سواستفاده فیسبوک از تصاویر کاربرانش دردسرساز شد

فناوری باعث شده است که به راحتی بتوانید تصاویر  و اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید؛ اما باید مراقب باشید که از این اطلاعات بدون اجازه شما سوء استفاده نشود، زیرا با این کار به حریم خصوصی شما تجاوز می‌شود.به گزارش کلیک، پرونده‌های حقوقی علیه فیس بوک، گوگل و شاتِر فلای بیانگر این هستند که این شرکت‌ها با سوء استفاده از تصاویر کاربران بدون رضایت آن‌ها؛ قانون اطلاعات شخصی مربوط به روش‌های زیست سنجی در ایالت ایلینوی با عنوان Biometric Information Privacy Act را نقض می‌کنند.

سواستفاده فیسبوک از تصاویر کاربرانش دردسرساز شد

به گزارش کلیک، پرونده‌های حقوقی علیه فیس بوک، گوگل و شاتِر فلای بیانگر این هستند که این شرکت‌ها با سوء استفاده از تصاویر کاربران بدون رضایت آن‌ها؛ قانون اطلاعات شخصی مربوط به روش‌های زیست سنجی در ایالت ایلینوی با عنوان Biometric Information Privacy Act را نقض می‌کنند.

در حالی که دو پرونده هنوز در جریان هستند، شاترفلای تنها یک مورد توافق نامعلوم با فردی از ایالت ایلینوی را پذیرفته است. این پرونده‌ها حتی این موضوع را مطرح می‌کنند که چگونه چهره شما می‌تواند دربردارنده اطلاعات ارزشمندی برای شرکت‌ها به منظور بازاریابی و اهداف دیگر باشد.

کارلا مگالاتی، استراتژیست مستفل در زمینه بازاریابی و نظارت، برای اطلاع از چگونگی سوء استفاده افراد فعال در زمینه بازاریابی از چهره و دیگر اطلاعات شخصی کابران و همچنین روش کنترل آن‌ها، توصیه‌هایی را در قالب یک مصاحبه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مصاحبه به شرح زیر است.

موضوع اصلی در این پرونده‌های حقوقی چیست؟

فرقی نمی‌کند شرکت مورد نظر فیس بوک باشد یا گوگل یا شاترفلای. شاکیان این شرکت‌ها را به ذخیره سازی تصاویر آن‌ها و به اشتراک گذاری این تصاویر با افراد و شرکت‌های دیگر، بدون توافق یا جلب رضایت ،آن‌ها متهم کرده‌اند.

قانون روش‌های زیست سنجی برای جلوگیری از سوء استفاده تصاویر توسط فیس بوک و شاتر فلای نوشته نشده است. این قانون با هدف حفاظت از استفاده از روش‌های زیست سنجی مانند DNA و آزمایش خون برای شناسایی افراد وضع شده است. گسترش دامنه این قانون برای بررسی و رسیدگی به این چنین پرونده‌هایی، کار جالبی است.

پیامدهای نگران کننده برای یک فرد معمولی چیست؟

کسب اطلاعات و آموزش دیدن در زمینه حریم خصوصی و اطلاعات شخصی برای همه ما مهم است؛ زیرا در دنیایی زندگی می‌کنیم که افرادی از مزایای معاملاتی به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی آگاه هستند. اما چگونه از اطلاعات شخصی استفاده می‌شود؟ آیا برای استفاده از اطلاعات شخصی و یا به بیانی دیگر سوء استفاده از آن‌ها، رضایت فرد مورد نظر جلب می‌شود؟

آیا می‌توانید مثالی در این مورد بیان کنید؟

تصور کنید که به یک مغازه بستنی فروشی رفته‌اید و صاحب مغازه می‌داند که شما قبلا مثلا ۲ کیلو بستنی شکلاتی خریده‌اید و در مغازه طعم مورد علاقه شما موجود است. وقتی که وارد مغازه می‌شوید کوپن‌ها یا ایمیل‌های خاصی برای شما ارسال می‌شود و شما از این قضیه خوشحال می‌شوید.

اما با این کار این اطلاعات به طور ناخواسته با شرکت‌های بیمه به اشتراک گذاشته می‌شود و یا به صورت ناخواسته در اختیار پزشک شما یا باشگاهی که عضو آن هستید و یا مربی شما، قرار داده می‌شود که این کار نوعی تجاوز به حریم خصوصی است.

چگونه افراد می‌توانند حریم خصوصی را حفظ کنند و از مزایای به اشتراک گذاری اطلاعات نیز بهره‌مند شوند؟

نظرسنجی‌های آنلاین زیادی در اینترنت وجود دارد. افراد باید مراقب چنین نظرسنجی‌هایی باشند. هدف درصد بالایی از این نظرسنجی‌ها جمع آوری اطلاعات شخصی افراد است (می‌توان گفت تقریبا هدف تمام آن‌ها همین موضوع است). این نظر سنجی‌ها اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی در مورد تاریخ فعالیت آنلاین شما می‌کنند اما اطلاعاتی در مورد نام افراد کسب نمی‌کنند. هنگامی که شما به این پرسشنامه‌های نظر سنجی پاسخ داده‌اید، اطلاعاتی خاص و یا اطلاعات تبلیغاتی در مورد موضوع مورد نظر خود به دست می‌آورید.

برای مثال شما در یک نظرسنجی آنلاین می‌گویید که به شهر خاصی علاقه زیادی دارید و ناگهان اطلاعات زیادی در مورد آن شهر به شما ارائه می‌شود. آیا این کار شما را ناراحت می‌کند؟ البته که نه. شما اطلاعات ارزشمندی در مورد شهر مورد علاقه خود به دست آورده اید.

شما می‌توانید سیاست‌های مربوط به حریم شخصی را مطالعه کنید. توصیه می‌شود این سیاست‌ها به زبان انگلیسی ارائه شوند تا جمع کثیری از افراد در سراسر جهان بتوانند آن‌ها را مطالعه کنند. معمولا در مطالب مربوط به این سیاست‌ها، بخشی به نام چگونگی به اشتراک گزاری اطلاعات شخصی یا "How we share your data" وجود دارد.

مردم برای مقابله با این مشکل چه کارهای دیگری می‌توانند انجام دهند؟

اتحادیه تبلیغات دیجیتالی سایتی عالی با عنوان youradchoices.com راه اندازی کرده است. این سایت می‌تواند توصیه‌های خوبی در مورد انتخاب آیکون‌های تبلیغاتی در اختیار کاربران قرار دهد. کابران در هنگام مشاهده یک تبلیغ آیکونی را نیز در گوشه آن می‌بینند که شبیه به یک مثلث کوچک است و داخل آن حرف i کوچک دیده می‌شود.

این آیکون به شما می‌گوید که چرا تبلیغ مورد نظر برای شما نمایش داده است و اینکه چگونه اطلاعات شخصی شما جمع‌ آوری می‌شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات مربوط به خودتان را از آن پایگاه داده حذف کنید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. این آیکون موجب می‌شود تا کنترل بیشتری نسبت به اطلاعات داشته باشید و با توجه به اطلاعات جمع آوری شده که در اختیار شما قرار می‌گیرد، شفاف سازی‌هایی انجام می‌شود.

ارسال نظر