فیس بوک اپلیکیشن محبوب tbh را می‌خرد

رسانه کلیک –  اخبار حوزه تکنولوژی حاکی از آن است که فیس بوک اپلیکیشن نظرسنجی tbh را خریداری کرده و قرار است این نرم افزار پرطرفدار به اینستاگرام بعدی تبدیل شود.

فیس بوک اپلیکیشن محبوب tbh را می‌خرد

tbh اپلیکیشنی برای نظرخواهی ناشناس از دوستان است که در ۹ هفته گذشته به ۵ میلیون دانلود و ۲.۵ میلیون کاربر فعال دست یافته است. کاربران با این اپ سوالات مورد نظر خود را برای مخاطبانشان می‌فرستند تا آن‌ها به صورت ناشناس به سوالاتشان پاسخ دهند.

این اپلیکیشن که از ماه آگوست (مرداد) به طور محدود در برخی ایالت‌های آمریکا منتشر شد، توانست بیش از ۱ میلیارد پاسخ به نظرسنجی‌های مختلف را به ثبت برساند که اغلب این نظرسنجی ها توسط نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است.

اپلیکیشن tbh هفته‌ها در صدر لیست برترین اپلیکیشن‌های رایگان فروشگاه‌های مختلف قرار داشت. موسس مشترک این استارت آپ، نیکیتا بیر (Nikita Bier) در گفت‌وگو با وب‌سایت TechCrunch گفته بود: «اگر بتوانیم سلامت روانی میلیون‌ها نوجوان را بهبود ببخشیم، به موفقیت رسیده‌ایم».

خرید اپلیکیشن نظرسنجی tbh توسط فیسبوک

جزییات مالی این قرارداد هنوز منتشر نشده، اما TechCrunch می‌گوید مبلغ این توافق کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده و به تاییدیه دولتی خاصی نیاز ندارد. چهار موسس مشترک این شرکت به نام‌های بیر ، اریک هازارد (Erik Hazzard)، کایل زاراگوزا (Kyle Zaragoza) و نیکولاس داکدودان (Nicolas Ducdodon) به عنوان بخشی از این توافق، به دفتر مرکزی فیس بوک در منلو پارک (Menlo Park) خواهند رفت و از آنجا و با استفاده از منابع مالی، مهندسی، ضد اسپم، توزیع و نظارت بر محتوای فیس بوک به ادامه رشد اپ خود کمک می‌کنند.

برخلاف اینستاگرام و واتس‌اپ که ساختمان و ایمیل مخصوص خودشان را دارند، موسسان tbh به عنوان کارمند رسمی فیس بوک و با ایمیل ویژه این شرکت به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

خرید اپلیکیشن نظرسنجی tbh توسط فیسبوک

تیم tbh در پستی درباره این خبر نوشت: «وقتی با فیس بوک ملاقات کردیم، متوجه شدیم که ارزش‌های اصلی ما برای وصل کردن مردم به یکدیگر از طریق تعاملات مثبت، وجوه مشترک زیادی با این شرکت دارد. ما بیش از همه به کمک آن‌ها برای درک آینده و توزیع بهتر برای رساندن آن به مخاطبان بیشتر نیاز داریم».

فیس بوک هم در بیانیه‌ای به TechCrunch گفته است: «tbh و ما هدف مشترکی برای ساخت جامعه‌ای داریم که در آن مردم می‌توانند به هم نزدیک‌تر شوند. روش‌هایی که توسط tbh برای برگزاری نظرسنجی‌ها و پیام‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ما را شگفت‌زده کرده است و حالا این شرکت می‌تواند از منابع فیس بوک برای توسعه و ایجاد تجارب مثبت بیشتر استفاده کند».

نکته جالب این است که علیرغم رویه اخیر فیس بوک در کپی کردن اپلیکیشن‌های تازه‌کار مثل Houseparty، این شرکت تصمیم به خرید tbh گرفته است. اگرچه نمونه کپی اسنپچت (Snapchat) یعنی استوری‌های اینستاگرام با اقبال خوبی مواجه شد، ولی همه این کپی‌ها سرانجام موفقی نداشتند.

با توجه به برند قدرتمند، طراحی شاخص و موفقیت زودهنگام tbh، به نظر می‌رسد فیس بوک به این نتیجه رسیده باشد که همراهی با این شرکت بهتر از کپی کردن آن است.

خرید اپلیکیشن نظرسنجی tbh توسط فیسبوک

از تجربه ۱۴ شکست تا رسیدن به فیس بوک

بیر در اصل در سال ۲۰۱۰ ابتدا شرکت مادر tbh یعنی Midnight Labs را تاسیس کرده بود. این استودیوی اپلیکیشن سازی پیش از این چندین محصول مختلف از جمله یک اپلیکیشن حسابداری شخصی، یک اپلیکیشن چت دانشگاهی و یک اپلیکیشن تست شخصیت را امتحان کرده بود. در سال ۲۰۱۳ سرمایه‌گذارانی مثل گری‌لاک (Greylock)، بی پارتنرز (Bee Partners) و ایندیکیتور ونچرز (Indicator Ventures) هم به این شرکت کمک مالی کردند، ولی کمبود بودجه همچنان مانع پیشرفت tbh می‌شد.

با سپری شدن دو ماه از ابتدای مشکلات مالی، تی بی اچ تصمیم گرفت چیزی بسازد که به نظرش در اپلیکیشن‌هایی مثل Secret و Yik Yak کمبود آن احساس می‌شد. در نتیجه با توجه به اینکه نوجوانان دوست داشتند از دوستان خود نظرسنجی کنند، tbh تصمیم گرفت مسیر جدیدی را در پیش بگیرد. بیر در این خصوص می‌گوید: «ما در ابتدا برنامه خود را به مدرسه‌ای در جورجیا بردیم که پنجاه درصد از دانش آموزان، آن را در روز اول نصب کردند».

خرید اپلیکیشن نظرسنجی tbh توسط فیسبوک

اما خیلی زود مشکل اصلی ما به این تبدیل شد که چطور کاربران را همچنان درگیر با اپلیکیشن نگه داریم. Tbh از قبل هم به کاربر اجازه نمی‌داد چند سوال را در یک زمان کوتاه پاسخ دهد، بنابراین اولین قابلیت بزرگ این برنامه در همان هفته اول و برای فعال سازی امکان پیام‌رسانی مستقیم فراهم شد. این قابلیت اجازه می‌دهد تا با کسی که شما را به عنوان پاسخ انتخاب کرده صحبت کنید و او هم در صورت تمایل می‌توانست هویت خودش را برای شما فاش کند.

ولی تلاش برای آنلاین نگه داشتن سرورها، ایجاد سوالات جدید و همزمان با آن تولید ویژگی‌های جذاب و تازه برای چنین گروهی مشکل بود.

حال tbh از کمک فیس بوک برای حفظ کاربران فعلی و رشد بیشتر خود استفاده خواهد کرد. این اپلیکیشن همچنان برای iOS و اندروید رایگان می‌ماند و نامش هم عوض نخواهد شد.

خرید اپلیکیشن نظرسنجی tbh توسط فیسبوک

اکنون که فیس بوک اپلیکیشن نظرسنجی tbh را خریداری می‌کند، بیر و گروهش می‌توانند نفس راحت‌تری بکشند. پیوستن به فیس بوک مزایای زیادی برای tbh دارد که اهم آن شامل موارد زیر است:

• پول - tbh به جای نگرانی در مورد جذب سرمایه برای سرپا نگه داشتن شرکت، با جیب‌هایی پر از پول و با خیال راحت می‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند.
• مهندسی - مدیریت ۲.۵ میلیون کاربر فعال فقط با چهار شریک موسس و چند کارمند کار فوق‌العاده سختی است. اگر برنامه با اختلال روبرو شود، کاربران از دست می‌روند. اکنون tbh تیم عظیم و زبده مهندسان فیس بوک را پشت خود دارد.
• ضد اسپم - tbh همزمان با کار بر روی قابلیت جدید پیام‌رسانی مستقیم، از ابزارهایی که فیس بوک حدود یک دهه در حال توسعه آن بوده برای از بین بردن اسپم‌های خود استفاده می‌کند.
• توسعه - تی بی اچ هنوز به تمام ایالت‌های آمریکا نرسیده است. این شرکت با کمک فیس بوک می‌تواند به مناطق بیشتری دست یابد و با جهانی‌تر شدن از زبان‌ها و فرهنگ‌های بیشتری پشتیبانی کند.
• نظارت بر محتوا - tbh این وعده را داده که فقط نظرسنجی‌هایی را منتشر کند که شخص مورد نظر از انتخاب شدنش احساس رضایت داشته باشد. این امر با توجه به نیروی کار بیشتری که برای نظارت بر نظرسنجی‌ها در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد، ساده‌تر خواهد شد.

همین منابع به اینستاگرام کمک کرد از سال ۲۰۱۲ که توسط فیس بوک خریداری شد، حدود ۱۰ برابر خود را توسعه دهد و به ۸۰۰ میلیون کاربر برسد. واتس‌اپ هم از سال ۲۰۱۴ که به فیس بوک پیوست از ۴۵۰ میلیون کاربر به ۱.۳ میلیارد کاربر رسیده است.

فیس بوک این بار سریع دست به کار شده و تا قبل از اینکه قیمت tbh مثل اینستاگرام و واتس‌اپ به ۱ و ۱۹ میلیارد برسد، آن را خریده است. شاید بتوان گفت بدترین اتفاق ممکن این بود که اسنپ چت tbh را بخرد.

خرید اپلیکیشن نظرسنجی tbh توسط فیسبوک

جاش المن ، سرمایه‌گذار tbh می‌گوید: «نیکیتا و تیمش اطلاعات زیادی درباره نحوه استفاده نوجوانان از این اپلیکیشن‌ها دارند. این قضیه یکی از دلایل این معامله بود و باید آن را جشن گرفت. خوشبختانه این مسئله نشان می‌دهد که هنوز پتانسیل زیادی برای جذب کاربران در این تجارب جدید موبایلی وجود دارد».

تا قبل از tbh، کاربرد اکثر شبکه‌های اجتماعی، جذب لایک و لذت بردن از زندگی آفلاین بود. اما ارتباط این نوتیفیکشن‌های کوچکِ تحریک‌کننده دوپامین از طرف این شبکه‌ها چندان واقعی نبود و طبیعی است که شما هم از این حجم از شادی سایرین خوشحال نشوید. کار tbh این است که فاصله بین لایک شدن و حس واقعی قدردانی را پر می‌کند.

بیر می‌گوید: «ما معتقدیم قدم بعدی پلتفرم‌های اجتماعی در حوزه‌هایی مثل عشق و مثبت‌گرایی خلاصه می‌شود. به عقیده ما، نقایص این حوزه ها در محصولات اجتماعی از ابتدای شکل‌گیری اینترنت احساس می‌شد».

ارسال نظر