مأموریت لیزری آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا که با نام اختصاری ESA شناخته می شود قرار است تا حدود ۲۰ سال آینده مأموریت فضایی لیزری جدیدی را به منظور توسعه مأموریت های فضایی آغاز نماید.

مأموریت لیزری آژانس فضایی اروپا

به گزارش کلیک ، مأموریت فضایی لیزری آژانس فضایی اروپا که به LISA معروف است قرار است به منظور توسعه مأموریت های فضایی این آژانس فضایی ظرف مدت ده سال آینده انجام شود. به گفته ESA این مأموریت یکی از بزرگ ترین مأموریت های فضایی است که تاکنون انجام شده است زیرا در این مأموریت دانشمندان می توانند آزمایش های زیادی از جمله بررسی امواج گرانشی زمینی را فضایی خارج از زمین انجام دهند و ی توانند به یافته هایی دست یابند که تا کنون به آن ها دسترسی نداشته اند.

به گفته یکی از دانشمندان آژانس فضایی اروپا، هنوز هیچ نظری در خصوص اینکه دانشمندان در این مأموریت به چه یافته های دست خواهند یافت در بین محققین این آژانس وجود ندارد اما چیزی که واضح و مشخص است این است که در این مأموریت فضایی دانشمندان قادر خواهند بود تا به نزدیک ترین فاصله خود با خطی که فیزیک گرانش را از فیزیک کوانتوم جدا می کند، برسند.

در واقع این مأموریتی می تواند بر روی یافته های سال گذشته دانشمندان و آنچه آلبرت اینشتین فیزیکدان برجسته در حدود یک قرن پیش در خصوص امواج گرانشی در ساختار فضا نسبت به زمان از یکسری انفجار های به وجود آمده اند مهر تأییدی قرار دهد. به نظر می رسد مأموریت فضایی LISA بتواند به عنوان مهم ترین مأموریت در کشف مدارکی برای تائید این ادعا را بسیار تأثیر گذار و کمک کننده باشد. در مأموریت فضایی LIGO دانشمندان موفق به کشف امواجی با فرکانس بین ۱۰HZ تا ۱۰۰۰HZ شده اند و به نظر می رسد در مأموریت لیزا دانشمندان بتوانند امواجی با فرکانس ۰٫۱ mHz تا ۱Hz را شناسایی کنند.

اما در خصوص نحوه انجام چنین مأموریتی، دانشمندان توضیحاتی ارائه کرده اند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

هدف ESA در این مأموریت ارسال سه ماهواره یکسان است که قرار است مسافتی در حدود ۵۰ میلیون کیلومتر از زمین را بپیمایند.

هر ماهواره در فاصله ۲٫۵ میلیون کیلومتری زمین از بقیه ماهواره جدا شده و مسیر مثلثی شکلی را خواهد پیمود. ارتباط میان این ۳ ماهواره از طرق اشعه لیزر بر قرار خواهد شد.

اما دانشمندان در این پروژه قادر خواهد بود کوچک ترین حرکت ذرات نور را مشاهده کنند و امیدوارند که بتوانند مواردی از نظریه فضا_زمان را که ناشی از برخورد سیاهچاله ها یا دیگر رویداد های فضایی را شناسایی کنند. در حال حاضر موضوعات مربوط به امواج گرانشی زمین از جمله داغ ترین موضوعات در زمینه علوم فضایی و فیزیک است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون دانشمندان زیادی به آن توجه نشان داده اند. اما مأموریت LISA یکی از بزرگ ترین این مأموریت ها خواهد بود.

دیوید شومیکر یکی از محققین موسسه MIT در زمینه فیزیک نجومی در زمینه آمادگی LISA برای انجام این مأموریت خاطر نشان کرده است که LISA در بهترین موقعیت قرار دارد و از نظر آمادگی کاملا آماده است.

این مأموریت به عنوان یکی از ۳ مأموریت بزرگی که است که تا کنون توسط ESA انجام شده است. البته اخبار منتشر شده از سوی ESA در روز سه شنبه گذشته تنها محدود به اطلاعات و اخبار LISA نبوده است.

در این اخبار در خصوص دیگر برنامه های علمی به تصویب شده در این موسسه نیز صحبت شده است که از آن جمله می توان به برنامه های علمی PLATO و مأموریت برای رصد ستارگان و سیاره ها و تحقیقات گسترده در خصوص آن ها اشاره نمود. به نظر می رسد مأموریت PALATO تا سال ۲۰۲۶ آغاز شود. این مأموریت به منظور بررسی و مشاهده هزاران ستاره درخشان در گستره عظیمی از آسمان قرار است انجام شود.

یکی از مأموریت های PLATO تحقیق در زمینه چگونگی خاموش شدن ستاره ها و یا به اصطلاح ناپدید شدن نور ستارگان است. همچنین انتظار می رود در این مأموریت سیاره های بیشتری کشف شود.

در حال حاضر مسیر یاب LISA که در واقع به عنوان پیشرو LISA شناخته می شود، در حال بررسی نیازهای اولیه LISA برای انجام مأموریت های خود است. در حال حاضر این پروژه در مرحله برنامه ریزی خود قرار دارد و قرار است در سال ۲۰۳۴ مأموریت خود را شروع کند.

به نظر می رسد هنوز موارد زیادی وجود دارد که قبل از شروع مأموریت LISA، محققان موسسه ESA باید در خصوص آن تحقیقات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر