تب در کودکان: چه زمانی نگران تب کودکان باشیم و چه زمانی نباشیم؟

نکاتی راجع به درجه حرارت بدن، مخصوص والدین

تب در کودکان: چه زمانی نگران تب کودکان باشیم و چه زمانی نباشیم؟

کلیک - والدین باید بدانند که هنگامی که فرزندشان دچار تب شد چه باید بکنند. ولی ابتدا بیایید به نکاتی راجع به دمای بدن کودکان نگاهی بیندازیم.

  1. انواع مختلف گرما سنج در بازار موجود است، از گرما سنج زبانی استاندار گرفته تا انواع جدید تر مثل تب سنج دیجیتال artery scanner شما میتوانید از هر کدام آنها استفاده کنید، ولی به طور کلی یک گرما سنج دیجیتالی را به شما پیشنهاد میکنیم.
  2. گرما سنج روده ای دقیق ترین نوع گرما سنج در میان گرما سنج ها برای خردسالان است. اگر با این وسیله راحت نیستید از هر دما سنجی که راحت ترید استفاده کنید. برای کودکانی با سن بیشتر دما سنج زبانی دقیق ترین وسیله است، البته اگر کودک توانایی تحمل آن را داشته باشد.

کی شما باید دمای بدن خود را پایین بیاورید؟

خب پس این تب چست؟ بطور کلی تب برای دمای بالاتر از 100.4 درجه ی فارنهایت ( 38.0 سلسیوس) تعریف میشود. دمای بدن در حالت معمول 98.6 فارنهایت است (37 درجه ی سلسیوس) بسته به شرایط سنی، آب و هوا، میزان فعالیت های شما و عوامل دیگر دمای بدن شما تغییر می کند. اگر دمای بدن کودک شما در طول روز متفاوت بود نگران نشوید.

چه هنگام نباید نگران تب کودکتان باشید؟

  1. اگر در تب کمتر از 5 روز رفتار فرزند تان عادی بود. اگر خوردن و آشامیدن و بازی کردن کودکتان عادی بود نیازی به نگرانی نیست.(کودک شما ممکن است کمی خسته به نظر بیاید.)
  2. دمای بدن بالای 102.5 فارنهایت برای کودکان 3 ماهه تا 3 ساله، و دمای بدن 103 فارنهایت برای کودکان با سن بیشتر معمول هستند.
  3. اگر کودک شما به تازگی درمان شده تب با درجه ی کم تا 48 ساعت عادی است.

در چه هنگام باید به پزشک مراجعه کنید؟ چه زمانی باید راجع به تب نگران باشیم؟

هنگام مواجه شدن با یکی از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  1. تب در سنین کمتر از شش ماهگی. تب در این سنین موجب بیماریهای خطرناکی میشود.
  2. اگر تب کودک بیش از 5 روز طول کشید
  3. تب بالاتر از دمای 104 درجه ی فارنهایت (40 درجه ی سلسیوس).
  4. اگر تب کودکتان با قرص های تب بر کاهش نیافت.
  5. اگر کودکتان بر رفتار خود کنترل نداشته باشد، به سختی برخیزد و یا به اندازه ی کافی آب مصرف نکند. کودکانی که به طور میانگین روزانه 4 پوشک را مصرف نکنند (برای کودکان بزرگتر ادرار هر 8 تا 12 ساعت یکبار) به طور خطرناکی در معرض بیماری قرار میگیرند.
  6. اگر کودکتان که به تازگی مداوا شده و دچار تب بالاتر از 102 درجه ی فارنهایت شد و یا تبی که بیش از 48 ساعت به طول بیانجامد.
  7. اگر راجع به دمای بدن کودکتان نگران هستید به پزشک خصوصی خود تلفن کنید و موضوع را با او در میان بگذارید.

در هنگام تشنج چه باید کرد؟

تشنج از اثرات جانبی ترسناک تب است. (تشنج تبی) در 2 تا 4 درصد کودکان زیر 5 سال اتفاق می افتد. البته همه ی تشنج ها باعث حرکات تند بدن نمی شوند. بعضی از آنها فقط موجب غش کردن کودک می شود. اگر کودک شما گرفتار تشنج شد:

  1. کودکتان را به بغل بخوابانید.
  2. به هیچ عنوان در دهن کودکتان چیزی نگذارید.
  3. اگر تشنج بیش از پنج دقیقه طول کشید ، با شماره ی 115 تماس بگیرید

راجع به تب (چند مرحله ای) چه کنیم؟

اگر کودک شما دارای تب مزمن و یا چند مرحله ای بود و پزشک اطفال قادر به حل مشکل نبود به یک متخصص رجوع کنید. پزشک متخصص کودک و یا متخصص بیماری رماتیسم کودک می تواند مشکل شما را حل نماید.

منبع: health.clevelandclinic.org

ارسال نظر