فریب فناوری تشخیص چهره توسط مدل‌های سه بعدی چهره‌ها

محققان ثابت کرد‌ه‌اند که با استفاده از تصاویر افراد در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد مدل‌های سه بعدی از چهره افراد می‌توان قفل دستگاه‌های اندرویدی و IOS را به وسیله سیستم شناسایی از طریق تشخیص چهره باز کرد.

فریب فناوری تشخیص چهره توسط مدل‌های سه بعدی چهره‌ها

به گزارش کلیک، کاربران آمریکایی‌ هنوز برای استفاده از روش‌های زیست سنجی مانند سیستم شناسایی از طریق تشخیص چهره برای تأمین امنیت دیجیتالی متقاعد نشده‌اند و هنوز در این مورد تردید دارند. به نظر می‌رسد که آن‌ها دلیل خوبی در مورد این تردید دارند. در کنفرانس امنیتی USENIX که چندی پیش برگزار شد، متخصصان فعال در زمینه امنیت کامپیوتری و بینایی کامپیوتری (یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر است که شامل روش‌های دستیابی به تصاویر، پردازش، تحلیل و درک محتوی آن‌ها است) از دانشگاه کارولینای شمالی، این موضوع را مطرح کردند که با استفاده از تصاویر افراد در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد مدل‌های سه بعدی از چهره آن‌ها به راحتی می‌توان از روش تشخیص چهره برای شناسایی افراد سوء استفاده کرد.

در این تحقیق محققان تصاویر ۲۰ کاربر داوطلب را از منابع آنلاین مانند فیس بوک، لینکدین و چند شبکه اجتماعی دیگر جمع‌آوری کردند و سپس مدل‌های سه بعدی این تصاویر را تهیه کردند. در قدم بعدی چند مورد جلوه حرکتی به چهره‌ها افزودند و چشم‌ها را طوری تنظیم کردند که مستقیما به سمت دوربین خیره باشند. در صورتی که در تصاویر چهره کامل فرد مشخص نبود، قسمت‌های نامشخص را بازسازی می‌کردند و حتی بافت‌ها و سایه‌های تصاویر را بهبود می‌بخشیدند و آن‌ها را زیباتر می‌کردند و حتی در مورد کاربرانی که ردیابی آن‌ها در فضای مجازی دشوار بود (که شامل خود محققان می‌شد)، نیز به راحتی این کار را انجام دادند. اعضای تیم تحقیقاتی حتی موفق شدند با استفاده از تصاویری با وضوح پایین نیز مدل‌‌هایی تهیه کنند که دقت آن‌ها برای فریب دادن سیستم‌های تشخیص چهره به اندازه کافی بالا بود.

محققان با استفاده از این روش موفق شدند از پنج سیستم مورد آزمایش تشخیص چهره، چهار سیستم را به راحتی فریب دهند. سرپرست تیم تحقیقاتی خاطر نشان کرد که محققان به راحتی می‌توانند از این طریق از تصاویر کاربران در شبکه‌های اجتماعی سوء استفاده کنند که خطر واقعاً بزرگی محسوب می‌شود. وی معتقد است که هیچ یک از کاربران همیشه نمی‌توانند مراقب تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی و دیگر منابع آنلاین باشند و این موضوع به معنای آن است که اطلاعات مربوط به شناسایی از طریق تشخیص چهره همیشه به صورت مجازی در دسترس است.

هر پنج سیستم مورد آزمایش قرار گرفته که شامل KeyLemon ،Mobius ،TrueKey و همچنین BiolD و ۱D می‌شوند، در گوگل پلی استور و iTune store (یک فروشگاه آنلاین دیجیتالی است که متعلق به اپل است). گوگل قبلا نیز هشدار داده است که امنیت این نرم افزارها به اندازه کد PIN، رمز عبور یا یک الگو نیست و فردی که چهره‌ای شبیه به شما دارد، به راحتی می‌تواند قفل گوشی یا تبلت شما را از این طریق باز کند و حالا با این تحقیق ثابت شد این کار بسیار راحت‌تر از آنچه که قبلا تصور می‌شد، می‌تواند انجام شود.

ارسال نظر