ماینرها در زیرزمین شرکت بورس | دومینوی تکذیب، تأیید، استعفا تمام نشد؟

ماجرای کشف ماینرها در زیرزمین شرکت بورس تهران به معمایی چند روزه تبدیل شده است. ماجرایی که همچون بسیاری از اخبار کشور، دومینوی تکذیب و تأیید مسئولان را در پی داشت.

ماینرها در زیرزمین شرکت بورس | دومینوی تکذیب، تأیید، استعفا تمام نشد؟

شروع ماجرا، کشف و تکذیب

تقریباً برای همه ماهایی که با اخبار زندگی می‌کنیم و هرروزه خبرهای مختلف را در حوزه‌های گوناگون دنبال می‌کنیم، این قضیه عادت شده است که هربار خبر جنجالی و داغی می‌شنویم، به عنوان اولین واکنش منتظر تکذیب مسئولان باشیم! این اتفاقی است که در ماجرای کشف ماینرها در زیرزمین شرکت بورس تهران هم رخ داد.

این خبر اولین بار در تاریخ 6 مهرماه در رسانه‌ها پیچید و اعلام شد تعدادی ماینر جهت استخراج بیت‌کوین در زیرزمین شرکت بورس تهران پیدا شده است . اولین سؤال این بود که ماینرها متعلق به چه کس یا کسانی هستند. می‌شد تصور کرد پای سوءاستفاده یک یا چند کارمند متخلف در میان باشد که با استفاده از امکانات شرکت و برق آن تصمیم به استخراج بیت‌کوین گرفته بودند. اما طبیعتاً رد کردن دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین از سد حراست ساختمان و وارد کردن آن به مجموعه و پنهان کردنش کار آسانی نبود و این فقط یکی از فرضیه‌های ممکن بود.

در همان حال که رسانه‌ها می‌کوشیدند به هویت این فرد یا افراد متخلف یا همان سوءاستفاده‌گران شخصی فکر کنند، معاون سازمان بورس اعلام کرد که این دستگاه‌ها شخصی نبودند.

مصطفی بهشتی سرشت گفت: «در مورد اینکه گفته می‌شود این دستگاه‌ها متعلق به شخص خاصی بوده است، باید بگویم با اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ام این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند. اما به طور کلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.»

دیگر نکته قابل توجه، تضاد در گفته‌های مسئولان مختلف شرکت بورس تهران بود که شاید پای فرضیه اختلاف را هم به میان می‌آورد. چون علی‌رغم تأیید ضمنی از سوی معاون اجرایی شرکت بورس تهران، علی صحرایی، مدیرعامل این شرکت با رد کلی موضوع گفت: «این موضوع صحت ندارد و آن‌هایی که آن را مطرح کرده‌اند، اشتباه می‌کنند.» صحرایی از پاسخ به دیگر سؤالات امتناع کرد.

تأیید؛ استخراج با هدف تحقیقات!

تکذیب مدیر سازمان بورس در خصوص کشف ماینرها در زیرزمین این شرکت کمتر از چند ساعت دوام داشت و سپس وجود این ماینرها به عنوان قضیه‌ای تحقیقاتی و با هدف شناخت رمزارزها عنوان شد. اما این فرض هم رد شد و روز گذشته روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای در خصوص ماینرهای کشف شده در ساختمان شرکت بورس تهران شفاف‌سازی کرد.

در این بیانیه اعلام شد:

«در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است در ساختمان شرکت مزبور کشف گردید و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است... رسیدگی به این موضوع به طور فوق‌العاده در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلفات این موضوع، مدیران بورس تهران فراخوانده شده‌اند. بدیهی است بعد از رسیدگی کامل و ارزیابی توضیحات و مستندات این امر که در حوزه داخلی شرکت رقم خورده است، نتایج رسیدگی و جزئیات امر و تصمیم سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

استعفا و پذیرش ماجرا

شب گذشته علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار که در قدم اول وجود ماینرها را تکذیب کرده بود، استعفای خود را از این شرکت رسانه‌ای کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفت: «برای ایجاد فرصت برای تحقیقات بیشتر در مورد بحث استخراج رمزارز در بورس تهران و در راستای قوام بازار سرمایه، استعفای خود را به هیئت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران تقدیم کردم.» البته صحرایی این را هم تأیید کرده است که استفاده از ماینرها به صورت محدود در بورس با مصوبه هیئت‌مدیره بوده است.

هیئت‌مدیره شرکت بورس تهران هم با این استعفای او موافقت کرده و محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران را به سرپرستی موقت این شرکت منصوب کرد تا تحقیق در این زمینه ادامه داشته باشد.

با این حال چنانچه فرض مطرح شده یعنی وجود ماینرها با هدف تحقیق در خصوص رمزارزها و ظرفیت‌های آن برای درآمدزایی را در نظر بگیریم، باز این فرض با ماهیت سازمان بورس در تضاد قرار می‌گیرد.

مسئولان رسمی کشور در طول یک سال گذشته و در شرایطی که با توجه به تحریم‌ها درآمدهای ارزی ایران از هر زمان دیگری کمتر شده است، از درآمدزایی و ارزآوری با ارزهای دیجیتال سخن می‌گویند. از سوی دیگر همین شرایط کلی اقتصاد کشور و همراه شدن با کرونا و رکود شدید باعث شده است مردم هم نسبت به آینده سرمایه‌هایشان نگران باشند و در این شرایط تورمی برای کمتر از دست رفتن ارزش پولشان به سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی چون بورس بیندیشند؛ اتفاقی که از سوی مسئولان هم ترویج و تشویق شده است.

در یکی دو سال اخیر بخش عمده‌ای از جامعه با هدف جبران زیان و با تشویق رسانه‌های دولتی سرمایه‌شان را به بورس سرازیر کردند، اما همه موفق نبودند و عده‌ای مالباخته و زیان‌دیده شدند. در همین شرایط این‌که سازمان بورس کشور به عنوان نهادی جریان‌ساز خودش راهکاری دیگر را احتمالاً برای حفظ سرمایه در نظر بگیرد، سؤالی است که ذهن همه صاحبان سرمایه را به خود مشغول کرده است. در چنین شرایطی شاید ادامه تحقیقات در خصوص چرایی ورود بورس تهران به حوزه رمزارزها بتواند قدری این گره را باز کند و جوابگوی افکار عمومی باشد.

نظر شما در خصوص این حواشی اخیر سازمان بورس تهران چیست؟ سرمایه‌گذاری در بورس را مطمئن‌تر می‌دانید یا در حوزه رمزارزها؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

ارسال نظر