تاثیر خارق العاده ورزش کردن پس از یادگیری

مطالعات جدید نشان می‌دهند که ورزش کردن پس از یادگیری باعث عملکرد بهتر مغز و افزایش یادگیری و حافظه می‌شود. تاکنون فاصله زمانی ایده‌آل معینی برای این کار مشخص نشده است.

تاثیر خارق العاده ورزش کردن پس از یادگیری

به گزارش کلیک، هرچه بیشتر با سازوکار بدن و مغزمان آشنا می‌شویم، بیشتر می‌فهمیم که آنچه برای بدن مفید است برای مغز نیز مفید است. در سال‌های اخیر، مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که یک‌ راه قدرتمند برای بهبود حافظه، ورزش کردن است.

یک مطالعه جدید حتی یک هک فراهم می‌کند تا مطالبی را به یادآورید که به‌تازگی فراگرفته‌اید. محققین دانشگاه رادبود هلند، یک گروه ۷۲ نفری را به سه بخش تقسیم کردند. هر گروه تحت جلسات آموزش قرار گرفت که در آن مجبور بودند ۹۰ تصویر را حفظ کنند. گروه اول این کار را با یک ورزش شدید ۳۵ دقیقه‌ای انجام داد و سپس سه ساعت به تماشای مستندات طبیعت پرداخت. گروه دوم ابتدا مستندات را تماشا کرد و سپس ورزش را انجام داد. گروه سوم مستندات را تماشا کرد اما ورزش نکرد.

پس‌ازآن دو روز بعد از شرکت‌کنندگان یک آزمون گرفته شد تا ببینند ارتباط تصاویر را به یاد خواهند آورد یا خیر. گروهی که چهار ساعت پس از یادگیری، ورزش کرده بود، بهتر از دو گروه دیگر به سوالات پاسخ داد.

گرچه محققین هنوز نمی دانند دقیقا چه چیزی باعث می‌شود ورزش با تاخیر مفید باشد اما معتقدند ممکن است به خاطر دو ماده شیمیایی دوپامین و نور آدرنالین در مغز باشد که به شکل‌گیری حافظه و استحکام آن کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی محرک تولید این مواد شیمیایی است و این‌طور به نظر می‌رسد که اگر با تاخیر ترشح شوند، به یادگیری بهتر کمک می‌کنند.

محدودیت این مطالعه این است که با تعداد محدودی داوطلب انجام شد. محققین نیز هنوز نمی‌دانند آیا چهار ساعت تاخیر فاصله ایده آلی بین وزرش و یادگیری است یا نه. بااین‌حال، مطالعات گذشته از ایده ورزش برای حفظ سلامت مغز حمایت می‌کنند. برای مثال، یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۳ نشان داد که یادگیری در حین انجام یک فرم ملایم ورزش، مانند دوچرخه‌سواری در باشگاه با یک سرعت مناسب، می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

افرادی که از فیزیکی فعال هستند هیپوکامپ (منطقه‌ای از مغز که به حافظه مربوط است) و قشر جلوی مغز(منطقه مسئول بخش‌های کلیدی اندیشه) بزرگ‌تر و ماده سفید(اتصالات مغز) فعال‌تری دارند. به دلیل ۵۰ سال تحقیقات، این امر بسیار واضح است که ورزش برای مغز مفید است.

ارسال نظر