ورود به جزیره ی برنامه نویسی!

برنامه نویسی، شغلی بسیار سرگرم کننده و فوق العاده مفید است. برنامه نویسی به شما اجازه می دهد که استعدادهای خود را بروز دهید و به فردی خلاق تبدیل شوید. همچنین فرصت های شغلی فراوانی را برایتان به وجود می آورد.

ورود به جزیره ی برنامه نویسی!

در این مطلب قصد داریم که به شما نحوه ی ورود به دنیای برنامه نویسی و اینکه چگونه زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرید، را آموزش دهیم.

قسمت 1 از 3 : انتخاب زبان

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-1-Version-3

گام اول: یک زبان برنامه نویسی را انتخاب نمایید

دستورات زبان های برنامه نویسی، در واقع مجموعه ای از دستورالعمل ها هستند و هر قطعه کد، وظیفه ی خاصی را به عهده دارد. کامپیوتر تنها قادر به درک زبان ماشین (باینری) می باشد. در واقع، زبان ماشین، مجموعه ای از صفر و یک ها می باشد که توسط کامپیوتر خوانده شده و دستور مورد نظر انجام خواهد شد. یادگیری این صفر و یک ها بسیار دشوار است، بنابراین زبان های برنامه نویسی به وجود آمدند تا به خاطر سپردن دستورات آسان تر شود. دستورات زبان های برنامه نویسی در نهایت توسط کامپایلر یا مفسر به باینری تبدیل خواهند شد. زبان های برنامه نویسی بسیار زیادی در دنیا وجود دارند و بر اساس آن، لازم است اقدام به یادگیری زبان مورد نظر خود کنید. در این مرحله، لازم است که فریم ورکی که قصد دارید در آن برنامه بنویسید را انتخاب کنید. آیا می خواهید برای موبایل، کامپیوتر، وب و ... برنامه بنویسید؟ زبانی که برای هر پلتفرم انتخاب خواهید کرد مسلما با سایر پلتفرم ها متفاوت خواهد بود.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-2-Version-3

گام دوم: زبان های محبوبی مانند C, C++ , C# را یاد بگیرید

این زبان ها، زبان های بسیار قدرتمندی هستند که به طور معمول از آن های برای ساخت نرم افزارهای کامپیوتر یا بازی های رایانه ای استفاده می شود. یادگیری زبان هایی مثل سی و سی پلاس پلاس برای یک مبتدی کار دشواری است ولی غیر ممکن نیست. چنانچه که با یکی از زبان های برنامه نویسی به خوبی آشنا شوید، یادگیری زبان های بعدی برای شما راحت تر خواهد شد. به عنوان مثال زبان های سی شارپ و جاوا شباهت زیادی، خصوصا در دستورات پایه با هم دارند.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-3-Version-3

گام سوم: Java یا JavaScript گزینه های مناسبی خواهند بود

زبان های جاوا و جاوا اسکریپت تفاوت های فراوانی با هم دارند و تنها نام آن ها مشابه یکدیگر است. جاوا یک زبان برنامه نویسی و جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی است. از جاوا بیشتر برای توسعه ی نرم افزارهای کامپیوتر و سیستم عامل اندروید و از جاوا اسکریپت برای ساخت صفحات وب استفاده می شود. جاوا یک زبان قابل حمل است و با توجه به وجود ماشین مجازی، کدها یکبار نوشته شده و بر روی هر سیستم عاملی اجرا خواهد شد. جاوا اسکریپت، یک زبان اسکریپتی سمت کلاینت وب است و البته در فریم ورک هایی مانند فون گپ استفاده می شود.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-4-Version-2

گام چهارم: Python را بیاموزید

پایتون، زبان آسانی است و از یادگیری آن لذت خواهید برد! امروزه این زبان، به صورت گسترده ای در توسعه ی صفحات وب استفاده می شود و بازار کار بسیار خوبی دارد.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-5-Version-2

گام پنجم: PHP گزینه ای مناسب برای توسعه دهندگان وب

پی اچ پی، یک زبان اسکریپتی سمت سرور است و یادگیری آن بسیار ساده است! پی اچ پی، همواره به عنوان یکی از بهترین زبان های دنیا انتخاب می شود به طوری که کرنل (هسته) سیستم های مدیریت محتوایی نظیر وردپرس، جوملا و دروپال توسط آن نوشته شده است. چنانچه که علاقه مند به ساخت و توسعه ی صفحات وب هستید، PHP می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای شما باشد.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-6-Version-2

گام ششم: خودتان را به این زبان ها محدود نکنید!

چنانچه که قصد دارید به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر فعالیت داشته باشید، لازم است بیش از یک زبان برنامه نویسی را بلد باشید. زبان های برنامه نویسی بسیار زیادی وجود دارند که هر یک برای هدفی خاص خلق شده اند. بنابراین با توجه به پلتفرمی که بر روی آن کار می کنید، اقدام به یادگیری زبان برنامه نویسی مختص آن نمایید.

قسمت 2 از 3 : یادگیری زبان

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-7-Version-2

گام اول: در مورد رفتن به آموزشگاه یا دانشگاه فکر کنید

امروزه اکثر شرکت ها به دنبال استخدام برنامه نویس هایی با مدارک معتبر هستند. رفتن به دانشگاه، علاوه بر آنکه می تواند کمک قابل توجهی به یادگیری و پیشرفت شما در علم برنامه نویسی کند، مدرکی که پس از فارغ التحصیلی به دانشجویان داده می شود نیز مورد تایید شرکت ها است.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-8

گام دوم: از دانشگاه های آنلاین یاد بگیرید

سایت های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید به صورت آنلاین آموزش ببینید و مدرک بگیرید. این سایت ها، پس از دریافت هزینه، آموزش های ویدیویی را در اختیار شما قرار خواهند داد که می تواند سرعت پیشرفت شما را به شدت افزایش دهد.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-9

گام سوم: از ابزارهای آنلاین استفاده کنید

تعدادی از سایت ها، با در اختیار گذاشتن منابع آموزشی و مستندات به صورت کاملا رایگان، می توانند زمینه ی شکوفایی استعدادهای شما را فراهم کنند. خدماتی نظیر Google's University Consortium و Mozilla's Developer Network برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه نویسی بسیار مفید هستند.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-10

گام چهارم: یادگیری با استفاده از آموزش های آنلاین

برنامه نویسان با استفاده از سایت های آموزشی که به صورت متنی فراهم شده، می توانند اصول پایه و مبتدی زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را یاد بگیرند. سایت ها و کلاس های آموزش برنامه نویسی دیگری نیز وجود دارند که با تمرینات و آموزش های گام به گام، برنامه نویسی را به شما خواهند آموخت.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-11

گام پنجم: اگر می توانید در کودکی یادگیری برنامه نویسی را آغاز کنید

برنامه های زیادی برای آموزش برنامه نویسی به کودکان وجود دارد. یادگیری برنامه نویسی از دوران کودکی می تواند پایه ی برنامه نویسی شما را بسیار قدرتمند کند و امکان یادگیری زبان های بسیار زیادی وجود دارد.

قسمت 3 از 3 : به خودتان آموزش دهید!

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-12

گام اول: انتخاب یک کتاب مناسب یا تمرین برنامه نویسی می تواند شروع خوبی باشد

یکی از راه های مناسب برای یادگیری برنامه نویسی، خواندن کتاب است. کتابفروشی های آنلاین زیادی در اینترنت وجود دارند که می توانید پس از پرداخت هزینه، آن ها را دریافت و مطالعه نمایید.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-13

گام دوم: یک کامپایلر برای زبان خود انتخاب کنید

کامپایلر، یک نرم افزار کامپیوتری است که کدهای شما را به زبان ماشین تبدیل می کند. کامپایلر های زیادی در دسترسی هستند که شما می توانید با توجه به نیاز خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-14

گام سوم: کتاب بخوانید!

کتاب های مختلفی تهیه کنید. تمامی مثال های آن را توسط کامپیوتر خود انجام دهید، زیرا حل تمرینات برنامه نویسی حتی اگر مثال های آن ساده باشند، می تواند پایه ی برنامه نویسی شما را قوی تر کند.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-15

گام چهارم: سعی کنید ایده های خود را به شکل یک برنامه کنار هم قرار دهید

با تمرینات ساده شروع کنید، به عنوان مثال، نوشتن یک برنامه ی تبدیل واحد یا ماشین حساب، هرگز نمی تواند شروع بدی باشد. در نهایت به سراغ ایده ها و برنامه های پیچیده و دشوار بروید و میزان توانایی خود را بررسی کنید.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-16

گام پنجم: یک زبان دیگر را یاد بگیرید

زمانی که اولین زبان برنامه نویسی خود را تا حد نسبتا خوبی یاد گرفتید، می توانید به سرعت دومین زبان برنامه نویسی بروید. به عنوان مثال اگر زبان جاوا را به عنوان اولین زبان انتخاب کرده اید، در گام های بعدی می توانید به دنبال یادگیری پرل یا پایتون باشید.

670px-Start-Learning-Computer-Programming-Step-17

گام ششم: برنامه نویسی را ادامه دهید و سعی کنید چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

به عنوان یک برنامه نویس، باید دائما در حال مطالعه و یادگیری باشید و میزان تجربه و دانش خود را افزایش دهید. چنانچه که مطالعه ی خود را متوقف کنید، اطلاعات شما منقضی و دانش برنامه نویسی شما روز به روز کمتر خواهد شد!

منبع: wikihow

ارسال نظر