چک امنیتی فیس بوک شما را از حوادث تروریستی مطلع می سازد

به تازگی فيس بوك ابزاري به نام چك امنيتي طراحي كرده كه به وسيله آن وقتي فاجعه اي رخ مي دهد،شما به راحتي مي توانيد به دوستان و خانواده خود بگوييد كه در وضعيت خوبي بسر مي بريد.

چک امنیتی فیس بوک شما را از حوادث تروریستی مطلع می سازد

به گزارش کلیک، شهر جاكارتا پايتخت اندونزي توسط نظامياني كه احتمال مي رود از سوي دولت اسلامي بوده باشند، مورد حمله قرار گرفت. اين حمله شبيه حملاتي بود كه در شهر پاريس صورت گرفت ولي با اين كه چك امنيتي فيس بوك بلافاصله پس از حملات پاريس فعال شد، اين كمپاني تا چند ساعت پس از حملات جاكارتا، اين برنامه را فعال نكرد و اين سؤال مطرح شد كه چه چيزي موجب جلوگيري از عملكرد اين ابزار شده بود.
فيس بوك در اندونزي به طرز وسيعي مورد استفاده است.پيش از اين در سال ٢٠١٤ اين كمپاني اعلام كرد كه نزديك ٧٠ ميليون كاربر در اين كشور دارد.پس از حملات جاكارتا كه برنامه چك امنيتي در دسترس نبود،كمپاني هاي ديگر نسخه خود از اين ابزار را با به اشتراك گذاريSafety check JKT # در فيس بوك و ساير شبكه هاي اجتماعي مانند توئيتر ارائه كردند.

مهندسان فيس بوك در ابتدا تصور مي كردند كه چك امنيتي براي بلاياي طبيعي مانند سونامي سال ٢٠١١ و فجايع هسته اي در ژاپن به كار خواهد رفت و در سال ٢٠١٤ آن را ايجاد كردند.طبق اعلام فيس بوك، اين ابزار براي اولين بار در پاسخ به حملات پاريس به كار رفت و ٤/١ ميليون كاربر در طول ٢٤ ساعت پس از حمله آن را مشاهده كردند.
ولي سؤالاتي هم از سوي مردم مطرح شد از جمله اينكه چرا فيس بوك در زمان بمب گذاري هايي كه در بيروت قبل از حملات پاريس انجام شد، فعال نبود؟ الكس شولتز،نايب رئيس فيس بوك در يك پست كه در سايت رسانه اجتماعي منتشر كرد چنين نوشت:" در هنگام وقوع يك حادثه مانند جنگ يا بيماري هاي واگيردار، چك امنيتي در وضعيت فعلي براي مردم سودمند نخواهد بود زيرا متأسفانه هيچ نقطه آغاز و پايان مشخصي براي آن وجود ندارد و فهميدن اينكه چه موقع فرد واقعا در وضعيت "امن" قرار دارد غير ممكن است. ولي فعالسازي آن در حملات پاريس موجب ايجاد تغيير در نگرش اين شركت در مورد چك امنيتي شده است .ما مي خواهيم كه اين ابزار در هر زمان و هر مكان ممكن قابل استفاده باشد."
يك هفته بعد از حملات پاريس، فيس بوك اين ابزار را پس از بمب گذاري در نيجريه فعال كرد. مارك زوكربرگ بنيانگذار فيس بوك در همان زمان اعلام كرد که ما هم اكنون به سرعت در حال كار براي به كارگيري اين ابزار جهت ايجاد امنيت و زمان فعالسازي آن و چگونگي عملكرد مؤثرتر آن هستيم. ولي كيفيت دقيق اين تغييرات مشخص نيست و فيس بوك بلافاصله پس از گزارشاتي كه در مورد حملات جاكارتا مطرح شد،پاسخگوي عدم فعالسازي چك امنيتي در زمان وقوع اين حمله نبود.
كشور اندونزي در فهرست ترور جهاني سازمان صلح و اقتصاد در رده اي بسيار پايين تر از نيجريه قرار دارد و در واقع از فرانسه هم پايين تر است. بنابراين پيش بيني خطر حمله در اين كشور سخت بوده و چك امنيتي در اين مورد سودمند نخواهد بود.

يكي از بزرگترين تفاوت ها بين حملات جاكارتا و حملات تروريستي كه چك امنيتي در آنها فعال بوده تعداد افراد صدمه ديده بوده است. شش كشته در حملات جاكارتا اعلام شده بود و پنج نفر آنها نيز از مهاجمین بودند. حملات پاريس حدود ١٣٠ كشته به جاي گذاشت و بمب گذاري نيجريه موجب مرگ ٣٤ نفر شد.
شولتز در پست قبلي اعلام كرده بود كه اين شركت مجموعه اي از عوامل شامل"حوزه،مقياس و شدت" طرح كرده كه در صورت وقوع بلاياي طبيعي، چك امنيتي فعال مي شود. ولي متأسفانه وقتي پاي حملات خشونت آميز در ميان است، اين عوامل كمرنگ شده و تعداد آسيب ديدگان و كشتگان مورد توجه است.
تعداد اجساد ممكن است راه وحشتناكي براي اعلام اهميت يك حمله تروريستي باشد ولي پس از چند دقيقه يا چند ساعت بعد از يك حمله، ابزاري مانند چك امنيتي مي تواند بسيار سودمند باشد.فيس بوك اين تعداد را به همراه عوامل ديگري مانند بازخوردهايي كه دريافت مي كند به نمايش مي گذارد و اين نشان مي دهد كه اين ابزار چه زمان مورد استفاده خواهد بود.متأسفانه اين موضوع به اين معناست كه تلاش هاي فيس بوك در جهت كمك به مردم درست در زمان وقوع يك حادثه اثر چنداني ندارد.

منبع: insider

ارسال نظر