فیس بوک راه زیادی تا سلطه بر جهان ندارد

چگونه رو به جلو حرکت میکنید در حالیکه بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان هستید؟ فست فود ممکن است پاسخ این سوال را فراهم کند.فیسبوک و مک دونالد بیشتر از آنچه شما فکر میکنید با هم تشابه دارند .

فیس بوک راه زیادی تا سلطه بر جهان ندارد

به گزارش کلیک ، هر دو گزینه ی بالا ، جزء غولهای حوزه ی کاری خودشان هستند و از انها به عنوان شاخص های صنعتی که در آن فعال هستند نام برده می شود . هشت سال طول کشید تا مک دونالد 8 میلیارد همبرگر به دست مردم داد؛ بطور مشابه هم هشت سال طول کشید تا فیسبوک 8 میلیارد ثبت نام در سایتش داشته باشد .در حال حاضر به نظر می رسد آنها استراتژی های مشابهی برای جلب توجه بیشتر و جذب مشتریان بیشتر دارند.
مک دونالد در دهه های اخیر ، منوی غذایی خود را پر از سیب زمینی های سرخ کرده بزرگ ،فیله ماهی ،ناگت جوجه ،مافین تخم مرغ کرد و در کنار انها از سالادهای خاص و قهوه های خوشمزه استفاده کرد تا به غولی در این صنعت تبدیل شود.
مارک زاکربرگ مدیر فیس بوک ، ویژگی شرکت خود را فراتر از نان و کره بنا کرد و عکس ها ،اخبار آن و .. سنگ بنای فیس بوک محسوب میشوند و همه به عنوان بخشی از یک طرح بزرگ برای ارتباط مردم سراسر جهان با یکدیگر بود . به جای مک ناگت ها و قهوه، فیس بوک اشتراک گذاری عکس، عینک واقعیت مجازی و یک برنامه پیام رسانی به منظور توسعه منو کاریش به کار اضافه کرده است.
اما آیا این کافی است ؟
ناتان ایگل، رئیس استارت اپ ارتباطی موسوم به Jana که چالش فیسبوک در واقع صرفا رضایتمندی استفاده ی کاربرانش است . و خیلی سخت است که یک میلیارد بعدی را به حوزه ی کاریتان وارد کنید .وی اظهار داشت شرکت های زیادی در جهان نیستند که به یک میلیارد از مشتریان بعدی خود فکر کنند.و حتی تعداد کمی از آنها شرکت های فعال در حوزه فناوری میباشند. آمازون، بزرگترین غول تجارت الکترونیک در جهان به حساب می آید که نخستین عضویت های اشتراکی اش به میلیون ها نفر می رسد. فروشگاه iTunes اپل به ظاهر پرکار است و در سال گذشته 800 میلیون حساب در فایل داشت.
بعد از آن فیس بوک است . حدود نیمی از جمعیت جهان با استفاده از سرویس های آن در هر ماه آنلاین هستند. که بیش از 1.5 میلیارد نفر، یا یک نفر از پنج نفر بر روی زمین است.برای دریافت تقریبا 6 میلیارد نفر چه چیزی باید به خدمات خود اضافه کند؟ این یعنی رفتن به سمت یک جاه طلبی تمام عیار که خیلی افراطی به نظر می رسد.
برنامه شتاب دار چهارم
برای خوشحال نگه داشتن مشتریان فعلی ، فیس بوک کاتولوگ برنامه اش را گسترش داده است. دو سال پیش، Paper را راه اندازی کرد که برنامه ای برای نمایش نمایش عکسهای بزرگ و مقالات خبری پستهای افراد مختلف بود. طراحی Paper ایده های جدید دیگری را به ذهن مدیران فیسبوک انداخت که از جمله می توان به مشارکت با سایتهای خبری مثل cnet و cbs اشاره کرد که مقالات خود را از طریق این سایتها نیز منتشر کنند .
اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت . موسساتی مثل لابراتور خلاقیت فیسبوک که کارمندانی را برای اپلیکیشنهای کاربردی مثل اپلیکیشن slingshot و یا پیام رسان گروهی استخدام میکرد ، نتوانست افراد خلاق زیادی را جذب نماید و در نتیجه ،فیسبوک این موسسات را بی سرو صدا از میان برداشت .
در همین حین ، برنامه هایی مثل اپلیکیشن اشتراک عکسهای لحظه ای و سرویس پیام رسانی که برروی موضوع اصلی فیسبوک توسعه یافتند، طرفداران بی شماری پیدا کردند . بیش از 700 میلیون نفر هر ماه به مسنجر فیسبوک وارد می شوند .
صبحانه تمام روز
گاهی اوقات رقبا یک ایده بهتر دارند و این خوب است.
برای مک دونالد، این ایده ی خوب به این صورت بود که آنها به فروش صبحانه شبانه روزی پرداختند . در رابطه با بر فیس بوک، واتس اپ، اینستاگرام و LiveRail ، که همه برای خدمات - پیام، به اشتراک گذاری عکس و تبلیغات - بودند و متفاوت از آنچه فیس بوک انجام داده بود، کار میکردند و به نوعی رقبای فیسبوک در حوزه پیغام رسانی محسوب می شدند . از آنجا که اکثراً در سال 2004 تاسیس شدند ، فیس بوک در حدود 4 میلیارد $ برای خرید رقبای خود پرداخت کرده است ، که این رقم جدای از 19 میلیارد $ هزینه برای به دست آوردن واتس اپ است .
زاکربرگ و تیمش نشان دادند که از بزرگ شدن و سرمایه گذاری رقبای خود نمی ترسند . فیسبوک در حال حاضر به بورس وال استریت اخطار داده است که همچنان به دنبال ماجراجویی و خرید هر استعداد یا تکنولوژی نو است . واضح است که سرمایه گذاران فیسبوک هیچگاه انتظار برگشت سرمایه خود را به این زودی ندارند .

راه را برای McPizza باز کنید

گاهی اوقات شما باید سعی کنید کاری بسیار عجیب و غریب انجام دهید که مردم تعجب کنند.فیس بوک هنگامی که Oculus VR را خریداری کرد به رأس امور بازگشت ؛ استارت آپی که عینک ایمنی می سازد و یک صفحه نمایش را در مقابل چشمان شما قرار می دهد . تصاویر نمایش داده شده به شما این احساس را می دهد که گویی در یک دنیای کامپیوتری هستید. شما می توانید یک فیلم را تماشا کنید، در حاشیه یک بازی فوتبال بایستید یا با دوستان خود در سطح نپتون چت کنید . هر چیزی با واقعیت مجازی ممکن است .
چه اتفاقی افتاده است که همه ی اینها باید با فیسبوک کار کنند ؟ این سوال زمانی مطرح شد که که شرکت $ 2 میلیارد دلار در سال گذشته برای شرکتی که 2 سال از عمرش میگذشت پرداخت کرد. بعد از ان، زوکربرگ در مورد اینکه چگونه آکیلس ، نحوه استفاده ما از کامپیوترها ، تغیرات در تحصیلات ، تفریح و بازی در راه اظهار نظر کرد او گفت : فیسبوک و اکیلوس به شما نشان خواهند داد چگونه اینکار ممکن است .

ارسال نظر