمند بازار به شمار رفته و حجم بالایی از معاملات بازار مربوط به آن‌هاست.

در حال حاضر نیز سهام این شرکت‌ها، P/E به نسبت پایین‌تری در مقایسه با سایر گروه‌ها دارند. از این رو، می‌توان انتظار بازدهی بیشتری را از این نمادهای وابسته به قیمت‌های جهانی داشت.

در ادامه، 5 مورد از آینده دارترین و بهترین نمادهای بورسی برای خرید را به همراه نمودار و تحلیل تکنیکال هر یک از آن‌ها معرفی می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

معرفی 5 مورد از بهترین نمادهای بورسی برای خرید در سال 1400

به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌های مالی، بازار بورس، یکی از بهترین زمینه‌ها جهت انجام سرمایه‌گذاری است. چرا که این بازار، از سوق پیدا کردن نقدینگی به سمت بازارهایی همچون دلار و طلا که برای یک اقتصاد بسیار مضر است، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، سرمایه‌های کشور را به سمت تولید برده و مسئله تأمین مالی بنگاه‌ها را پوشش می‌دهد.

از این رو، توصیه می‌شود تا سرمایه‌گذاران با دید وسیع‌تری به این بازار نگاه کرده و با رویکردی بلندمدت‌تر نسبت به معاملات، اقدام به ورود نمایند. البته باید اشاره کرد که در سال گذشته، تازه‌واردان این حوزه، روی خوشی از بازار را ندیدند و اعتماد بسیاری از سهامداران از بین رفت.

اما کارشناسان بر این باورند که بورس در سال 1400 در مقایسه با سایر بازارهای مالی، از وضعیت مناسب‌تری برخوردار خواهد بود.

در حال حاضر با توجه به وضعیت اخیر بازار بورس، بسیاری از سهامداران، متحمل زیان‌های بزرگی شده‌اند. از این رو، در این مقاله سعی شده است تا با هدف کمک به سهامداران، 5 مورد از خوش آتیه‌ترین‌های بازار را به شما پیشنهاد دهیم.

البته توجه داشته باشید که ماهیت بازار کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و این موارد تنها در حد یک پیشنهاد هستند. از این رو توصیه می‌شود پیش از خرید حتما شخصا بررسی کنید.

توجه داشته باشید که تمامی این سهم‌ها در بلندمدت سودآوری دارند و اگر با این رویکرد خرید و فروش می‌کنید، این 5 سهم، گزینه‌هایی عالی برای شما خواهند بود. پس لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که بازه زمانی نگهداری این سهم‌ها، بلندمدت است.

نماد فملی، از بهترین سهم‌های گروه فلزات

فملی یکی از بهترین نمادهای بورسی برای خرید است. نماد فملی در صنعت فلزات اساسی فعال بوده و از شرکت‌های بسیار بزرگ بازار سرمایه به شمار می‌رود. به لحاظ ارزش شرکت، فملی در گروه خودش، رتبه 1 و در کل بازار، رتبه 2 را از آن خود ساخته است.

فملی را می‌توان یکی از بهترین‌ سهم‌ها در بازار بورس دانست که تاکنون سهامداران خود را نا‌امید نکرده است. این نماد، در روزهای اخیر بازار که تقریبا بیشتر سهم‌ها در وضعیت منفی قرار داشتند، گاهی مثبت بوده و سودهایی را در اختیار دارندگان خود قرار می‌داد.

همین امر، مانع از خروج سهامداران از این شرکت شده است. از این رو، توصیه می‌شود فملی را به عنوان یک گزینه خوب جهت سرمایه‌گذاری زیر نظر داشته باشید.

نسبت P/E نماد فملی، عدد 10.94 ثبت شده است، یعنی بازار توقع دارد که سود این شرکت در آینده رشد خوبی داشته باشد. نسبت P/B (قیمت به حقوق صاحبان سهام) و P/S (قیمت به فروش) این نماد نیز به ترتیب 6.31 و 7.14 بوده که اعدادی خوب و منطقی هستند.

علاوه بر این، فملی به تازگی افزایش سرمایه خود به مبلغ 98600000 میلیون ریال از محل سود انباشته را ثبت و سهام جایزه آن را نیز به حساب دارندگان اضافه کرده است. توجه داشته باشید که افزایش سرمایه از محل سود انباشته، خود یکی از نشانه‌های سودآور بودن فعالیت شرکت‌ها است.

به نظر می‌رسد نماد فملی در حال تشکیل یک الگوی کوچک سقف دوقلو بوده و این می‌تواند خبر از ریزش کوتاه‌مدت این سهم تا قیمت 1100 یا 1000 تومن را دهد. البته چنانچه شرایط بازار خوب پیش برود، این الگو اعتبار خود را از دست خواهد داد و سهم روند صعودی در پیش خواهد گرفت.

تحلیل تکنیکال نماد فملی

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، نماد فملی در یک ترند نزولی قرار گرفته است. این احتمال می‌رود که با توجه به موقعیت خاص آن، بتواند در روزهای پیش رو این ترند را شکسته و از این روند خارج شود. در این حالت پیش‌بینی می‌شود که بتواند تا محدوده قیمتی 16506 برود.

در غیر این صورت و در حالتی که موفق به شکستن ترند نزولی حاکم نشود، محدوده قیمتی 10821 را می‌توان یک سطح حمایتی برای آن در نظر گرفت. چنانچه قصد خرید این سهم را دارید، توصیه می‌شود حد ضرر خود را در قیمت 9036 فعال کنید.

در تصویر زیر نیز می‌توانید عملکرد و روند معاملاتی شرکت ملی مس از سال 1399 تا پایان اردیبهشت‌ماه را مشاهده کنید. ارزش معاملات این شرکت در اردیبهشت 1400، 2607 میلیارد تومان گزارش شده است. میانگین نرخ فروش ریالی این شرکت نیز به حدود 197.7 میلیون تومان در هر تن رسیده است.

بهترین نمادهای بورسی برای خرید

شلعاب، از پیشتازان گروه شیمیایی

شلعاب نیز یکی از بهترین نمادهای بورسی برای خرید محسوب می‌شود که در حوزه صنایع محصولات شیمیایی فعالیت دارد. شلعاب از نظر ارزش شرکت، در رتبه 50 گروه خود و رتبه 524 کل بازار جای گرفته است.

نسبت P/E این سهم، عددی در حدود 1881.42 بوده که رقم مناسبی نخواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، این نسبت هر چه پایین‌تر باشد، وضعیت بهتری را برای یک سهم نشان می‌دهد.

نسبت قیمت به حقوق صاحبان سهام یا P/E شلعاب نیز عدد 16.2 بوده که معمولی به حساب می‌آید. اما نسبت P/S شلعاب عدد 11.8 را نشان می‌دهد که در مقایسه با بسیاری از نمادها، مناسب خواهد بود.

به‌ طور کلی، این شرکت از 5 مورد از 7 فیلتر تحلیل بنیادی که شامل استراتژی توان تعدیل، TTM، کانسلیم و... می‌شود، عبور کرده است.

از این رو می‌توان شلعاب را به لحاظ بنیادی در وضعیت متوسط در نظر گرفت. برای توجیه‌پذیر بودن یا نبودن خرید این سهم، باید تحلیل تکنیکال آن را نیز در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال نماد شلعاب

مشاهده می‌کنید که شلعاب در یک کانال صعودی قرار گرفته که بارها به خط میانی آن واکنش نشان داشته است و اکنون در سقف این کانال قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که در این سطح سهم با یک مقاومت قوی روبه‌رو بوده و نتواند آن را بشکند.

در این صورت، یک حمایت قوی در محدوده 7101 داشته و چنانچه در این سطح نیز متوقف نشود تا خط میانی کانال که آن هم یک حمایت قوی محسوب می‌شود، پیش برود.

با توجه به روندشناسی صورت گرفته مشاهده می‌کنید که این سهم در بازه‌های زمانی مشخص‌شده، ریزشی در حدود 80% را تجربه کرده است. در موقعیت فعلی نیز پیش‌بینی می‌شود که بخواهد حرکات گذشته خود را تکرار و یک کاهش 79% را پیش رو داشته و به بازه قیمتی 5078 برسد.

بهترین نمادهای بورسی برای خرید

خگستر، شانس خودرویی‌ها برای خودنمایی

خگستر از شرکت‌های متوسط بازار سرمایه بوده که در صنعت خودرو و ساخت قطعات، فعال است. این نماد در گروه خود، رتبه 4 و در کل بازار، رتبه 145 را به لحاظ ارزش شرکت از آن خود کرده است.

انتظار می‌رود با برگشت آمریکا به برجام، موقعیت خودرویی‌ها و همین‌طور خگستر بسیار بهبود یابد. چرا که در این حالت، تحریم‌های خودرویی برداشته شده و اقبال به سمت این گروه بالا خواهد رفت. خگستر را می‌توان به عنوان یکی از بهترین سهم‌های حال حاضر بازار دانست.

در رابطه با تحلیل بنیادی خگستر نیز می‌توان گفت که نسبت P/E این نماد عدد 4.65 بوده که بیانگر موقعیت بسیار مطلوب این سهم است. به عبارت دیگر، خگستر می‌تواند سود نقدی بهتری را در پایان سال مالی، نسبت به سایر نمادهای هم‌گروه خود، به سهامدارانش پرداخت کند. نسبت P/S یا نسبت قیمت به فروش شرکت نیز عدد 4.19 بوده که یک نسبت عالی به حساب می‌آید.

علاوه بر این، نسبت قیمت به حقوق صاحبان سهام یا P/B خگستر نیز عدد 2.23 است که یک نسبت معقول و منطقی است. در صد روز گذشته این نماد نیز، حقوقی‌ها در حال خرید و ورود به سهم بوده‌اند.

تحلیل تکنیکال نماد خگستر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نماد خگستر در یک روند نزولی قرار دارد که در چند روز گذشته آن را به سمت پایین شکسته است. با توجه به موقعیت این سهم، می‌توان یک پله در محدود فعلی 186 ورود کرده و حد سود خود را در سطح 210 تومان در نظر بگیرید. قیمت خرید امن خگستر نیز محدوده 120 تومان بوده که می‌توان حد ضرر را زیر 100 تومان در نظر گرفت.

بهترین نمادهای بورسی برای خرید

همچنین بخوانید: وزیر کار جدید برای رونق بورس چه پیشنهادی دارد؟

شپنا، یکی از بهترین نمادهای بورسی برای خرید

نماد شپنا یکی از پیشتازان صنعت فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای بوده که شرکت آن از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه و همین‌طور یکی از بهترین نمادهای بورسی برای خرید به شمار می‌رود. شپنا به لحاظ ارزش شرکت در گروه خود، رتبه نخست و در کل بازار رتبه 14 را دارد.

تاریخ ثبت آخرین افزایش سرمایه این شرکت نیز 1399/09/17 است که از محل سودهای انباشته صورت گرفته است. به‌ طور کلی این نوع از افزایش سرمایه‌ها (از محل سود انباشته)، نشان از سودآوری فعالیت شرکت دارند.

نسبت P/E سهم شپنا، عدد 8.88 بوده که در مقایسه با P/E صنعت، از ریسک پایین‌تری برخوردار است. نسبت P/B این نماد نیز برابر با 4.16 است که در مقایسه با سایر نمادها، فوق‌العاده بوده و دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است.

نسبت قیمت به فروش یا P/S شپنا نیز عدد 0 را نشان می‌دهد که گویای عدم توانایی شرکت در فروش محصولات و خدمات این شرکت است. لازم به ذکر است که در صد روز گذشته نیز حقوقی‌ها در حال خرید این نماد بوده‌اند.

تحلیل تکنیکال نماد شپنا

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت سهم زیر میانگین متحرک (Moving Average) 200 روزه خود در حال نوسان است. شپنا بعد از ریزش حدود 76 درصدی، به نظر می‌رسد اکنون در محدوده کف خط روند بلندمدت لگاریتمی (افزایش سرمایه و سود نقدی) خود قرار گرفته است.

اگر این سهم موفق شود محدوده مقاومتی مشخص‌شده در تصویر (1100 تومانی) را شکست دهد، سهامداران می‌توانند امید داشته باشند که سهم رشد کوتاه‌مدتی کرده و تا محدوده 1300 و 1500 نیز خواهد رسید.

کپشیر، از سهم‌های برتر بورس در سال 1400

نماد کپشیر از شرکت‌های فعال در صنعت محصولات کانی غیرفلزی است که جزو شرکت‌های کوچک بازار سرمایه است. کپشیر به لحاظ ارزش شرکت در رتبه 6 گروه خود و در رتبه 338 کل بازار قرار گرفته است. در رابطه با تحلیل بنیادی این سهم می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

نسبت P/E یا قیمت به درآمد سهم کپشیر، عدد 57.46 بوده که رقم چندان مناسبی نخواهد بود. به عبارتی این عدد بیانگر این است که سهام شرکت در قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله می‌شود.

نسبت P/B این نماد نیز 42.5 بوده که رقم مناسبی نیست. این نسبت هر چه پایین‌تر باشد، بهتر خواهد بود. البته باید اشاره کرد که نسبت قیمت به فروش شرکت، عدد 12.36 است که یک نسبت خوب و منطقی به حساب می‌آید.

جمع‌بندی به همراه یک توصیه

همان‌طور که گفتیم، بازار بورس علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. افراد بسیاری با سودای کسب سودهای کلان، بدون داشتن دانش و تجربه کافی وارد این بازار می‌شوند.

اما باید بدانید که بازار بورس اگرچه همواره نسبت به سایر بازارهای سرمایه، پیشرو بوده اما خطرات زیادی نیز دارد. به گونه‌ای که بهای یک اشتباه شما در این بازار، می‌تواند از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه‌تان باشد.

منبع: نظارت

ارسال نظر