دستگاه لاغری دردسرساز صدای اعتراض پزشکان را در آورد

جدیدترین دستگاه لاغری دارای تاییدیه FDA، پزشکان را به عکس العمل شدید وادار کرد. آن ها در پی این موضوع، برای شکایت علیه مسئولین FDA وارد عمل شدند!

دستگاه لاغری دردسرساز صدای اعتراض پزشکان را در آورد

به گزارش کلیک، دستگاه کاهش وزن جدیدی که حتی سازمان غذا و دارو آمریکا نیز آن را تایید کرده است، پزشکان را چنان عصبانی کرده که حتی یکی از آن ها در تلاش است تا با متحد شدن با ۴ هزار پزشک دیگر، کارشناسان FDA را به دادگاه بکشاند. دلیل این عصبانیت، نحوه عملکرد این دستگاه است! گویا با استفاده از این دستگاه، بیمار به طور مستقیم غذایی را که به تازگی خورده است، دفع می کند و پزشکان مخالف بر این باور هستند که این عمل، می‌تواند باعث بروز ناراحتی های گوارشی شود.

جوزف گاتمن، متخصص غدد و متخصص دیابت با سابقه بیش از ۲۰ سال درمان بیماران چاقی در فلوریدا اظهار کرد: این اولین بار است که شاهد دستگاهی هستم که از FDA تاییدیه می‌گیرد اما من را به شدت هر چه تمام تر خود عصبانی می‌کند. او می‌گوید تا به حال گروهی شامل ۷۵۰ پزشک را جمع کرده است تا به اتفاق از FDA شکایت کنند تا هر چه سریع تر این دستگاه از بازار خارج شود؛ البته هدف نهایی او، همراه کردن چیزی حدود ۴ هزار پزشک با خود است تا احتمال پیروزی آن ها در این نبرد به بیشترین مقدار خود برسد. او ادامه می‌دهد: این بدترین اقدام ممکن از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا است که در بدترین شکل، چشمان خود را بر روی عواقب استفاده از این دستگاه بسته است و این مسئله مانند یک جوک بی نهایت غم انگیز می‌ماند!

این دستگاه که به AspireAssist نام گذاری شده است، بعد از آن که ۱۱۱ محقق بر روی آن مطالعه کردند، موفق شد از FDA مجوز بگیرد تا در بازار عرضه شود. البته شایان ذکر است که این تاییدیه تنها برای افرادی قابل استناد است که مقدار BMI (معیاری برای اندازه گیری چاقی افراد بر اساس وزن و قد) آن ها از ۳۵ تا ۵۵ باشد و همین طور نتوانسته باشند از دیگر روش ها به غیر از جراحی، به وزن ایده آل خود برسند. علاوه بر این شرایط، FDA استفاده از این دستگاه را برای افرادی که از ناراحتی های گوارشی رنج می‌برند، به طور کامل منع کرده است.

در واقع، فردی که از AspireAssist استفاده می‌کند، یک لوله از طریق جراحی و از راه شکم و با استفاده از یک دریچه که کمی بالاتر ناف قرار دارد، به معده او وارد می‌شود و بیماران می ‌توانند با باز و بسته کردن آن، غذا را به بیرون دفع کنند. بعد از یک وعده غذایی، بیمار قبل از وصل کردن پمپ به دریچه، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه منتظر می‌ماند؛ سپس غذا به بیرون کشیده و دفع می‌شود. بر اساس اظهارات کتی کروتال، مدیرعامل شرکت Aspire Bariatrics که در پنسیلوانیا قرار دارد و سازنده این دستگاه است، این پروسه به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد و می‌تواند تا ۳۰ درصد از کالری غذای مصرف شده را از بین ببرد.

aspireassist1.0

البته در این میان به عوارض جانبی استفاده از این دستگاه نیز اشاراتی شده است؛ چنان که دریچه رابط می‌تواند باعث بروز عفونت شود و لوله می‌تواند به ایجاد نشتی بینجامد. موضوع اصلی این جاست که بسیاری از کارشناسان و پزشکان بر این باورند که این دستگاه باعث به وجود آمدن ناراحتی های گوارشی می شود. دلیل آن هم این است که انتظار می رود این دستگاه مسبب اختلال پرخوری شود؛ این اختلال باعث می شود فرد در خوردن زیاده روی کرده و سپس آن مقدار مصرف شده را دفع کند. گاتمن در این باره توضیح می دهد: به جای دفع کردن آن از طریق گلو، فرد غذای مصرف شده را از طریق لوله دفع می کند. او افزود: به این روش، پرخوری مکانیزه گفته می شود؛ در واقع وسیله ای برای درمان پرخوری.

شرکت مربوطه اعلام کرده است که پرخوری با استفاده از این دستگاه غیرممکن است. شلبی سولیوان، که مجری آزمایش این دستگاه بر روی ۱۷ تن از افراد دانشگاه واشنگتن بوده است، در این باره گفت: بیماران می بایست غذای خورده شده را به طور کامل بجوند. اگر فرد به مدت طولانی و کافی غذا را نجود، غذا در لوله گیر خواهد کرد و دیگر هیچ ارزشی نخواهد داشت.

لوتا فریسک ۵۲ ساله که به لطف استفاده از این دستگاه در طول ۴ سال حدود ۶۷ کیلوگرم از وزن خود را کاهش داده است، می گوید که او هر لقمه را ۵۵ تا ۷۵ بار می جود! او افزود: من نمی توانم غذا را وارد کنم و سپس آن را دفع کنم؛ من نیاز دارم تا لقمه را به اندازه کافی بجوم.

سولیوان خاطر نشان کرد: به دلیل این که بیماران می بایست زمان نسبتا زیادی را به جویدن لقمه های غذا اختصاص دهند، سرعت غذا خوردن آن ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه، زود تر احساس سیری به آن ها دست می دهد و بیمار در نهایت مقدار کمتری غذا را مصرف خواهد کرد. البته او این نکته را نیز ذکر کرد که گاهی اوقات بیماران از جویدن های طولانی مدت خسته می شوند، اما در نهایت امر، آن ها با مصرف غذای کمتر، احساس سیری خواهند کرد چون سرعت غذا خوردن را پایین می آورند و نیز از جویدن های طولانی مدت خسته می شوند!

نمونه دیگری که در این موضوع می خواهیم وضعیت او را بررسی کنیم، اریک ویلکوزون ۴۴ ساله است که از سال ۲۰۱۳ تا به حال از این دستگاه استفاده کرده است و با موارد مذکور موافقت خود را اعلام کرده است. او بر این باور است که به خاطر جویدن های طولانی مدت، در هر وعده غذای کمتری را مصرف می کند و همچنین مقدار بیشتری از میوه جات، سبزیجات بخارپزشده و مرغ کبابی مصرف می کند که هر یک از این مواد غذایی به نوبه خود به آسانی جویده می شوند و با دستگاه به خوبی سازگار هستند. اریک می گوید: فرد می بایست به طور قابل توجهی غذارا بجود که شاید در مخیله انسان نگنجد!

اریک قصه ما، با استفاده از AspireAssist 58 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. جالب است بدانید او قبل از تهیه دستگاه در کارازمایی بالینی در دانشگاه واشنگتن، ۱۷۶ کیلوگرم وزن داشته است و همچنین به علت ترس از عوارض و عواقب جراحی، زیر بار عمل جراحی درمان چاقی نرفته است. AspireAssist از نظر او جذاب تر و همچنین به علت برگشت پذیر بودن، قابل اعتماد تر است.

او همچنین شاهد این بود که یکی از بهترین دوستانش توانسته بود با یک باند معده (یک دستگاه سیلیکونی که به دور شکم بسته می شود و مقدار غذای مصرفی فرد را محدود می کند) مقدار زیادی از ورن خود را کاهش دهد، اما بلافاصله بعد از درآوردن آن باند، تمام زحمات به باد رفت و وزن اصلی او برگشت. در نتیجه، او به هر نحوی که شده، خواهان استفاده از این دستگاه است.

طی اظهار نظر جالبی، او از این بابت خوشحال است که این دستگاه به او اجازه مصرف غذاهای مورد علاقه اش را می دهد و نیاز نیست بعد از صرف تمام وعده های غذایی، آن مواد را دفع کند.

ezgif.com-optimize

اگرچه، سولیوان در ادامه صحبت هایش می گوید: تغییر در نحوه جویدن غذا تنها تغییر رفتاری نیست که با این دستگاه سبب می شود. او با این استدلال که افراد با استفاده از این دستگاه در انتخاب مواد غذایی سالم تر بیشتر دقت می کنند زیرا دقیقا می بینند چه موادی از معده آن ها خارج می شود، می خواهد مخالفین را فانع کند. در واقع، او عقیده دارد غذای سالم آن قدر ها هم ظاهر ناخوشایندی ندارد؛ اتفاقا بسیار شبیه به همان شکلی است که در ابتدا فرد آن را مصرف کرده، تنها با این تفاوت که جویده شده است؛ البته باید غذاهایی مانند همبرگر و سیب زمینی سرخ شده را از این موضوع مستثنی کنیم!

همه این موارد در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا، این دستگاه را در شرایطی تایید کرده است که تنها به مدت یک سال در یک کارازمایی بالینی مورد بررسی قرار گفته است و این موضوع باعث پریشانی و دل نگرانی کارشناسان شده است؛ چرا که آن ها از عوارض و عواقب دراز مدت احتمالی بر روی بیمارانی مانند اریک مطمئن نیستند.

گاتمن در این باره افزود: هیچ گونه پایه و اساس علمی راجع به نحوه عملکرد این دستگاه در دراز مدت در دسترس نیست و مطالعات انجام گرفته، کامل نیستند. علاوه بر این، نمی توان به قور قطع راجع به این مسئله اظهار نظر کرد که بیماران بعد از عدم استفاده از این دستگاه، چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد. آیا تمام وزن از دست داده شده، مانند دیگر روش های درمانی حال حاضر بازار، دوباره به بدن فرد برمی گردد؟

رائول روسنتال، مدیر انجمن آمریکایی جراحی متابولیک و چاقی در این باره گفت: اگر قرار بر این است که بیماران از Aspire تنها به مدت یک یا دو سال استفاده کنند، به احتمال ۹۸ درصد این شانس وجود دارد که آن ها وزن از دست داده خود را دوباره به دست آورند، چون اکثر بیماران بعد از اتمام دوره درمانی خاص خود، به علت برگشت به عادات ناصحیح در مصرف مواد غذایی، وزن از دست داده خود را دوباره در بدن خوش مشاهده خواهند کرد.

دیگر مخالفان بر این باورند که این دستگاه بیماران را ترغیب می کند تا هر چه قدر غذا که مایلند، در وعده های غذایی مصرف کنند زیرا به راحتی بعد از آن غذا را به بیرون دفع می کنند. در حالی که، درمان چاقی منوط به تغییر عادات ناصحیح غذایی، تشویق بیماران به مصرف غذای کمتر و نیز غذای سالم و ورزش بیشتر است. کونستانتینوس، جراح چاقی در مدرسه برودی پزشکی در کارولینای شرق، از این بابت دچار چالش شده است که نمی تواند رابطه میان این که فرد غذای بیشتری بخورد اما کالری کمتری دریافت کند را به خوبی درک کند.

Assembled.0

در طی کاراموزی بالینی که توسط FDA بررسی شده است، مشارکت کنندگان در این طرح، از دستگاه AspireAssist در کنار مشاوره ی غذایی و ورزشی کارشناسان استفاده کردند. در ابتدا، آن ها به طور میانگین ۱۲ درصد از وزن خود را از دست دادند و در افرادی که تنها از مشاوره استفاده کردند، تنها ۴ درصد کاهش وزن مشاهده شد. کونستانتینوس در رابطه با نتایج به دست آمده می گوید: در حالی که افراد با استفاده از دستگاه، نتایج بهتری دریافت کردند، اما وقتی به این فکر می کنیم که استفاده از این دستگاه به چه میزان می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد، ۸ درصد اختلاف میان این دو روش آن چنان چشمگیر نیست.

دستگاه طی یک پروسه ۱۵ دقیقه ای و بدون نیاز به بیهوشی عمومی آماده استفاده می شود. فریسک و ویلکوزون هر دو معتقدند تا دو هفته بعد از نصب لوله، درد شدیدی را تحمل می کردند. و FDA هشدار می دهد که این روش همراه با خطرات ناشی از عفونت، خونریزی، استفراغ، تهوع، و زخم در داخل معده است. با این حال، سایر روش های جراحی نتایج چشمگیرتری را به همراه دارند. گاسترکتومی آستینی، یک عمل جراحی که شامل برداشتن حدود ۸۰ درصد از معده یک فرد است، می تواند به بیماران کمک کند تا حدود ۳۰ درصد از وزن خود را از دست بدهند. عمل بای پس معده، که اساسا معده را دور می زند و اجازه می دهد تا مواد غذایی به طور مستقیم به روده وارد شوند، می تواند به مردم کمک مند تا حدود ۳۵ درصد از وزن خود را از دست بدهند. (هر دو جراحی غیر قابل برگشت هستند و می توانند عوارض جدی داشته باشد.)

از دست دادن ۱۲ درصد از وزن، ایده آل به نظر می رسد اما انجام این کار به وسیله دستگاهی است که تهاجمی و منجر به یک لوله گاستروستومی است که در حقیقت یک ارتباط بین پوست و معده فرد است و از نظر اسپانیولاس مانند این است که بخواهید برای یک هدف نه چندان با ارزش و به صرفه، تلاش و حطرات زیادی را متحمل شوید.

روسنتال می گوید: درمان چاقی فقط در مورد از دست دادن وزن نیست و جراحی های سنتی نیز دارای مزیت هایی هستند. جراحی چاقی، مسبب تغییرات سریع در هورمون ها است که می تواند عوارض ناشی از چاقی را مانند دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا تحت تاثیر قرار دهد. افزون بر این، دستگاه نه تنها اشتهای بیمار را تغییر نمی دهد، بلکه تخلیه سریع را نیز تشدید نمی کند. در ادامه، هیچ اثر هورمونی در اثر استفاده از این دستگاه جدید در مقایسه با سایر روش های چاقی که امتحان خود را پس داده اند، مشاهده نشده است.

اما برای برخی از بیماران مانند فریسک، که دستگاه را در سال ۲۰۱۲ و زمانی خرید که او در سوئد زندگی می کرد، از دست دادن وزن به منزله بهبود سلامت کلی فرد است. فریسک می گوید هنگامی که ۱۴۵ کیلو وزن داشت،از فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، و افسردگی رمنج می برد. او در حال حاضر ۷۸ کیلو وزن دارد و از دستگاه فقط یک بار در روز استفاده می کند. او می گوید او از هیچ گونه دارو برای فشار خون و دیابت استفاده نمی کند و دیگر افسرده نیست. در ادامه، افزود: من واقعا یک زندگی جدید را تجربه می کنم. فریسک، که در حال حاضر در Delray Beach در فلوریدا زندگی می کند، گفت: همه چیز تغیر کرده و من خوشحال هستم.

Crothall، مدیر عامل شرکت Bariatrics، می گوید که حدود ۵۰۰ نفر در سراسر جهان در حال حاضر از دستگاه استفاده می کنند و آن را بی خطر و موثر قلمداد کرده اند.(AspireAssist از پیش در اروپا استفاده می شده و این شرکت قصد دارد به زودی آن را به استرالیا، کانادا، نیوزلند، و جنوب امریکا گسترش دهد.). سولیوان معتقد است این دستگاه همچنین بسیار شبیه به لوله های تغذیه ای است که برای دهه ها از آن ها استفاده کرده ایم. AspireAssist فقط مواد غذایی را به جای پمپاژ، به بیرون می مکد، اما مفهوم همان است. او با جدیت تمام گفت: ما چندین سال تجربه داریم و می توانیم بدون بگوییم که داشتن یک لوله در شکم برای یک دوره زمانی طولانی مشکلی ایجاد نمی کند.

این استدلال نمی تواند پزشکانی مانند گاتمن را که در تلاش برای سازماندهی طرح دعوی در دادگاه علیه FDA هستند، آن طور که باید و شاید قانع کند. این دستگاه می تواند عوارضی مانند عفونت، خونریزی، و نشت را ایجاد کند. او می گوید که نامه ای با موضوع شکایت به FDA نوشته است. او برای اثبات عقیده خود گفت: من فکر می کنم که منطق دستگاه بی چارچوب است. من فکر نمی کنم هیچ اثر پزشکی و یا فیزیولوژیکی داشته باشد.

روسنتال اظهار کرد: با تقریبا ۷۹ میلیون آمریکایی که از چاقی رنج می برند - چیزی حدود ۳۵ درصد از جمعیت - این مهم است که ببینیم چه دستگاه جدیدی وارد بازار می شود، به طوری که بتواند گزینه های درمانی بیشتری را در دسترس قرار دهد. اما با هر دستگاه جدیدی که به بازار وارد می شود، سنجش موفقیت و این که آیا امتحان خود را پس می دهد یا خیر به زمان زیادی نیاز دارد. تایدیه سازمان غذا و دارو بدان معنی است که یک دستگاه یا دارو به طور بالقوه هیج خطری ندارد، اما به هیچ وجه نباید آن را به عنوان بهترین روش درمان در نظر گرفت. روسنتال در نهایت گفت: هنگامی که موردی توسط FDA تایید می شود، به این معنا نیست که همه بیماران یا مردم می توانند بلا استثنا از آن استفاده کنند.

منبع : TheVerge

ارسال نظر