استفاده از فیبرهای نوری برای تشخیص زمین لرزه

رسانه کلیک – دانشمندان موفق به توسعه روشی مبتکرانه شده اند که با استفاده از فیبرهای نوری زمین لرزه های بسیار خفیف را شناسایی و ثبت می‌کند.

استفاده از فیبرهای نوری برای تشخیص زمین لرزه

به گزارش کلیک ؛ به نقل از وب سایت انگجت، محققان توانستند فناوری را توسعه دهند که می‌تواند با ارتعاش فیبرهای نوری زمین لرزه را تشخیص دهد. جالب است بدانید فیبرهای بکار رفته در این متد همان فیبرهای نوری اینترنت است.

در این فناوری جدید توسط لیزر لرزش‌ فیبرهای نوری بررسی می شود تا اطلاعات لازم در خصوص شدت و جهت تکان‌های زمین به دست بیاید. این سیستم نه تنها می‌تواند موج‌های مختلفی از لرزش‌ها را ثبت کند، بلکه زمین لرزه‌های بسیار کوچک و نقطه‌ای را هم که ممکن است در حالت عادی کشف نشوند، گزارش می کند.

تشخیص زمین لرزه مبتنی بر فیبر نوری فناوری کاملا جدیدی نیست، اما در نمونه های قبلی، نیاز بود تا کابل ها در مکان های آکوستیک قرار گرفته و در سیمان محکم شوند، ولی در طرحی که به تازگی آزمایش شده است، می توان از تمامی کابل های فیبر نوری موجود در زیر زمین استفاده کرد که این مسئله هزینه و پیچیدگی پیاده سازی آن را کاهش می دهد.

البته هنوز هم بر سر راه عملیاتی شدن این فناوری موانعی وجود دارد؛ مثلا این سیستم به حجم شبکه‌های فیبرهای نوری وابسته است و به همین دلیل، در مناطقی که این کابل‌ها در آنجا استفاده نشده، مثل مناطق روستایی و یا مناطق غیر مسکونی کاربرد ندارد. این امر ممکن است چشم انداز بسیار سختی برای اجرای یک شبکه در سراسر کشور باشد، اما با این وجود، هنوز هم می تواند بسیار ارزان تر از هدایت سنسورهای اختصاصی لرزه نگاری در مناطق مختلف باشد؛ ضمن آنکه دقت استفاده از فیبر نوری بسیار زیاد است و می تواند داده های لرزه ای را فراهم کند که پیش از این در دسترس نبود.

ارسال نظر