بیست سال آینده تراشه ها دنیا را فراخواهند گرفت!

سرمایه‌گذاری 25 میلیونی مارک آندریسن در شرکت سرمایه‌گذاری Star، نویددهنده شروعی جدید در به‌کارگیری اینترنت در اشیا است. موج جدیدی از کارگاه‌ها و همایش‌هایی با موضوع اینترنت اشیا در استفاده‌های صنعتی آغازشده است.

بیست سال آینده تراشه ها دنیا را فراخواهند گرفت!

به گزارش کلیک،تب‌وتاب استفاده از اینترنت در اشیا در 5 سال گذشته در حال افزایش بوده است. در گزارش آنالیزهای دوره‌ای فناوری موسسه گارتنر در سال 2015، اینترنت اشیا بیشترین سهم را در انتظارات کاربران دارد؛ مخصوصاً در حوزه‌هایی مانند خانه هوشمند که بتوان روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، ترموستات و یا تلویزیون را با گوشی‌های موبایل انجام داد.
اما مارک آندرسین، سرمایه‌گذار مشهور در فناوری و اینترنت عقیده دارد دنیای حسگرها به‌تازگی آغاز شده است. او پیش‌بینی می‌کند ظرف 10 سال آینده ممکن است حتی دیگر اثری از تلفن‌های همراه نباشد.
او در مصاحبه با تلگراف گفته است :

"این‌که تنها یک صفحه‌نمایش درخشان در اختیار داشته باشیم، خیلی محدود است. تا آن زمان، هر میز یا دیوار و هر سطحی برای خود صفحه‌نمایشی خواهد داشت و یا قابلیت نمایش تصویر بر سایر سطوح را دارد. تصور کنید شما به سمت یک دیوار می‌روید، پشت یک میز می‌نشینید و با صحبت کردن با گوشی یا عینک به دیگران تلفن می‌زنید. همه شرایط محیطی و فناوری در همه‌جا حاضر است."

آندرسین افزود:

"موج دوم شرکت‌ها به این شکل است که تنها اینترنت اشیا نمی‌خواهند، آن‌ها 3 سال آینده را نشانه رفته‌اند و می‌گویند: خب، من می‌دانم این دقیقاً چطور استفاده می‌شود. این برای استفاده در تجارت‌های مهم در محیط‌های اقتصادی است."

گارتنر از این ادعا حمایت می‌کند و پیش‌بینی می‌کند در سال 2020 بودجه‌های کسب‌وکارها در اینترنت اشیا دو برابر خواهد شد و از 767 بیلیون به 1.4 تریلیون افزایش پیدا می‌کند.
این در حالی است که سایر استارتاپ‌ها مانند Helium که در شهر سانفرانسیسکو مستقر است، 16 میلیون از سرمایه‌گذارانی مانند Khosla Ventures دریافت کرده است و نیز Ayla که 25 میلیون از شرکت سیسکو دریافت کرده است.
درواقع با توجه به بررسی‌های CB Insights که به سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ می‌پردازد، استارتاپ‌های اینترنت اشیا 7.4 بیلیون دلار برای سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند و طی 5 سال منابع مالی خود را به بیش از 2 برابر رسانده‌اند.به‌عنوان‌مثال، Samsara برای صنایع مهمی مانند داروسازی، حمل‌ونقل، انرژی و آب، حسگر و آنالیزهای داده‌ای فراهم می‌کند.
شرکت‌های داروسازی که حمل‌ونقل دارو یا واکسن انجام می‌دهند نیاز به اندازه‌گیری دائم دما دارند، شرکت‌های تدارکاتی و تحویل مرسولات باید بتوانند وسایل نقلیه خود را در مسیرهای طولانی کنترل و ردیابی کنند و شرکت‌های غذایی فسادپذیر باید بتوانند دمای داخلی و رطوبت کامیون‌های حمل غذاها را برای جلوگیری از فساد مواد غذایی تحت کنترل خود داشته‌باشند.
Samsara در حال حاضر محصولات خود را با صنایعی مانند تولیدکننده مشهور ماست در آمریکا، چوبانی، 2 شرکت داروسازی چندملیتی و شبکه توزیع آب چند ناحیه که می‌خواهد الگوی مصرف آب پمپ‌های آب را مدیریت کند، آزمایش می‌کند.
مدیرعامل Samsara's سانجیت بیسواس که استارتاپ قبلی وی در حوزه فناوری شبکه، 2 بیلیون به سیسکو فروخته شد، می‌گوید:

"مسئله این است که هنوز محاسبات با نیروی انسانی در بیمارستان‌ها، زنجیره‌های تحویل دارو و حتی پخش شیر و گوشت کاربرد دارد. هنوز هم هر 3 ساعت یک‌بار، فردی به انبار می‌رود تا گزارشی را با خودکار و کاغذ پر کند."

ایده بزرگ او یعنی نصب حسگرهای ارزان‌قیمت و بارگذاری و آنالیز داده در فضای ابری، باعث شده حسگرهای Samsara یک‌دهم حسگرهای صنعتی حال حاضر (سامانه‌های پیچیده‌ای که توسط شرکت‌های پرآوازه مانند اینتل تولید می‌شوند) هزینه داشته باشد و در کمتر از 10 دقیقه قابل‌گسترش باشد.
او در ادامه شرح می‌دهد:

"اگر به دنبال سیستمی بی‌نقص هستید شرکتی مانند آی‌بی‌ام برای شما راهی مناسب خواهد یافت؛ اما معمولاً 5 میلیون برای شما هزینه خواهد داشت و تنها در صورتی عاقلانه است که شرکت شما بزرگ باشد."

آندرسین به اثر این موج از حسگرهایی که با نرم‌افزار مدیریت می‌شوند، بسیار معتقد است. نظر اصلی او این است که در 20 سال آینده هر شی فیزیکی یک تراشه یا چیپ درون خود دارد.
او در ادامه می‌گوید: «حالت پایانی مشخص است، هر لامپ یا دستگیرهٔ در به اینترنت متصل خواهد شد؛ مانند خود اینترنت، کاربردهای فراوانی خواهد داشت مانند بهینه‌سازی انرژی، ایمنی غذایی و مسائل مهمی که به‌اندازه کاربرد ساعت‌های هوشمند، واضح نیستند.»
گزارشی از Accenture نشان می‌دهد صنعت جدید اینترنت در لوازم و اشیا که چهارمین انقلاب در صنعت یا صنعت 4 نامیده می‌شود، اقتصاد انگلستان را تا 531 بیلیون دلار (352 یورو) در سال 2030 افزایش خواهد داد.

ارسال نظر