احساس گرما، سرما و درد از طریق واقعیت مجازی ممکن شد

کلیک - در حالی که بسیاری از شرکت ها روی هپتیک فیدبک (بازخوردهای لمسی) در گجت های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خود تاکید می کنند، یک موسسه علمی تحقیقاتی در کره به نام TEGway، ابزار الکتریکی حرارتی انعطاف پذیری را طراحی کرده است که برای انتقال کرما و سرما به کاربر طراحی شده است.

احساس گرما، سرما و درد از طریق واقعیت مجازی ممکن شد

این ابزار که قابلیت گرم و سرد شدن در محدوده دمایی بین ۴ تا ۴۰ درجه سانتی گراد را به صورت مداوم و سریع دارد، نه تنها کاربردی برای انتقال دما به کاربر را شامل می شود بلکه تغییرات ناگهانی دما را نیز به کاربر منتقل می کند. نکته جالب در خصوص این ابزار حرارتی الکتریکی که به TED معروف است، قابلیت تولید و شبیه سازی سرما و گرما در نواحی مختلف از یک سطح به هم پیوسته و به طور هم زمان است. که از آن می توان برای ایجاد احساس درد در کاربر استفاده کرد. به گفته TEGway، این ابزار در قالب پکیجی با نام ThermoReal به بازار ارائه می شود که تولید کنندگان سخت افزار های مختلف و به خصوص اجزا مختلف کنسول های بازی مثل دسته های بازی می توانند این دستگاه را در محصولات خود تعبیه نمایند.

در این دستگاه مجموعه ای از ترموالکتریک های نیمه رسانا تعبیه شده است که با انتقال جریان الکتریسته به آن ها موجی از گرما در بین لایه های بالایی و پایینی تعبیه شده در این دستگاه تولید می شود. به همین دلیل این دستگاه به صورت یک بخاری یا کولر عمل می کند. نکته مهم دیگر در خصوص این دستگاه، عملکرد آن به عنوان یک ژنراتور است که در عین حال می تواند مانع تولید گرمای اضافی شود.

برای بهبود عملکرد این دستگاه از صفحات انعطاف پذیر در آن استفاده شده است. استفاده از این صفحه قابل انعطاف نه تنها برای کاهش گرما توسط این دستگاه مناسب است بلکه باعث می شود تا بتوان آن را به راحتی بر روی دسته های بازی وی سایر سخت افزار های مربوط به بازی های رایانه ای تعبیه کرد و از آن برای انتقال گرما و سرما به کاربر در حین انجام بازی رایانه ای بهره گرفت. همان طور که گفته شد، انتقال درد توسط این دستگاه حاصل تولید موجی از گرما و سرما به طور همزمان در این دستگاه است.

انتقال احساس گرما و سرما

TED برای اولین بار در نمایشگاه شانگ های بر روی دسته های بازی HTC Vivo X تعبیه شد و بازدید کنندگان توانستند عملکرد این دستگاه را تست کنند. برای نمایش قابلیت های این دستگاه از تصاویر ویدیویی بی نظیزی استفاده شده که کاربر با در دست داشتن دسته بازی مجهز بهTED لین ویدیو ها را مشاهده می کرد. ویدیوی اول که برای تست قابلیت انتقال سرما به کاربر نمایش داده شد، حاوی تصاویری از فرو رفتن یک مرد به عمق آب های یخ زده بود که هرچه مرد به عمق آب بیشتر فرو می رفت سرمای انتقال داده شده توسط دستگاه بیشتر و بیشتر می شد. اما به محض اینکه مرد سر خود را از آب بیرون می آورد، تغییر ناگهانی دما رخ می داد که در واقع به نوعی نمایش قابلیت و توانایی این دستگاه در انتقال ناگهانی دما محسوب می شد.

ویدیویی دیگر حاوی تصاویری از شعله شمع در حالی که دستی بر روی آن کشیده می شد، بود. هم زمان با حرکت دست بر روی شعله شمع در ویدیو، موجی از گرما به دست و انگشتان کاربر منتقل می شد. بعد از مدتی شعله شمع در این ویدیو جای خود را به یک تکه یخ می داد که به سرعت موجی از سرما به دست کاربر انتقال داده می شد.

برای تست قابلیت دستگاه در انتقال درد نیز موجی از گرما و سرما به صورت همزمان و موازی به دست کاربر انتقال داده می شد که همین انتقال همزمان گرما و سرما باعث ایحاد دردی شبیه به درد گاز گرفتن انگشت در کاربر ایجاد می کرد.

اما تست واقعیت افزوده توسط یک گوشی که به آن یک دسته بازی مجهز به TED متصل شده بود و یک اپلیکیشن واقعیت افزوده انجام شد. در این اپلیکیشن دو تصویر یکی تصویر خانه ای در آتش و دیگری تصویر دو آتش نشان که در حال پاشیدن آن به خانه هستند نمایش داده می شد. در تصویر اول وقتی اپلیکیشن واقعیت افزوده شعله های آتش را در قسمت بالایی خانه نمایش می داد دسته بازی که در دست کاربر قرار داشت به شدت گرم می شد اما وقتی آب توسط آتش نشان ها روی شعله های اتش ریخته میشدف دسته بازی خنک می شد.

تمامی این تست ها نشان دهنده این واقعیت است که دستگاه در انتقال احساس گرما، سرما و همچنین انتقال درد به کاربر موفق عمل کرده است و به نظر می رسد تولید کنندگان سخت افزار های مختلف به خصوص سخت افزارهای مربوط به کنسول های بازی بتوانند از آن برای هرچه واقعی تر کردن محیط مجازی برای کاربر در تولیدات خود استفاده کنند.

ارسال نظر