درمان بیماری های چشم با پیشرفت غیرمنتظره سلول های بنیادی

به زودی در آینده قادر خواهید بود چشم هایی را ببینید که روی ظروف آزمایشگاهی رشد می کنند.

درمان بیماری های چشم با پیشرفت غیرمنتظره سلول های بنیادی

به گزارش کلیک، دانشمندان در دانشگاه اوزاکای ژاپن راه جدیدی برای تبدیل سلول های بنیادی به کره چشم انسان یافته اند، نیازی به گفتن نیست که این روش جدید پیشرفت قابل توجهی برای جامعه پزشکی به همراه دارد. بر طبق گفته زیست شناس کوجی نیشیدا، نمونه کوچکی از پوست افراد بالغ همه آن چیزی است که برای رشد شبکیه، قرنیه، لنز، و دیگر اجزای کلیدی چشم مورد نیاز است.

در طی فاز آزمایشی آزمایشات آن ها، تیم ژاپنی به کشت و رشد غلاف قرنیه خرگوش پرداختند که در واقع حیوانات نابینا را دوباره قادر به دیدن می کرد. در آزمایشات، قرنیه هایی که در به روش آزمایشگاهی رشد کرده بودند به خرگوش هایی که بدون این بخش مهم چشم متولد شده بودند پیوند زده شد که منجر به ترمیم بینایی گشت و از آنجایی که انسان ها هنوز درپی دستیابی به این تجربه بالقوه هستند، گونه های بعدی ما انسان ها هستند.

نیشیدا در یافته های این تیم که در نیچر منتشر شد نوشت: ما در حال حاضر در موقعیت آغازین اولین آزمایش های بالینی پیوند چشم قدامی انسان برای بازگرداندن عملکرد بصری هستیم. این زیست شناس معتقد است که با سلول های بنیادی رشد قرنیه در طی مدت سه سال احتمال دارد انسان قادر به غلبه بر نابینایی باشد. (و شاید حتی دیگر اجزای چشم)

پروفسور اندرو کوانتاک از دانشگاه کاردیف که او نیز در این بررسی مشغول به کار بود گفت: این پژوهش نشان می دهد که انواع مختلفی از سلول های بنیادی انسان قادر به گرفتن ویژگی های قرنیه، لنز و شبکیه چشم هستند . نکته مهم، این مطالعه نشان می دهد که یک نوع سلول - اپیتلیوم قرنیه - می تواند ابتدا در آزمایشگاه رشد کند و سپس بر روی چشم خرگوش پیوند زده شود که این نیز کاربردی بود و منجر به دستیابی به بهبود دید شود.

فوق العاده به اندازه کافی، این تنها پیشرفت غیر منتظره مربوط به چشم نیست که دانشمندان در این هفته به آن دست یافته اند. در مطالعه ای جداگانه، پزشکان قادر به برگرداندن بینایی ۱۲ نوزاد متولد شده با آب مروارید مادرزادی شدند. با از بین بردن لنز آسیب دیده و ترمیم آسیب های سلول های اطراف آن جراحان قادر به ایجاد روشی کاملا جدید از درمان یکی از شایع ترین بیماری های چشمی در جهان امروز شدند.

دکتر کانگ ژانگ از دانشکده پزشکی سن دیگو که به توسعه این تکنولوژی کمک کرد گفت: هدف نهایی تحقیقات سلول های بنیادی به جریان انداختن پتانسیل احیا کننده سلول های بنیادی خود شخص برای بافت و ترمیم عضو و درمان بیماری است. وی افزود: ... این کار نشان دهنده رویکرد جدیدی در چگونگی بازسازی بافت و ارگان انسانی جدید و یا درمان بیماری های انسانی است، و ممکن است تاثیر گسترده ای در درمان های احیا کننده با مهار قدرت احیا کنندگی بدن ما داشته باشد.

این نوآوری می تواند در آن چه ژانگ "تغییر پارادایم" نام نهاد بیانجامد به طوری که روش درمان بیماری های چشم را برای همیشه تغییر می دهد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر