چگونه توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ و سلامت آن را بررسی کنیم؟

توان و میزان شارژدهی باتری‌ها عموما متغیر است.

چگونه توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ و سلامت آن را بررسی کنیم؟

به گزارش کلیک،حتی اگر کمپانی تولید کننده‌ی باتری، عددی را به عنوان مدت زمان ثابت شارژدهی باتری در هر بار شارژ معرفی کند، باز هم این موضوع دچار تغییر شده و عدد ارائه شده قابل اطمینان نخواهد بود.

یکی از دستگاه‌هایی که همواره با مشکل شارژ باتری مواجه هستند، لپ‌تاپ‌ها خواهند بود. عموما توان شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌ها کم است و به مرور نیز کمتر و کمتر می‌شود. اما آیا به نظر شما روشی وجود دارد که با استفاده از آن بتوان توان زمانی دقیق شارژدهی باتری یک لپ‌تاپ را پس از هر دوره شارژ کامل سنجید؟

بله، بدین منظور روش‌هایی وجود دارد. به بیان دیگر شما می‌توانید با استفاده از روش‌های خاصی که در این مقاله معرفی می‌شوند، به طور دقیق توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ خود را بررسی کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با کلیک دات آی‌آر و مقاله‌ی اختصاصی ما همراه باشید.

تنظیمات باتری (Battery Settings)

پیش از شروع هر نوع اقدامی ابتدا از تنظیم بودن گزینه‌ها و آپشن‌های مربوط به بخش Power Options و Edit Plan Settings اطمینان حاصل کنید. در ویندوز 7 و نسخه‌های بعدی آن نظیر ویندوز 8 و 10 با استفاده از جستجوی عبارت Power Options می‌توانید به تنظیمات این بخش دسترسی پیدا کنید.

1

در این بخش به طور پیش فرض دو پلن (Plan) وجود دارد که یکی از آن‌ها با نام Balanced و دیگری با نام Power Saver نامگذاری شده‌اند. بر روی گزینه‌ی "Change plan settings" کلیک کنید تا بتوانید در تنظیمات این بخش تغییر ایجاد کرده و یا کلا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین بدین منظور می‌توانید از گزینه‌ی "create a power plan" نیز استفاده کنید و با استفاده از آن به کلی پلنی جدید را تعریف نمایید. دقت داشته باشید که امکان تغییر و جهش مابین پلن‌های ایجاد شده و پیش فرض وجود دارد. صفحه‌ی بعدی که پیش روی‌تان قرار می‌گیرد دو گزینه با عناوین plugged in و battery power را ارائه می‌کند. کاملا مشخص است که ما با بخش با عنوان battery power یا همان "قدرت باتری" سر و کار خواهیم داشت.

در صفحه‌ای اصلی پیش روی‌تان، شما می‌توانید میزان روشنایی صفحه نمایش لپ‌تاپ‌تان را در شرایط استفاده از باتری دستگاه تغییر دهید. همچنین دو گزینه به منظور تعیین مدت زمان‌های خاموش شدن تصویر و انتقال دستگاه به وضعیت Sleep نیز وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما در زیر ستون battery power مدت زمان بخش Sleep را برابر با 10 دقیقه قرار دهید، هنگامی که از باتری دستگاه استفاده می‌کنید به محض اینکه 15 دقیقه لپ‌تاپ‌تان بدون استفاده باقی بماند به طور اتوماتیک وارد حالت Sleep خواهد شد. علاوه بر ان تنظیمات می‌توانید با کلیک کردن بر روی گزینه‌ی آبی رنگ "change advanced power settings" وارد تنظیمات پیشرفته‌تری نیز شوید. اگر وارد این بخش شدید به تنظیمات مربوط به قسمت Battery توجه خاصی داشته باشید. پس از اعمال تغییرات مد نظرتان بر روی گزینه‌ی Ok و سپس Save Settings کلیک نمایید.

اصول و روش‌های اولیه

مطمئنا ساده‌ترین روش به منظور فهمیدن توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ شما، استفاده از یک زمان سنج و یا در نظر گرفتن ساعت شروع به کار و اتمام توان شارژدهی باتری دستگاه است. به طور کلی قابلیت تخمین مدت زمان شارژدهی باتری که در سیستم عامل ویندوز ارائه شده چندان کاربردی نیست و اصول دقیقی را به همراه ندارد. بنابراین به منظور سنجش میزان توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ خود می‌توانید از یک کرونومتر یا برنامه‌ی شبیه‌ساز آن استفاده کنید. در این شرایط باتری دستگاه را کاملا شارژ کنید و سپس کابل شارژ را بیرون کشیده و شروع به فعالیت با لپ‌تاپ‌تان کنید. به محض شروع به فعالیت خود کرنومتر را نیز فعال کنید و تا زمانی که باتری دستگاه شما کاملا خالی شود از آن استفاده کنید و نهایتا زمان ثبت شده را بررسی نمایید. دقت داشته باشید که حتما برای شروع باتری لپ‌تاپ خود را فول شارژ نمایید.

2

سعی کنید که در حین فعالیت آزمایشی با لپ‌تاپ خود، برنامه‌ها و بخش‌هایی را اجرا کنید که به طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید. به عنوان مثال اگر یک مهندس طراح هستید و زمان زیادی را صرف طراحی‌های سه بعدی در نرم افزاری نظیر 3D Max صرف می‌کنید، بهتر است در زمان آزمایش و بررسی توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ خود نیز همین نرم افزار را اجرا کنید تا نتیجه‌ی نهایی مطابق با شیوه‌ی استفاده‌ی شما از دستگاه ارائه شود. البته اگر قصد داشته باشید که به طور جداگانه عملکرد باتری لپ‌تاپ را در شرایط مختلفی بررسی کنید، می‌توانید این کار را نیز به طور جداگانه انجام دهید. به عنوان مثال یه بار به تماشای ویدئوی بپردازید و توان زمانی شارژدهی باتری دستگاه را ثبت کنید و در مرحله‌ی دوم (بعد از فول شارژ کردن باتری) به اجرای یک بازی بپردازید و این بار توان زمانی شارژدهی باتری دستگاه را در این شرایط به ثبت برسانید. دقت داشته باشید که اگر قصد دارید از لپ‌تاپ خود استفاده‌ای نکنید و به صورت بدون استفاده توان شارژدهی باتری آن را بسنجید، حتما گزینه‌ی مربوط به تعیین زمان Sleep دستگاه در بخش Power Options را بر روی گزینه‌ی Never قرار دهید.

روش‌های پیشرفته و تکنیکی‌تر

در ویندوز 8 و 10 مایکروسافت روش پیشرفته‌تر و داخلی به منظور سنجش توان شارژدهی باتری دستگاه ارائه شده است که اغلب کاربران از وجود این قابلیت اطلاعی ندارند. با استفاده از این قابلیت پیشرفته، زمان دقیق توان شارژدهی باتری لپ‌تاپ شما قابل اندازه‌گیری بوده و نمایش داده می‌شود. به منظور انجام این کار ابتدا دو دکمه‌ی ویندوز و کلید R را به طور همزمان از روی صفحه کلید خود بفشارید. در این شرایط پنجره‌ی مربوط به دستورات Run پیش روی‌تان قرار داده می‌شود. در این بخش عبارت cmd را تایپ نمایید و کلید Enter را بفشارید. سپس دستور زیر را به طور دقیق وارد نموده و کلید Enter را بزنید:

powercfg /batteryreport

3

حال وارد آدرس ارائه شده شوید که در به صورت [C:/Users/[your username] است. به محض اینکه از مسیر My Computer وارد این بخش شوید با یک فایل HTML مواجه خواهید شد که با عنوان "battery-report" ذخیره‌ شده است. بر روی این فایل دوبار کلیک کنید تا با استفاده از مرورگر پیش فرض سیستم عامل ویندوز شما باز شود. اطلاعات مندرج در این بخش بسیار ارزشمند هستند. در این بخش اطلاعات سخت افزاری بسیار جالبی در رابطه با باتری لپ‌تاپ شما ارائه می‌شود. دقت داشته باشید که حتی اگر لپ‌تاپ شما بنا به هر دلیلی از چند باتری بهره ببرد، اطلاعات مربوط به تمامی این باتری‌ها در این بخش ارائه خواهد شد.

4

به طور کلی با استفاده از این قابلیت اطلاعات بسیار دقیقی از عملکرد باتری لپ‌تاپ شما ارائه می‌شود. بهترین روش به منظور سنجش دقیق توان زمانی شارژدهی باتری دستگاه شما این است که در شرایط مختلف از باتری دستگاه تست بگیرید و نهایتا نتایج به دست آمده از هر روش و ثبت شده در این قست را با یکدیگر جمع و از آن‌ها میانگین‌گیری کنید. بدین صورت به عدد میانگینی دست پیدا می‌کنید که نشان دهنده‌ی دقیق توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ شماست.

سلامت و سالم بودن باتری

به طور کلی با گذشت زمان، باتری لپ‌تاپ شما هم به مرور توان شارژدهی خود را از دست می‌دهد. متاسفانه این امر یک دیده‌ی طبیعی است و راهی به منظور جلوگیری از آن وجود ندارد. علاوه بر اطلاعات عمومی و کلی مربوط به باتری، شما می‌توانید با بررسی ستون با عنوان Capacity در گزارش به دست آمده از مرحله‌ی قبل میزان درصد دقیق توان باتری لپ‌تاپ خود را به صورت مگاوات ساعت مشاهده کنید. این مقدار را با ظرفیت رسمی که کمپانی تولید کننده‌ی باتری دستگاه شما بر روی لیبل آن ثبت کرده است مقایسه کنید و اختلاف مابین آن‌ها را در نظر بگیرید. در این شرایط به سادگی از میزان سلامت باتری لپ‌تاپ خود مطلع خواهید شد.

ابزارهای دیگر

اگر اطلاعات به دست آمده از روش‌های فوق برای شما کافی نیستند و قصد دارید که باز هم جزئیات بیشتری از باتری لپ‌تاپ را مشاهده کنید، می‌توانید از نرم افزارهای کم حجم نوشته شده توسط برنامه‌نویسان گوناگون استفاده کنید. برخی از این برنامه‌های نظیر Battery Eater بسیار شناخته شده هستند و اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین به مظنور سنجش نحوه‌ی عملکرد و توان زمانی شارژدهی باتری لپ‌تاپ خود به هیچ عنوان با محدودیتی مواجه نیستند و می‌توانید از روش‌های پایه‎ای، قابلیت‌های سیستم عامل ویندوز و یا نرم افزارهای دیگر نیز بهره بگیرید.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر