آیا نمایشگاه الکامپ توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد؟

رسانه کلیک - بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. در این مطلب تصمیم داریم رویداد الکامپ را با نمونه‌های خارجی مقایسه کنیم. همراه ما باشید.

آیا نمایشگاه الکامپ توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد؟

نمایشگاه الکامپ که به عنوان بزرگترین رویداد در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور به حساب می‌آید، چندین سال است که به طور منظم برای علاقه مندان به این حوزه برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی را از اقصی نقاط کشور به سمت خودش جذب کرده است.

در این نمایشگاه، شرکت‌های فعال در حوزه کامپیوتر و تجارت الکترونیک در کنار هم جمع شده‌اند و خدمات ویژه‌شان را به بازدیدکنندکان معرفی می‌کنند. در کنار این شرکت‌ها، استارتاپ‌های مختلف هم برای معرفی خود و خدماتشان حضور دارند و از این نمایشگاه به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده می‌کنند.

رویداد الکامپ امسال نسبت به سال گذشته پیشرفت چشم گیری داشته و شاهد اضافه شدن بخش‌های مختلفی به آن هستیم. در این دوره از این نمایشگاه، تمرکز زیادی بر روی شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها شده است؛ به طوری که جایگاه خاصی با نام « الکام استارز » برای آن‌ها در نظر گرفته شده و این شرکت‌ها از این طریق می‌توانند به طور حرفه‌ای‌تری خوشان را معرفی کنند. از دیگر بخش‌های موجود در این دوره از الکامپ می‌توان به الکام تاکز، الکام ترندز، الکام گیمز و اتاق شتاب، اشاره کرد. ( گزارش تصویری کلیک از روز اول نمایشگاه الکامپ 2018 )

نمونه‌های خارجی زیادی از این سری نمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و هر کدام به شیوه خودشان، بازدیدکنندگان علاقه‌مند را جذب می‌کنند. در ادامه شما را با تعدادی از این نمایشگاه‌ها و تفاوت‌هایشان با الکامپ آشنا می‌کنیم.

نمایشگاه سبیت (CeBIT)

سبیت بزرگ‌ترین نمایشگاه کامپیوتر در دنیا است که از 1970 به صورت سالیانه در هانوفر آلمان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی حضور دارند و جدیدترین تولیداتشان را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند. نمایشگاه سبیت مانند الکامپ تمرکز زیادی بر روی کسب و کارهای نوپا و همچنین تجارت الکترونیک داشته و به همین ترتیب هم شاهد معرفی ایده‌های عملی شده زیادی در این رویداد هستیم.

تولید کنندگان مختلف از سراسر دنیا می‌توانند در نمایشگاه سبیت حضور پیدا کنند و از این طریق به معرفی محصولات‌شان برای فروش بپردازند.

رویداد الکامپ

از آن جایی که این رویداد هر سال بزرگ‌تر می‌شود، عاملان سبیت، آن را به کشورهای دیگر هم برده‌اند. اکنون این نمایشگاه علاوه بر آلمان، در کشورهای چین، ترکیه، هند و مکزیک هم برگزار می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان سبیت و الکامپ، به حضور کمپانی‌های خارجی در نمایشگاه مربوط می‌شود. با توجه به تعداد پایین شرکت‌های خارجی در الکامپ، بیشتر غرفه‌ها به برندهای ایرانی اختصاص داده شده است. این در حالی است که در سبیت، تمرکز اصلی بر روی کمپانی‌های خارجی بوده که در میان کاربران بسیار محبوب هستند.

نمایشگاه کامپیوتکس (Computex)

کامپیوتکس نمایشگاهی در حوزه صنعت کامپیوتر است که به صورت سالانه در کشور تایوان برگزار می‌شود و تمرکز اصلی کمپانی‌های شرکت کننده در آن، بر روی معرفی محصولات جدید است. در این نمایشگاه برندهای زیادی از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و جدیدترین و نوآورانه‌ترین تولیدات‌شان را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. لپ‌ تاپ‌ و کامپیوتر، موبایل و تجهیزات سخت افزاری، محصولاتی هستند که معمولا طی این رویداد معرفی می‌شوند.

رویداد الکامپ

کامپیوتکس مانند الکامپ بخش‌هایی را هم برای فعالیت استارتاپ‌ها در نظر گرفته و فرصت دیده شدن را به این دسته کمپانی‌ها می‌دهد. در این نمایشگاه‌ هم معمولا بخش عظیمی از غرفه‌ها به کمپانی‌های خارجی مانند مایکروسافت، کوالکام، اچ پی و بسیاری دیگر اختصاص داده می‌شود.

نمایشگاه جیتکس (GITEX)

جیتکس یکی از اصلی‌ترین رقبای الکامپ به حساب می‌آید. این نمایشگاه که به صورت سالانه در امارات متحده عربی برگزار می‌شود، عنوان بهترین رویداد فناوری اطلاعات در خاورمیانه را به دست آورده است. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باعث برتری جیتکس نسبت به رویداد الکامپ شده، حضور شرکت‌های خارجی بسیار زیاد در آن است. معمولا کمپانی‌های مشهور برای معرفی محصولات خود به خاورمیانه و حتی آسیا، از این رویداد استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌‌ها، استارتاپ‌ها هم با حضور در این رویداد، خودشان را در معرض دید قرار می‌دهند.

رویداد الکامپ

سی و هشتمین دوره از نمایشگاه جیتکس در تاریخ 14 اکتبر 2018 آغاز به کار می‌کند.

نمایشگاه CES

این نمایشگاه که در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود، بیشتر بر روی نوآوری در تکنولوژی تمرکز دارد. محبوبیت این نمایشگاه به حدی بوده که بسیاری از آن به عنوان یک سکوی جهانی برای نمایش ابتکارات در حوزه تکنولوژی نام می‌برند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های نمایشگاه CES با الکامپ، به محدودیتش برای بازدید عموم مربوط می‌شود. افراد برای مراجعه به این نمایشگاه باید مجوز ورود بگیرند.رویداد الکامپ

نمایشگاه MWC

نمایشگاه کنگره جهانی موبایل به طور سالانه در اسپانیا برگزار می‌شود. در این نمایشگاه برخلاف رویداد الکامپ فقط بر روی تلفن‌های همراه و موارد مربوط به آن تمرکز می‌شود. MWC بزرگترین نمایشگاه صنعت تلفن همراه در جهان محسوب شده و در آن، سازندگان تلفن همراه، اپراتورهای ارتباطات، سازندگان نرم‌ افزار و فروشندگان حضور دارند.

رویداد الکامپ

نمایشگاه ایفا (IFA)

ایفا یکی از اصلی‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی در جهان به حساب می‌آید. در این نمایشگاه هم غرفه‌هایی به کمپانی‌های فعال در زمینه‌ تکنولوژی اختصاص داده شده و هر برند، محصولات جدید خودش را معرفی می‌کند.

رویداد الکامپ

در آخر بهتر است بدانید حضور تعداد کمی از شرکت‌های خارجی در الکامپ یکی از اصلی‌ترین نکات منفی این نمایشگاه محسوب شده که با توجه به شرایط فعلی کشور، فکر نمی‌کنیم در آینده‌ هم تغییری در شرایطش ایجاد شود. البته الکامپ امسال در بخش استارتاپ‌ها بسیار عالی ظاهر شده و با وجود بخش الکام استارز، نظر کسب و کارهای نوپا را به خودش جلب کرده است.

در بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ، ۲۴ شرکت خارجی، ۷۸۰ شرکت داخلی و ۴۲۴ استارتاپ حضور داشته که هر کدام در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. علاقه مندان به رویداد الکامپ می‌توانند در فاصله ۶ تا ۹ مرداد ماه از ساعت 10 صبح تا 18 بعد از ظهر از این نمایشگاه دیدن کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتما به غرفه کلیک در این نمایشگاه سر بزنید.

ارسال نظر