با شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه پروازهای فضایی آشنا شوید

رسانه کلیک - برخی کارشناسان بر این باورند آینده صنعت فضایی وابسته به پروازهای فضایی شرکت های خصوصی است. اما برخی شرکت ها با وجود داشتن اهداف عالی شناخته شده نیستند.

با شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه پروازهای فضایی آشنا شوید

در اینجا درباره چهار شرکت فضایی خصوصی که دستاوردهای چندانی ندارند و کمتر کسی آن ها را می شناسد، توضیحاتی آورده شده است.

Moon Express

به طور کلی هدف Moom Express حفاری در ماه است. این شرکت قصد دارد سفینه ای را در سال ۲۰۲۰ به ماه بفرستد و برخی مواد را از سطح ماه به زمین بیاورد. اما قبل از این ماموریت می خواهد چندین ماموریت دیگر را برای آماده سازی ماموریت اصلی خود به انجام برساند.

این شرکت سفینه ای با نام Lunar Scout را برای شرکت در مسابقه Google Lunar طراحی کرده است، در این مسابقه جایزه ۳۰ میلیون دلاری به اولین شرکتی تعلق می گیرد که بتواند سفینه اش را بر روی سطح ماه فرود آورد و اقداماتی را در آنجا انجام دهد.

شرکت Moon Express همواره در حال تلاش برای رسیدن به اهداف خود است و در این مسیر از لحاظ مالی و دولتی مورد حمایت قرار گرفته است. این شرکت حین تلاش برای دریافت جایزه X، جوایز دیگری نیز دریافت کرده است.

با وجود آنکه ماموریت Moon Express بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد، اما هنوز سفینه ای را به فضا پرتاب نکرده است، همچنین این شرکت تمایل دارد کارهای خود را به صورت انفرادی انجام دهد.

Relativity Space

Relativity Space امیدوار است روزی بتواند با ساخت راکت هایی هزینه فرستادن محموله به فضا را کاهش دهد. هدف این شرکت مشابه اهداف Space X و Blue Origin است، موسسان این شرکت با استفاده از این دو سفینه آنچه برای رسیدن به اهدافشان لازم است را می آموزند.

تیم الیس موسس شرکت Relativity Space می گوید: "ما در حال راه اندازی یک سرویس جدید برای محموله های مداری هستیم که تا به حال چنین فناوری دیده نشده است، این تکنولوژی به ما اجازه می دهد بتوانیم مقدار زیادی بار را با کاهش هزینه چشمگیری به فضا ارسال کنیم."

رفت و برگشت به فضا با هزینه کم و برنامه ریزی قابل اعتماد نه تنها از لحاظ اقتصادی به صرفه است بلکه می تواند باعث تحقق اهداف دانشمندان برای کشف برخی از قسمت های فضا نیز شود.

از جزئیات کار شرکت Relativity اطلاعات چندانی در دست نیست، اما اشاراتی در مورد کارهای این شرکت وجود دارد و احتمالا در آینده ای نه چندان دور اهداف این شرکت بیشتر مشخص می شود. در کل این شرکت هنوز در حالت خفا به سر می برد، بنابراین اطلاعات چندانی درباره این شرکت راکت سازی وجود ندارد تا زمانی که از خفا بیرون آید.

Virgin Orbit

شرکت Virgin Orbit زیرمجموعه شرکت Virgin Galactic است. این شرکت قصد دارد در سال های پیش رو ماهواره های کوچک را برای شرکت های دیگر به فضا بفرستد. Virgin Orbit می خواهد از هواپیمای حاملی به نام Cosmic Girl برای فرستادن ماهواره ها استفاده کند.

استفاده از هواپیما در هر ماموریت به جای سکوهای پرتاب زمینی دارای مزایایی است، ازجمله اینکه گنجایش بیشتری برای حمل بار وجود دارد، مهم تر اینکه پرتاب هوایی قابلیت تغییرپذیری بیشتری دارد.

اکثر صنعتگران تصور می کنند آینده پروازهای فضایی بر پایه ماهواره های کوچک است، بنابراین عرضه این ماهواره ها به بازار کار به صرفه ای است. همه این ها منوط به توانایی شرکت Virgin Orbit در توسعه پرتاب هوایی است. این شرکت چندان شناخته شده نیست زیرا Virgin Orbit زیرمجموعه جدیدی از شرکت Virgin است.

Rocket Lab

Rocket Lab شرکت دیگری برای پرتاب محموله های کوچک به فضا برای مشتریان سرتاسر جهان است. این شرکت اولین پرواز آزمایشی خود را با راکت Electron به فضا فرستاده است، با وجود اینکه این پرواز کاملا موفقیت آمیز نبوده، اما به اعضای این شرکت کمک کرده تا با جمع آوری داده های بیشتر بتوانند در دفعات بعدی بهتر عمل کنند.

Rocket Lab مشتریانی از شرکت های دیگر همچون Moon Express هم دارد که قصد دارند از Electron برای پرتاب اولین ماموریت خود به ماه در اواخر امسال استفاده کنند. صنایع متعددی وجود دارند که حامی Rocket Lab هستند، اما این شرکت توجه خود را بر روی ماهواره های کوچک قرار داده است.

Rocket Lab، شرکت نسبتا جدیدی است و از آنجا که هنوز نتوانسته محموله مشتریان را به فضا بفرستد، شرکت شناخته شده ای نیست.

ارسال نظر