جدال اپل و فیس بوک بر سر حقوق مالی ناشران

رسانه کلیک - فیس بوک اعلام کرده که حقوق مالی ناشران را مد نظر قرار داده و قصد دارد قابلیت paywall را فقط روی پلتفرم اندروید اعمال کند. در جبهه‌ای دیگر، اپل خواستار درصدی از سود ناشی از اشتراک‌گذاری مطالب در نسخه های آی او اس اپلیکیشن فیس بوک شده است.

جدال اپل و فیس بوک بر سر حقوق مالی ناشران

فیس بوک اخیرا تلاش کرده که نظر کمپانی های رسانه ای بزرگ را به خود جلب کند. مارک زاکر برگ ، مدیرعامل و بنیان‌گذار فیس بوک اعلام کرده است که قصد دارد که به این کمپانی ها کمک کند تا اشتراک ها را در نشریاتشان بدون هیچگونه چشم داشت مالی به فروش برسانند. ابزار جدید اشتراک فیس بوک برای تلفن های همراه در هفته های آینده معرفی می شود.

قابلیت paywall فیس بوک به ناشران مختلف از قبیل «واشنگتن پست» یا « هارست» این امکان را می دهد تا دو نوع متفاوت پی وال یا همان دیوار پولی را برای مقاله هایشان تنظیم کنند. نوع اول پی وال «metered» است که خیلی از ناشران قبلا از آن استفاده می کردند. در این نوع پس از خواندن تعدادی مقاله خاص، به صفحه اشتراک هدایت می شوید و نوع دیگر نسخه «freemium» است که ناشران می توانند فایروال هایی را به مقاله های خود اختصاص دهند.

در هر دو الگوی حقوق مالی ناشران رعایت شده و هدف گذاشتن اشتراک برای کاربر است. فیس بوک قبلا اعلام کرده بود هیچ درآمدی از این قابلیت کسب نمی کند و اطلاعات مشتری ها را حفظ خواهد کرد.

به گفته مدیر عامل فیس بوک تنها مشکلی که وجود دارد این است که اپل از این قابلیت مستثنی نخواهد بود. زیرا اپل و فیس بوک درگیر مشکلاتی با یکدیگر هستند. در واقع اپل قصد دارد ۳۰ درصد سود ناشی از اشتراک مطالب با اپلیکشن فیس بوک در آی او اس را به خود اختصاص دهد، اما فیس بوک همه این مبالغ را متعلق به ناشران می‌داند.

خبرها حاکی از آن است که اپل به فکر سود بردن از این قابلیت است، اما فیس بوک اعلام کرده که این یک خرید درون برنامه ای نیست بلکه در سایت های ناشران اتفاق می افتد.

ارسال نظر