ارتقای قدرت تشخیص گوش الکترونیک برای بیماری های ریوی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر  موفق به ارتقای قدرت تشخیص نوعی گوش الکترونیک با هدف کمک به تشخیص برخی بیماریهای ریه شدند. به گزارش کلیک، سبحان گودرزی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، یکی از ابزارهای پزشکان برای تشخیص اولیه بیماریهای ریوی را شنیدن صداهای این عضو برشمرد و گفت: با توجه به تغییرات تدریجی صدا، تشخیص اولیه از این راه نیاز به مهارت بالای پزشک معالج دارد در حالی که ممکن است پزشک متخصص در همه جا در دسترس نباشد.

ارتقای قدرت تشخیص گوش الکترونیک برای بیماری های ریوی

به گزارش کلیک، سبحان گودرزی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، یکی از ابزارهای پزشکان برای تشخیص اولیه بیماریهای ریوی را شنیدن صداهای این عضو برشمرد و گفت: با توجه به تغییرات تدریجی صدا، تشخیص اولیه از این راه نیاز به مهارت بالای پزشک معالج دارد در حالی که ممکن است پزشک متخصص در همه جا در دسترس نباشد.

وی افزود: ابزارهای الکترونیکی ضمن بالا بردن دقت تشخیص این امکان را فراهم می کنند که صداهای ریه تحلیل و برای بررسی بیشتر و تشخیص به مراکز تخصصی ارسال شوند.

گودرزی تصریح کرد: با توجه به طرح پژوهشی که پیش از این توسط دکتر جعفری مقدم فرد طراحی و ساخته شد بود، ما نرم افزار تشخیصی که توانایی جداسازی افراد سالم از دو گروه مشهور بیماری های آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را دارد، ارتقا داده و توانایی تشخیص آن را بالا بردیم.

وی افزود: سخت افزار این سامانه به گونه ای طراحی شده است که با داشتن ۶ کانال میکروفنی صداهای ریه را از پشت قفسه سینه دریافت و به بخش سخت افزاری انتقال می دهد که پس از تقویت و آشکار سازی صدای دیجیتال حاصل برای پردازش به کامپیوتر منتقل می شود.

گودرزی گفت: در این پژوهش صداهای ضبط شده از ۳۱ بیمار مبتلا به آسم و ۲۵ شخص سالم و ۲۶ بیمار مبتلا به انسداد مزمن ریوی در بیمارستان شریعتی تهران به سامانه داده شده و خروجی برای بررسی دقت دستگاه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: براساس این داده ها، دقت سامانه به میزان ۹۰ درصد ارزیابی شد.

گودرزی روش پیشنهادی جدید را دارای سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با پژوهش های گذشته ذکر کرد و گفت: در این تحقیق علاوه بر بهره گیری از آخرین روش های پردازشی از قابلیت تلفیق اطلاعات کانال های مختلف بهره برداری شده است.

این پژوهش به راهنمایی دکتر محمد حسن مرادی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، گرایش بیوالکتریک با عنوان بکارگیری توابع فازی به منظور مدلسازی و طبقه بندی صدای ریه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

منبع : مهر

ارسال نظر