همه چیز درباره‌ی پرچمدار بعدی ال‌جی یعنی ال‌جی جی 5

کمپانی کره‌ای ال‌جی از جمله شرکت‌هایی است که در هر ساله در زمینه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت‌های نسبتا گسترده‌ای را انجام می‌دهد.

همه چیز درباره‌ی پرچمدار بعدی ال‌جی یعنی ال‌جی جی 5

به گزارش کلیک ، این کمپانی امسال از دو پرچمدار جدید یعنی گوشی هوشمند ال‌جی جی 4 (LG G4) و ال‌جی وی 10 (LG V10) رونمایی کرد. گوشی هوشمند ال‌جی جی 4 که پرچمدار سری محصولات جی این کمپانی در سال 2015 محسوب می‌شود، از نظر طراحی چندن تفاوت عظیمی با نسخه‌ی پیشین خود نداشت و تنها تفاوت ظاهری بارز آن در پنل پشتی چرمی بود که کاربران به طور دلخواه می‌توانستد از آن استفاده کنند.

به طور کلی طراحی نه چندان متفاوت گوشی جی 4 و همچنین به کارگیری اجزاء سخت افزاری نه چندان عالی نظیر تراشه‌ی اسنپدراگون 808، باتری نه چندان قدرتمند 3000 میلی آمپر ساعتی و بدنه‌ای پلاستیکی در این گوشی منجر شد که میزان استقبال کابران از آن چندان رضایت‌بخش نشود. بنابراین پرچمدار بعدی ال‌جی یعنی گوشی هوشمند جی 5 نقش اساسی و حیاتی در احیای درآمدهای این شرکت و اثبات درجه‌ی یک بودن پرچمداران این شرکت ایفا می‌کند.

تاکنون شاهد انتشار اخبار غیر رسمی و شایعات بسیار گسترده‌ای در رابطه با گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 بودیم. اما هنوز صحت هیچ یک از این خبرها به طور رسمی از سوی خود کمپانی ال‌جی به تایید رسیده است. ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی تمامی اخبار و شایعات ارائه شده در رابطه با این گوشی هوشمند بپردازیم و نهایتا عنوان کنیم که گوشی ال‌جی جی 5 احتمالا از چه خصوصیات و ویژگی‌هایی بهره‌مند می‌شود. بنابراین با کلیک همراه باشید.

طراحی و ظاهر

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، یکی از عمده‌ترین دلایل عدم استقبال خوب کاربران از گوشی هوشمند جی 4 ال‌جی مربوط به طراحی و ظاهر نه چندان عالی آن بود. اما به نظر می‌رسد که ال‌جی قصد دارد در گوشی هوشمند جی 5 تدابیر جالب توجه‌تری را در نظر بگیرد. به عنوان مثال گفته شده ال‌جی سرانجام پرچمدار بعدی خود را از بدنه‌ای تمام فلزی می‌سازد، این موضوع در حالیست که پیش از این پرچمداران سری جی این شرکت و حتی گوشی جی 4 از بدنه‌ای پلاستیکی بهره‌مند بودند. به طور کلی ال‌جی پیش از این هم از گوشی‌های هوشمند مجهز به بدنه‌ی فلزی رونمایی کرده بود. این کمپانی همچنین قاب اطراف گوشی وی 10 خود را نیز از جنس استیل طراحی کرده است، بنابراین کاملا مشخص است که ال‌جی درک کرده که بهتر است محصولاتش را از بدنه‌ای فلزی بهره‌مند سازد و این امر احتمالا در گوشی ال‌جی جی 5 مشاهده خواهد شد.

1

همچنین گفته شد که ال‌جی جی 5 از پنل محافظ گوریلاگلاس نیز بهره‌مند می‌شود و به نوعی ممکن است بدنه‌ی آن ترکیبی از مواد فلزی و شیشه‌ای باشد. علاوه بر این، ظاهرا پنل پشتی گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 هم از لایه‌ای منحصر به فرد و چرمی بهره‌مند می‌شود که بافتی اختصاصی را به همراه خواهد داشت. این موضوع به نوعی پرچمدار ال‌جی را نسبت به سایر محصولات موجود در بازار متمایز می‌کند. در یک جمع‌بندی کلی می‌توانیم بگوییم که احتمالا قاب اصلی گوشی هوشمند جی 5 از جنس فلز طراحی می‌شد، پنل پشتی ان به بافت چرمی منحصر به فرد مجهز شده و در بخش‌های نمایشگر و قابل پیرامون دستگاه از پنل‌های شیشه‌ای محافظ گوریلاگلاس نیز استفاده خواهد شد.

سیستم روی چیپ (SoC) ، رم و حافظه‌ی داخلی

کمپانی ال‌جی با توجه به مشکلات مربوط به تولید حرارت بیش از اندازه‌ی تراشه‌ی اسنپدراگون 810، پرچمدار سال 2015 خود یعنی گوشی هوشمن جی 4 را به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 808 مجهز کرد. اما ظاهرا این شرکت کره‌ای قصد دارد که پرچمدار بعدی خود یعنی گوشی هوشمند جی 5 را به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 که قدرتمندترین و جدیدترین تراشه‌ی شرکت کوالکام است مجهز کند. به طور کلی شرکت ال‌جی مدت‌هاست که از تراشه‌های شرکت کوالکام استفاده می‌کند و همکاری‌های مابین این دو کمپانی بسیار طولانی مدت هستند. بنابراین احتمال بهره‌مندی گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 بسیار زیاد محسوب می‌شود.

2

اما سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 چه خصوصیاتی دارد؟ این تراشه از پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای بهره‌مند خواهد شد و طی فرآیند تولید یا لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET ساخته می‌شود. پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه هم پردازنده‌ی آدرنو 530 خواهد بود. طبق اطلاعات ارائه شده، این تراشه از نظر عملکرد 35 درصد قدرتمندتر از اسنپدراگون 810 بوده و در عین حال نسبت به این تراشه بهره‌ورتر عمل می‌کند. ضمنا قابلیت‌های پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 530 به کار گرفته شده در اسنپدراگون 820 هم نسبت به پردازنده‌ی آدرنو 430 چیزی در حدود 40 درصد برتری دارد.

انتظار می‌رود که گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 از رمی 3 یا 4 گیگابایتی (به احتمال زیاد 4 گیگابایتی) و از نوع LPDDR4 بهره‌مند شود. از نظر حافظه‌ی داخلی هم احتمالا این محصول با ظرفیت 32 گیگابایتی عرضه می‌شود و شاید نسخه‌های با ظرفیت بیشتر آن نیز ارائه گردد. در هر صورت ظاهرا گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی از حافظه‌ی جانبی نیز پشتیبانی خواهد کرد و به موجب آن کاربران علاقمند می‌توانند با استفاده از رم مکیرو اس دی (Micro SD) میزان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را افزایش دهند.

اسکنر عنبیه چشم

این احتمال وجود دارد که گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 به اسکنر عنبیه‌ی چشم مجهز شود. در سال 2015 دو کمپانی زد تی ای و فوجیتسو محصولاتی را به تجهیز به این قابلیت ارائه کردند و نهایتا مایکروسافت هم دو ویندوزوفن لومیا 950 و لومیا 950 ایکس ال خود را به اسکنر عبینه چشم کاربر مجهز ساخت. حال شایعات اخیر ارائه شده حاکی از برنامه‌ریزی ال‌جی به منظور بهره‌مند ساختن پرچمدار سال 2016 خود به اسکنر عنبیه‌ی چشم کاربر است.

3

ال‌جی پیش از این طی قراردادی به منظور توسعه‌ی اسکنرهای عنبیه چشم کاربر با کمپانی کره‌ای Irience وارد همکاری شده بود و قرار بود که نمونه‌های اصلی این اسکنرهای عبینه چشم تا نیمسال نخست سال 2016 ارائه شوند. در ماه می سال 2015 هم شاهد انتشار خبری مبنی بر ساخت نسخه‌ی نهایی و باکیفیت اسکنرهای عنبیه چشم کاربر کمپانی ال‌جی بودیم. به موجب تلاش‌های این کمپانی و شرکت Irience اسکنرهای عنبیه چشم کاربر تولید شده قادر بودند که از فاصله‌ی 50 سانتیمتری به شناسایی مشخصات چشم کاربر بپردازند. این موضوع در حالی بود که نسخه‌های برتر پیشین این اسکنرها تنها تا فاصله‌ی 30 سانتیمتری کارایی لازم را ارائه می‌کردند. بنابراین این موضوع هم احتمال بهره‌مند شدن گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 از اسکنر عنبیه‌ی چشم کاربر را افزایش می‌دهد.

به طور کلی تجهیز گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی به اسکنر عنبیه‌ی چشم می‌تواند بازده بسیار مناسبی را برای این شرکت به همراه داشته باشد. البته مطمئنا دلیل عدم استفاده‌ی ال‌جی از این اسکنرهای نداشتن کیفیت عملکرد مطلوب آن‌ها بوده است و بدون تردید این شرکت قصد دارد که این تکنولوژی را به بهترین شکل ممکن در محصولاتش به کار بگیرد. ضمنا تجهیز گوشی‌های هوشمند به اسکنر عنبیه چشم از نظر امنیتی بسیار بهتر از اسکنرهی اثر انگشت خواهد بود. بنابراین شاید گوشی ال‌جی جی 5 به اسکثر عنبیه چشم کاربر مجهز شود.

صفحه نمایش

یکی از بحث‌های مرتبط با گوشی جی 5 در واقع مربوط به صفحه نمایش آن است! ال‌جی در سال 2014 گوشی هوشمند جی 3 خود را به صفحه نمایشی با وضوح تصویر افراطی 1440 در 2560 پیکسل یا همان QHD مجهز کرد و سپس گوشی هوشمند جی 4 خود را نیز از نمایشگری با وضوح تصویر مشابه بهره‌مند ساخت. اما چند وقت پیش، شرکت سونی با رونمایی از گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم اولین گوشی بهره‌مند از نمایشگری با وضوح تصویر 4K را معرفی کرد و شاید حال نوبت به شرکت ال‌جی رسیده باشد تا مجددا در اقدامی جالب توجه پرچمدار بعدی خود را به صفحه نمایشی با وضوح تصویر افراطی‌تر مجهز کند.

علاوه بر این موضوع، برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند که ال‌جی قصد دارد در گوشی هوشمند جی 5 خود از صفحه نمایشی انعطاف‌پذیر و از نوع OLED به طور اختصاصی توسط خود این شرکت توسعه داده شده استفاده کند. طبق اخباری که در روز هفدم ماه دسامبر سال 2015 منتشر شد، اشاره گردید که احتمالا ال‌جی به زودی قصد استفاده از پنل‌های نمایشگر با وضوح تصویر 4K را در گوشی‌های هوشمند خود دارد. بنابراین احتمال مجهز شدن گوشی هوشمند جی 5 به صفحه نمایشی با وضوح تصویر 4K و احتمالا 5.5 اینچی چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. اگرچه برخی از منابع مدعی شده‌اند که صفحه نمایش گوشی جی 5 شاید 5.3 یا 5.6 اینچی در نظر گرفته شود.

4

اما در سمت مقابل دو گوشی هوشمند جی 3 و جی 4 ال‌جی به دلیلی بهره‌مند شدن از نمایشگرهای بزرگ و با وضوح تصویر QHD همواره با مشکل کمبود توان شارژدهی باتری دستگاه همراه بوده‌اند. در واقع این موضوع یکی از عمده‌ترین شکایت‌های کاربران گوشی جی 3 بود. اما هنگامی که ال‌جی گوشی هوشمند جی 4 را رونمایی کرد، علاقمندان این شرکت بیش از پیش ناامید شدند چرا که این محصول هم از نمایشگری QHD بهره‌مند بود و متاسفانه ظرفیت باتری آن افزایش پیدا نکرده بود. از اینرو انتظار داریم که ال‌جی در طراحی گوشی هوشمند جی 5 خود تنها به جنبه‌های تبلیغاتی و تجهیز این محصول به قطعات سخت افزاری افراطی اهمیت ندهد و سعی داشته باشد که به گلایه‌های ارائه شده نیز توجه کند. از اینرو احتمال بهره‌مند شدن گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 از صفحه نمایشی با وضوح تصویر 4K تا حدی کمرنگ‌تر می‌شود چرا که این نوع نمایشگرها انرژی باتری دستگاه را به طرز چشمگیری تلف می‌کنند.

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توانیم بگوییم که احتمالا گوشی جی 5 ال‌جی از صفحه نمایشی 5.3 الی 5.6 اینچی و با وضوح تصویر ًآِبهره‌مند می‌شود. با این وجود احتمال استفاده از نمایشگر با وضوح تصویر 4K و حتی پنل نمایشگر OLED اعطاف‌پذیر نیز در این محصول وجود دارد. شاید صفحه نمایش گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 یکی از جالب‌ترین بخش‌های سخت افزاری این محصول باشد.

دوربین

5

گوشی هوشمند جی 4 ال‌جی از سنسور دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی بهره‌مند است که عملکرد بسیار خوبی را نیز به همراه دارد. اما به نظر شما ال‌جی برای گوشی هوشمند جی 5 خود از چه سنسوری استفاده خواهد کرد؟ بنا به شایعاتی که اخیرا در رابطه با این موضوع منتشر شده، ظاهرا کمپانی کره‌ای ال‌جی قصد دارد که دوربین اصلی گوشی هوشمند جی 5 را به سنسور دوبل مجهز کند. بنا به این اطلاعت ارائه شده، ظاهرا این محصول از دو سنسور 16 و 8 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی مجموعه بهره‌مند خواهد شد. در هر صورت مطمئنا گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی از نظر دوربینو قابلیت‌های مربوط به آن نسبت به گوشی هوشمند جی 4 با پیشرفت‌هایی همراه می‌شود. اما هنوز اطلاعات دقیق‌تری در این رابطه منتشر نشده است.

تاریخ عرضه و قیمت

اواسط ماه نوامبر بود که منبع کره‌ای زبان ET New مدعی شد که گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 طی سه ماه نخست سال 2016 معرفی می‌شود. به طور کلی تاریخچه‌ی عرضه‌ی پرچمداران سری جی کمپانی ال‌جی هم نشان می‌دهد که این شرکت کره‌ای هر ساله این سری از محصولات خود را زودتر از سال گذشته رونمایی می‌کند. به عنوان مثال اگر نگاهی به جدول زیر بیاندازید متوجه خواهید شد که گوشی هوشمند جی 2 ال جی در ماه آگوست سال 2013 رونمایی شد. سپس گوشی جی 3 در ماه می سال 2014 رونمایی گردید. پس از آن نوبت به گوشی جی 4 رسید که در ماه آوریل سال 2015 معرفی شد. از اینرو احتمال معرفی گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 در سه ماه نخست سال 2016 بسیار قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد.

6

در پایان هم باید اشاره داشته باشیم که انتظار می‌رود گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 با قیمتی در حدود 600 دلار عرضه شود. این محصول مطمئنا نسبت به نسخه‌ی پیشین خود بهبودهای شایان ملاحظه‌ای را به همراه خواهد داشت و نقش اساسی در سرنوشت کمپانی کره‌ای ال‌جی ایفا می‌کند.

منبع: phonearena

ارسال نظر