سیگارهای الکترونیکی، دروازه ای به سمت استعمال دخانیات

مصرف سیگارهای الکترونیکی در بین نوجوانان رو به افزایش است و از این رو، بحث های زیادی پیرامون سیگارهای الکترونیکی و محرک بودن آنها به سمت مصرف سیگارهای معمولی وجود دارد.

سیگارهای الکترونیکی، دروازه ای به سمت استعمال دخانیات

به گزارش کلیک، سال گذشته مطالعه ای از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) آمریکا مبنی بر افزایش سه برابری مصرف سیگارهای معمولی در بین نوجوانان آمریکایی مبتلا به سیگارهای الکترونیکی پس از گذشت یک سال از مصرف سیگارهای الکترونیکی منتشر شد. سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی وسیله‌ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه سازی می‌کند. این کار توسط تولید بخارات خاصی که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف کننده بدهد. سیگار الکترونیکی اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ و در کشور چین تولید شد اما امروزه در نقاط مختلف جهان فروخته می‌شود و میلیون‌ها مصرف‌کننده دارد.
مزیت‌ها و خطرهای احتمالی سیگارهای الکترونیکی، موضوع مورد بحث محقق‌ها و سازمان‌های فعال در زمینهٔ بهداشت و سلامتی است. با وجود اینکه برخی مطالعات حاکی از آن است که ضرر سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با سیگارهای معمولی خیلی کمتر است اما مطالعات دیگری هم انجام شده که گویای اعتیاد جوانان به سیگارهای معمولی پس از استعمال یک ساله سیگارهای الکترونیکی است. دکتر توماس ویلز پژوهشگر مرکز سرطان دانشگاه هاوایی در هونولولو و همکارانش در پژوهش های اخیر خود به نتیجه مشابه دست یافتند و یافته های خود را در مجله Tobacco Control منتشر کردند. دکتر ویلز و همکارانش در سال 2013 از 2338 دانش آموز دبیرستانی با میانگین سنی 14.7 یک نظرسنجی به عمل آورند. در این نظرسنجی از دانش آموزان پرسیده شد که آیا تا کنون از سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای معمولی استفاده کرده اند یا اینکه در حال حاضر از این سیگارها مصرف می کنند و در صورت مصرف، میزان آن به چه صورت است. همین سوالات درست یک سال بعد از همین دانش آموزان پرسیده شد.
این محققان دریافتند که نوجوانانی که در سال 2013 سیگار الکترونیکی می کشیدند میزان مصرف سیگار آنها یک سال بعد احتمالاً به سه برابر افزایش یافته بود. طبق این نظرسنجی سی و یک درصد از دانش آموزان تا سال 2013 از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده بودند. این میزان تا سال 2014 به سی و هشت درصد افزایش یافت. در سال 2014، تقریبا پانزده درصد از دانش آموزان به سیگارهای معمولی روی آوردند که این میزان یک سال بعد به بیست و یک درصد افزایش یافت. براساس یافته های این محققان، محیط خانه و سطح تحصیلات والدین دانش آموزان درگرایش آنها به سیگار نقش داشته است.
تیم پژوهشی با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از میزان استعمال سیگارهای الکترونیکی دریافتند که میزان استعمال سیگارهای الکترونیکی در سال 2013 با مصرف دو یا سه تا چهار برابری سیگارهای معمولی پس از یک سال مصرف سیگارهای الکترونیکی بین دانش آموزان ارتباط دارد. با این حال، فقط مصرف کنندگان منظم سیگارهای الکترونیکی در سال 2013 به مصرف کننده منظم سیگارهای معمولی در سال 2014 تبدیل شدند.
از غیر مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای معمولی در سال 2013، از هر ده نفر فقط یک نفر سیگارهای الکترنیکی را در سال 2014 امتحان کرده بودند. این جامعۀ آماری دو درصد سیگارهای معمولی و چهار درصد هر دو نوع سیگار را مصرف کرده بودند. از غیرمصرف کنندگان مبتدی، احتمال گرایش دانش آموزان بزرگتر به مصرف هر دو نوع سیگار الکترونیکی و سیگارهای الکترونیکی استاندارد در سال 2014 بیشتر بود. علاوه براین، تیم پژوهشی پی بردند که میزان استعمال سیگار معمولی در دانش آموزانی که هر دو نوع سیگار الکترونیکی واستاندارد را در سال 2013 استعمال می کردند با گذشت زمان کاهش نداشت. در حالیکه تیم پژوهشی تصدیق می کند که مشاهداتشان کاملاً مشاهده ایی است و نمی تواند علت و معلول را اثبات کند اما آنها بر این باورند که این نتایج خود موید مطالعات قبلی در ارزیابی رفتار استعمال دخانیات در بین نوجوانان است.
مولفان در نهایت به این نتیجه رسیدند که احتمال مصرف سیگارهای معمولی و دیگر دخانیات در بین نوجوانان مبتلا به سیگارهای الکترونیکی بیشتر است. این نتیجه به همراه دیگر یافته ها نشان می دهد که سیاست هایی که دسترسی نوجوانان به سیگارهای الکترونیک را محدود می کند از دیدگاه بهداشت عمومی می تواند توجیه مناسبی باشد.

حقایقی دربارۀ سیگارهای الکترونیکی:

  • در حال حاضر بیش از 250 برند سیگار الکترونیکی در بازار وجود دارد؛
  • طبق یک نظرسنجی در سال 2014، از هفت دانش آموز دبیرستانی در ایالات متحده در سی روز گذشته یک نفر از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده است؛
  • طبق گزارشات در بین سال های 2012-2013، 1.9 درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده در سی روز گذشته از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده اند.

منبع:medicalnewstoday

ارسال نظر