از سیستم عامل اندروید Go چه می دانید؟

رسانه کلیک - شرکت گوگل برای افزایش کارایی سیستم عامل موبایل خود برای محصولات ارزان قیمت، راه حل جدیدی پیدا کرده است. سیستم عامل اندروید گو (Go) برای گوشی های هوشمند اقتصادی توسعه یافته تا عمکلرد مناسبی از خود نشان دهند.

از سیستم عامل اندروید Go چه می دانید؟

محصولات اندرویدی با نسخه های مختلف این سیستم عامل روانه بازار می شوند، برای مثال پرچمداران به جدیدترین نسخه اندروید مجهز می شوند در حالی که محصولات اقتصادی از نسخه های قدیمی تر بهره می برند. علاوه بر نسخه های مختلف اندروید همانند اندروید نوقا و اندروید اوریو، گوگل هسته اصلی این سیستم عامل را نیز در نسخه های مختلف عرضه کرده است.

هم اکنون شاهد حضور اندروید عادی، اندروید وان و اندروید گو در بازار هستیم که مورد آخر برای گوشی های هوشمند ارزان قیمت توسعه یافته است ( اندروید Go برای گوشی های دارای حافظه رم زیر ۱ گیگابایت عرضه می‌شود) . در حالی که در ابتدا تصور می شد گوگل برای چنین هدفی سیستم عامل اندروید وان را معرفی کرده است، سیستم عامل اندروید گو در دستگاه های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه به معرفی سیستم عامل اندروید Go می پردازیم.

مفاهیم ابتدایی

سیستم عامل اندروید گو

گوگل در رابطه با سیستم عامل اندروید گو از عبارت «تجربه ای جدید برای گوشی های هوشمند مجهز به 1 گیگابایت رم و یا کمتر از آن» استفاده کرده است. این نسخه برای عملکرد مناسب دستگاه هایی با قیمت کمتر از 100 دلار بهینه سازی شده است.

بر روی این محصولات گوگل پلی استور به صورت پیش فرض نصب شده است ولی در آن برنامه های متناسب با سیستم عامل اندروید گو موجود است. با این وجود کاربران قادر به نصب تمامی برنامه های اندرویدی هستند و دسترسی آن ها محدود نشده است.

به صورت پیش فرض چندین برنامه نسخه گو بر روی این دستگاه ها نصب شده است. گوگل مپس، گوگل اسیستنت، گوگل سرچ، جیمیل، یوتیوب و Files این برنامه ها را تشکیل می دهند.

اغلب دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید گو به 8 گیگابایت حافظه داخلی مجهز هستند. از این مقدار حافظه داخلی بیش از 5 گیگابایت فضای خالی در دسترس کاربر قرار دارد، بنابراین این نسخه از سیستم عامل اندروید به همراه تمامی برنامه های از پیش نصب شده حجمی کمتر از 3 گیگابایت دارد.

سیستم عامل اندروید گو دارای قابلیت مدیریت دیتا بوده که به وسیله آن می توان مصرف اینترنت را مدیریت کرد. برنامه مربوط به مدیریت دیتا امنیت بالایی داشته و گوگل در آینده برای آن بروزرسانی ارائه می کند.

سیستم عامل اندروید گو چه تفاوتی با اندروید وان دارد؟

سیستم عامل اندروید Go با اندروید وان متفاوت است. گوگل در رابطه با اندروید وان برنامه متفاوتی را در نظر گرفته است و این شرکت شرکایش را خود انتخاب می کند که این امر باعث می شود کنترل بیشتری بر روی دستگاه های مجهز به آن داشته باشد.

شرکت هایی که قصد عرضه محصولی مجهز به سیستم عامل اندروید وان دارند باید دارای شرایط خاصی باشند. سازندگان دستگاه هایی که دارای لوگو اندروید وان هستند مجبور به عرضه بروزرسانی های نرم افزاری و همچنین پچ های امنیتی هستند. در این محصولات برای نصب برنامه های پیش فرض از سوی گوگل محدودیت درنظر گرفته می شود.

برخلاف اندروید وان، تولیدکنندگان می توانند راحت تر از سیستم عامل اندروید Go در محصولات خود استفاده کنند. بر روی دستگاه های مجهز به این نسخه از سیستم عامل اندروید لوگویی از سوی گوگل قرار نمی گیرد. همانند اندروید وان، سازندگان برای نصب برنامه های پیش فرض بر روی دستگاه های مجهز به اندروید گو دارای محدودیت هستند که البته این محدودیت مربوط به حافظه داخلی است.

گوگل سیستم عامل اندروید Go را برای اشغال فضای کمتر از حافظه داخلی توسعه داده است بنابراین اجازه نمی دهد کمپانی های مختلف با نصب برنامه های زیادی این فضا را از کاربران بگیرند. یکی دیگر از تفاوت ها میان این دو سیستم عامل مربوط به امکان استفاده از آن توسط شرکت های مختلف است.

اندروید گو

تولیدکنندگان می توانند محصولات خود را در مناطق مختلف عرضه کنند و گوگل بر روی آن کنترلی ندارد. گوشی های هوشمند مجهز به اندروید وان به علت قیمت بالاتر بیشتر در بازار کشورهای پیشرفته عرضه می شوند. نوکیا به تازگی محصولات خود را با این نسخه از اندروید معرفی کرده است.

دستگاه های مجهز به این نسخه از سیستم عامل حداقل دو سال بروزرسانی نرم افزاری دریافت می کنند. در همین راستا دستگاه هایی که با نسخه گو سیستم عامل اوریو روانه بازار می شوند تا دو نسخه دیگر، اندروید P و اندروید Q، بروزرسانی دریافت می کنند.

دستگاه های مجهز به اندروید وان نیز حداقل تا دو سال بروزرسانی نرم افزاری دریافت می کنند با این تفاوت که گوگل آن ها را ارائه می کند. بنابراین گوگل مسئول عرضه نسخه های جدید اندروید و پچ های امنیتی ماهانه برای دستگاه های مجهز به اندروید وان است.

اندروید Go چه مزایایی دارد؟

در حالی که اندروید وان مزایای زیادی برای کاربران به همراه دارد، سیستم عامل اندروید Go نیز دارای قابلیت های جالبی است ( معرفی قابلیت‌های اندروید GO ). اولین مزیت مربوط به عرضه دستگاه های ارزان قیمت مجهز به جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید است. این موضوع باعث می شود که امنیت دستگاه ها افزایش پیدا کند و شاهد گسستگی کمتری میان نسخه های مختلف اندروید باشیم.

در کنگره جهانی موبایل از شش گوشی هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید گو رونمایی شد. این محصولات را شرکت های نوکیا، آلکاتل، جنرال موبایل، ZTE، لاوا و Micromax معرفی کردند. انتظار می رود در آینده نزدیک دستگاه های بیشتری مجهز به سیستم عامل اندروید Go معرفی و عرضه شوند.

ارسال نظر