تصاویری باورنکردنی از فوران کوه آتشفشانی Etna

کوه آتشفشانی Etna برای اولین بار در دو سال اخیر دوباره فعالیتش را آغاز کرد. آسمان شب پس از فوران گدازه‌های آتشفشانی از دهانه Voragine چون روز روشن شد.

تصاویری باورنکردنی از فوران کوه آتشفشانی Etna

به گزارش کلیک،ساعاتی بعد از شروع فعالیت، آسمان مملو از دود و خاکستر حاصل از فوران گدازه‌ها شده و در ابر سیاه حاصل از این فعالیت، رعدوبرق‌های آتفشانی بی‌بدیلی شکل گرفت که این پدیده مرموز تنها در کوه‌های آتشفشانی بسیار فعال قابل رؤیت است.

این فرضیه مطرح است که ذرات خاکستری که به لایه‌های بالای جو رسوخ کرده‌اند به دلیل سایش به وجود آمده با یکدیگر، موجب تشکیل رعدوبرق‌های شدید و بسیار نورانی می‌شوند.

زمانیکه کوه آتشفشانی ایافیاتلایوکوتل (Eyjafjallajökull) در سال 2010 در ایسلند فوران کرد، ترکیب خاک با آب و یخ حاصل از کوه یخی، تشکیل یک «طوفان تندری کثیف» را داد که وسعت آن به چند هزار کیلومتر دورتر از محل آتشفشان رسیده و موجبات مشکلات عدیده‌ای برای دیگر کشورها شد.

5184 (1)

کوه Etna با ارتفاع 3329 متر، بلندترین کوه آتشفشانی اروپا بوده و نزدیک به 2.5 میلیون سال عمر فعالیت آن می‌باشد. امروزه شهرها و روستاهای مستقر در دامنه کوه اتنا توسط محافظ‌های بتنی محافظت شده و گدازه‌های حاصل از فوران با استفاده از سدهای مستحکم به محلی امن هدایت می‌شوند. این آتشفشان دارای پنج دهانه است: Bocca Nuova، دهانه شمال‌شرقی، دو دهانه در مجموعه جنوب‌شرقی و Voragine. دهانه Voragine در سال 1945 در مرکز آتشفشان تشکیل شد.

فعالیت آتشفشانی این کوه در منطقه به دلیل برخورد دو صفحه آفریقا و اوراسیا بوجود آمد. ماگمای حاصل از ذوب صخره‌های درونی زمین در قالب مواد مذاب و خاکستر فوران کرده و این کوه آتشفشانی را تشکیل داد.

4549

ارسال نظر