فناوری رهگیری حرکات چشم واقعیت مجازی را متحول می کند

به تازگی یک فناوری دنبال کننده حرکات چشم در آمریکا توسعه یافته است که وعده داده شده است کاربران می‌توانند از طریق این فناوری دنیای مجازی خود را در یک چشم به هم زدن کنترل کنند.

فناوری رهگیری حرکات چشم واقعیت مجازی را متحول می کند

به گزارش کلیک، در واقع در حال حاضر برای فعال کردن هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باید از دست یا فرمان‌های صوتی استفاده کنیم. اما با توسعه یافتن فناوری‌دنبال کننده حرکات چشم، می‌توان با خیره شدن نگاه بر روی یک نقطه، این هدست‌ها را کنترل کرد.

شرکت Euyfluence که در سان فرانسیسکو واقع شده است، اعلام کرد که کاربران با این فناوری می‌توانند با استفاده از چشمان خود فکر خود را به عمل تبدیل کنند. این فناوری می‌تواند هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را متحول کند.

عملکرد این فناوری به گونه‌ای است که کاربران برای دیدن اشیایی که در میدان دید آن‌ها است، چشمان خود را حرکت می‌دهند و با خیره شدن به شی مورد نظر، آن را انتخاب می‌کنند.

فناوری تعامل چشمی از طریق پردازش تصویر و الگوریتم‌های دنبال کننده حرکات چشم عمل می‌کند و از "جهت نگاه خیره" فرد تشخیص می‌دهد که فرد در حال نگاه کردن به چه نقطه‌ای است و اینکه مدت زمان نگاه خیره او چقدر است.

دقت این فناوری بسیار بالا است و برای اینکه تشخیص دهد مقصد بعدی نگاه خیره فرد کدام نقطه است، حرکات بسیار جزیی چشم را که حرکات ساکاد نامیده می‌شوند، دنبال می‌کنند.

EyeFluence اعلام کرده است با تحلیل این عوامل زیستی،کابران می‌تواند با سرعتی بسیار زیاد با دنیای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارتباط برقرار کنند.

این فناوری این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا بدون استفاده از دست بتوانند هدست‌هایی مانند هدست اکیلیوس ریفت فیس بوک را کنترل کنند.

استفاده از این فناوری باعث می‌شود دنیای مجازی گسترده‌تری به روی کاربران گشوده شود و کاربران می‌توانند بدون استفاده از دست خود برای کنترل هدست، غرق این دنیای مجازی گسترده شوند. علاوه بر این، این فناوری موجب می‌شود نیاز هدست‌ها ر به کامپیوتر کاهش یابد.

در حال حاضر هدست‌ها هنگام نگاه کردن کاربران به اطراف، باید دائما صحنه‌های مختلف را ارائه و پردازش کنند.

اما فناوری دنبال کننده حرکات چشم دقت بالاتری را ارائه می‌دهد که به معنای این است تنها نقطه‌ای که فرد بر روی آن خیره می‌شود، باید با دقت بالایی ارائه و پردازش شود؛ این ویژگی foveated rendering نام دارد.

این فناوری می‌توانند به صورت بالقوه باعث کاهش نیاز به سخت افزارهای مختلف برای پردازش تصاویر، و در نتیجه باعث کاهش قیمت شود.

بررسی‌های اولیه این فناوری آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

وب گاه TechCrunch در اوایل سال جاری این فناوری را مورد آزمایش قرار داد و اعلام کرد که هدست‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند و کاربر می‌تواند تنها در عرض چند دقیقه با روش کنترل این هدست‌ها آشنا شود.

طبق گفته USA Today، این هدست‌های جدید در سال ۲۰۱۷ روانه بازار خواهند شد.

شرکت Fove نیز دومین شرکتی است که در حال تحقیق و پژوهش در مورد به کار گیری فناوری دنبال کننده حرکات چشم در حیطه واقعیت مجازی است.

این شرکت نیز رویکرد شرکت قبلی را دنبال می‌کند و تنها نقطه‌ای که فرد بر آ ن خیره شده است را با وضوح بالایی ارائه و پردازش می‌کند و نقاط دیگر را کمتر مورد پردازش قرار می‌دهد.

اما هنگامی که کاربر به اطراف نگاه می‌کند، هدست حرکات چشمان او را دنبال می‌کند و نقاط دیگر را با دقت بیشتری ارائه و پردازش می‌کند. انتظار می‌رود اولین نسخه این هدست‌ها در اواخر سال جاری ارائه شود.

منبع: dailymail

ارسال نظر