کاربرد سیاسی فیسبوک و توییتر در دگرگونی افکار عمومی خبرساز شد!

مطالعه صورت گرفته توسط ۹ کشورحاکی از سوء استفاده گسترده شبکه های اجتماعی برای انتشار مطالب دروغ، اطلاعات غلط و تبلیغات بی پایه و اساس است که جالب این جاست که ما هر روز از این شبکه ها استفاده می کنیم!

کاربرد سیاسی فیسبوک و توییتر در دگرگونی افکار عمومی خبرساز شد!

به گزارش کلیک، مطالعات جدیدی از دانشگاه آکسفورد نشان داده است که تبلیغات در رسانه های اجتماعی برای دگرگونی افکار عمومی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

از روسیه که در آن حدود ۴۵ درصد از حساب های کاربری بسیار فعال توییتر ربات ها هستند گرفته تا تایوان، جایی که در آن کمپین علیه رئیس جمهور تسای انگو ون شامل هزاران حساب کاربری تبادل اطلاعات با هماهنگی قبلی تبلیغات سرزمین اصلی چین را منتشر می کند، مطالعات حاکی از این است که رسانه های اجتماعی یک میدان جنگ بین المللی برای سیاست های کثیف است!

این گزارش ها که بخشی از پروژه تحقیقاتی محاسباتی موسسه اینترنتی آکسفورد است، شامل نه کشور از جمله برزیل، کانادا، چین، آلمان، لهستان، اوکراین و ایالات متحده می شود. فیلیپ هوارد، استاد مطالعات اینترنتی در آکسفورد گفت: دروغ، مطالب ناخواسته و اطلاعات غلط موجود در تبلیغات به صورت گسترده در اینترنت مورد حمایت الگوریتم های فیس بوک یا توییتر است.

به عبارت ساده تر، تکنیک های مورد استفاده شامل حساب های کاربری خودکار برای لایک کردن، به اشتراک گذاری و ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی هستند چنین حساب هایی می تواند به الگوریتم ها کمک کند تا محتوا را به فید مطالب شبکه های اجتماعی هدایت کنند. آن ها می توانند بحث های واقعی و منطقی میان انسان ها را به لطف یک شبکه اجتماعی بایکوت کنند و نیز به سادگی معیارهای محبوبیت در اینترنت مانند تعداد لایک ها و کامنت ها را که منشا اصلی ایجاد توهم شهرت و محبوبیت هستند به طور نجومی ارتقا بخشند.

محققان دریافتند که در ایالات متحده این داستان به شکلی رخ می دهد که ساموئل ووللی، مدیر تحقیق پروژه از آن این گونه یاد می کند: توهم محبوبیت به طوری ایجاد می شود که یک نامزد سیاسی می تواند به محبوبیت و پایداری سیاسی برسد که هیچ گاه در گذشته از آن برخوردار نبوده است!

گزارشات در ایالات متحده نشان می دهد که توهم و تصویرسازی حمایت آنلاین از یک نامزد می تواند میزان واقعی محبوبیت آن نامزد را طی باندبازی هماهنگ شده ای ارتفا بخشد. به عنوان مثال ترامپ در این انتخابات به طور گسترده ای در حساب کاربری توییترش به فعالیت پرداخت و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد که همین نمونه بارزی از تاثیر شبکه های اجتماعی است.

در حالی که گزارشات شواهدی از حمایت نهادی و دولتی برای استفاده از ربات ها به دست آورده است، به طور مثال از طرف مدیران ستادهای تبلیغاتی نامزدها، این نکته مشهود است که این حمایت با قدرت تمام از سوی افراد خاصی تامین می شود. در حقیقت، ربات ها به طور عظیمی توانایی یک فرد را برای دگرگونی افکار عمومی چندبرابر می کنند. برای مثال، دوست خود را در فیسبوک تصور کنید که همیشه در حال به راه انداختن جنگ اعصاب و بحث های سیاسی بی پایه و اساس است. اگر او دارای ۵ هزار ربات در شبکه های اجتماعی باشد، اوضاع خیلی خیلی بدتر خواهد شد!

تحقیقات نشان می دهد که روسیه برای اولین بار مهارت های تبلیغاتی دیجیتال خود را برای مقابله با تهدیدات داخلی و ایجاد ثبات و بایکوت مخالفت با رژیم پوتین توسعه داده است. عکاس: الکسی دروژینین تحقیقات نشان می دهد که روسیه برای اولین بار مهارت های تبلیغاتی دیجیتال خود را برای مقابله با تهدیدات داخلی و ایجاد ثبات و بایکوت مخالفت با رژیم پوتین توسعه داده است. عکاس: الکسی دروژینین

تبلیغات روسیه در رسانه های اجتماعی برای بازوی خارجی خود از جمله ادعاهای دخالت دولت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و فرانسه در غرب شهرت زیادی پیدا کرده است، اما رسانه های اجتماعی این کشور نیز به شدت تحت تاثیرو نفوذ تبلیغات دیجیتال در داخل کشور قرار گرفته اند.

این نشان می دهد که روسیه برای اولین بار مهارت های تبلیغاتی دیجیتال خود را برای مقابله با تهدیدات داخلی برای ایجاد ثبات و بایکوت کردن مخالفت با رژیم پوتین توسعه داده و در عین حال توهم یک توافق جامع را گسترش داد که در انتخابات سال های بعد ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت! سرگئی سانوویچ، نویسنده این گزارش میگوید: رقابت سیاسی در روسیه حس نیاز به ابزار تبلیغاتی آنلاین را به وجود آورد و رقابت در بازار توانست به طور موثری در برآورده ساختن این تقاضا موفق باشد و ابزارهایی ایجاد کند که بعدها در عملیات خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

وولی معتقد است که روسیه نمونه بارزی از یک دولت قدرتمند است که با استفاده از شبکه های اجتماعی مردم خود را کنترل می کند.

اگر روسیه پیشگام بسیاری از تکنیک های دیده شده در سراسر جهان است، اوکراین نیز نمونه ای از چگونگی پیشرفت مناقشات است. وولی می گوید: ما شاهد چگونگی انتشار تبلیغات محاسباتی در پنج سال آینده خواهیم بود زیرا این کشور یک بستر آزمایشی برای تاکتیک های فعلی روسیه است. در نتیجه، سازمان های جامعه مدنی که برای حل این مسئله مشغول به فعالیت هستند، به طور مشابه پیشرفت می کنند.

گزارش تلاش های کشور برای مقابله با اطلاعات غلط روسیه، پروژه "StopFake" را نشان می دهد که یک تلاش مشترک برای مقابله با داستان های جعلی است که عمدتا توسط رسانه های روسی تولید می شود. این گزارش همچنین اشاره می کند که یک افزونه در مرورگر گوگل کروم امکان مسدود کردن اتوماتیک هزاران وب سایت روسی و حتی ممنوعیت مستقیم از طرف دولت با هدف دستیابی به برخی از شبکه های اجتماعی روسیه، از جمله VKontakte و Yandex، به عنوان بخشی از تحریم های کشور علیه روسیه را فراهم آورده است.

فیسبوک و توییتر باید وارد عمل شوند

این گزارش ها نشان می دهد که شرکت های رسانه های اجتماعی در مورد نحوه استفاده از شبکه هایشان بی تفاوت هستند. فیس بوک به عنوان مثال، اکثر فعالیت های ضد تبلیغاتی خود را به سازمان های خارجی مانند Snopes و Associated Press واگذار می کند که تیم های نیمه اتوماتیک بررسی واقعیت را به منظور اثبات صحت اخبار مورد استفاده قرار می دهند. این در در حالی است که سیستم های ضد ربات توییتر در مبارزه با فعالیت های تجاری در سایت ها نیز موثر هستند، اما به نظر می رسد در مسدود کردن و از کار انداختن حساب های کاربری مداخله گر در مسائل سیاسی ناتوان هستند و یا حداقل تمایلی به این کار ندارند.

محققان یافته های خود را به گروهی از نمایندگان "ارشد" از صنعت فناوری در پالو آلتو ارائه می دهند. آن ها می گویند شبکه های اجتماعی نیاز به انجام تدابیر بسیار حیاتی و مهم در این زمینه دارند و باید این کار را به سرعت انجام دهند.

هوارد می گوید: در بیشتر موارد، شبکه های اجتماعی این وظیفه را به جامعه محول می کنند تا خود پلیس خود باشند و حساب های درگیر در مناقشات سیاسی را گزارش دهند. او اشاره می کند در حالی که شبکه های اجتماعی تمایل دارند با حداقل الزامات قانونی به کار خود ادامه دهند، گاهی اوقات از افکار عمومی پیشی می گیرند. در میان تمام مسائل مربوط به سیاست عمومی، نمی دانم چرا شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما نکته این جاست که آن ها به وضوح می توانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

محققان، یک کشور را به طور قابل توجهی متفاوت با دیگران عنوان کردند. در آلمان، ترس از بی ثباتی آنلاین، امکان دگرگونی افکار عمومی را از بین برد و منجر به پیاده سازی قوانین پیشرو در دنیا شد که شبکه های اجتماعی را ملزم می کند مسئولیت تمام مطالب منتشرشده را به عهده بگیرند.

این گزارش می گوید: آلمان خود را به عنوان یک دولت پیشگام در زمینه پیشگیری و انجام تدابیر احتیاطی راجع به تبلیغات مخرب به دنیا اثبات کرده است که همیشه در پی جلوگیری از دگرگونی افکار عمومی در مواقع حساس است. البته بحثی که این جا مطرح می شود جلوگیری از آزادی بیان است که کماکان راجع به این موضوع بسیار مهم بحث های زیادی در حال انجام است.

ارسال نظر