فیس بوک در صدد رویارویی با اسپمرهای موذی

رسانه کلیک - اسپم بخش جدایی ناپذیر فضای مجازی است که به شکل نسخه ساده‌ای از سایت و تبلیغات برای ناظران محتوا و کاربران ظاهر می‌شود و ممکن است محتوی تروجان و بدافزار باشد؛ مسئله ای که ذهن مسئولان فیس بوک را بیش از پیش به خود مشغول کرده است.

فیس بوک در صدد رویارویی با اسپمرهای موذی

برخی از اسپمرها با شناسایی آدرس IP ناظران فیس بوک آن‌ها را به صفحات فرودی منتقل می‌کنند که هیچ محتوای غیرمجازی ندارد. این در حالی است که کاربران عادی صفحاتی پر از تبلیغ‌های کلاهبرداری یا محتوای جنسی می‌بینند که در تضاد با استانداردها و سیاست‌های تبلیغاتی فیسبوک است.

فیس بوک

از همین رو، فیس بوک از امروز برخورد با این مخفی کاری را شروع کرده است. مدیر بخش محصولات تبلیغی فیسبوک، راب لیترن (Rob Leathern) می‌گوید از حالا رویکرد فیس بوک در مقابل سایت‌هایی که از مخفی کننده‌ها استفاده می‌کنند این است که «ما شمارش تبلیغ آن‌ها را غیرفعال می‌کنیم، دسترسی آن‌ها را مسدود می‌کنیم و از شر صفحاتشان راحت می‌شویم».

این رسانه‌ی اجتماعی برای شناسایی مخفی کننده‌ها (Cloakers) از هر دو روش انسانی و سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. با این حال تاکنون اعلام نشده که از چه علائمی برای شناسایی مخفی کننده‌ها استفاده خواهد شد، بنابراین اسپمرها هیچ ایده‌ای برای دور زدن آن ندارند.

البته در اجرای این برنامه هیچ تاثیری متوجه کسب و کارها بی‌آزار نخواهد بود. لیترن در این خصوص می‌گوید: «هیچ توجیه قانونی برای استفاده از ترفندهای مخفی سازی وجود ندارد. اگر چنین سایت‌هایی را پیدا کنیم، دیگر فرق ندارد که عامل آن چه کسی است. در حالت کلی معمولاً اسپمرها به استفاده از چنین روش‌هایی روی می‌آورند. اما اگر هر کسی به هر نحوی از این روش استفاده کند، باید پلتفرم ما را ترک کند».

فیس بوک در این تصمیم بیشتر از این که بخواهد در مورد محتوای سایت‌ها قضاوت کند، به دنبال کنترل عمل مخفی کردن است.

این تغییر به عنوان بخشی از حمله‌ همه جانبه به محتواهای کلاهبرداری، جاذب کلیک، اسپم و سایت‌های بی‌کیفیتی است که به خاطر عدم جلوگیری از آن‌ها انتقادات زیادی را به فیس بوک وارد کرده بود. بسیاری معتقد بودند که پخش همین اخبار جعلی بر نتیجه‌ی انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده تاثیر گذاشت. حال این شرکت با جلوگیری از انتقال ترافیک به این سایت‌های اسپم، می‌تواند نَفَس کسانی که برای درآمدزایی یا اهداف سیاسی به مردم اطلاعات غلط می‌دهند را ببرد.

BuzzFeed با تحقیق بر روی ۴ میلیون پست از بیش از ۴۵۰ صفحه‌ی فیسبوک که به پخش اخبار سیاسی متعصبانه می‌پرداختند، می‌گوید: «فعالان فیس بوک نسبت به تغییر الگوریتم این شبکه و گیر افتادن در این فیلتر که به دنبال محتواهای غلط و جاذب کلیک است نگران‌اند.»

مخفی سازی فقط مشکل فیس بوک نیست. به همین خاطر این شبکه اجتماعی می‌خواهد با سایر شرکت‌های فناوری برای شکست دادن مخفی کننده‌ها همکاری کند. فیسبوک اعلام کرده که گفتگو با سایر فعالان این عرصه برای حل بهتر این موضوع در مراحل ابتدایی قرار دارد. اما اگر بتوان مثل ماجرای آپلود محتواهای تروریستی، اثرانگشت مخفی کننده‌ها را به دست آورد، فیسبوک می‌تواند از این تجربه در مقیاس بزرگ‌تر برای ریشه‌کن کردن این جریانات از سراسر اینترنت استفاده کند.

ارسال نظر