آهنگ مورد نظر خود را با زمزمه یا سوت زدن پیدا کنید!

رسانه کلیک – تا به حال شده آهنگ خاصی نوک زبانتان باشد اما نتوانید اسم آن را به خاطر بیاورید؟ برای یافتن آن می‌توانید در بعضی از سایت های تخصصی در زمینه موزیک با زمزمه کردن یا حتی سوت زدن، آهنگ مورد نظر را پیدا کنید.

آهنگ مورد نظر خود را با زمزمه یا سوت زدن پیدا کنید!

در این مطلب، بالاخره می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور می‌توانید مشکل پیدا کردن آهنگ هایی را که نامشان را نمی‌دانید، حل کنید. سایت‌ها و ابزارهایی وجود دارند که از روی زمزمه‌تان می‌توانند آهنگ مورد نظر شما را تشخیص دهند.

فناوری تشخیص صدا

به راستی برخی از فناوری‌های جدید دنیای کامپیوتر اعجاب‌آورند. مخصوصاً آن‌هایی که در قلمرو هوش مصنوعی قدم نهاده‌اند. دو مورد از این فناوری‌ها تشخیص تصویر و تشخیص صدا هستند.

اپلیکیشن‌های آنلاین زیادی وجود دارند که با استفاده از خواندن، زمزمه کردن یا سوت زدن کاربران، می‌توانند عنوان آهنگ مورد نظر را حدس بزنند. شاید فکر کنید این قضیه بیشتر شبیه فیلم‌های علمی تخیلی است که در آن سیستم‌های هوش مصنوعی برای کنترل فضاپیماها به کمک انسان می‌آیند. اما اپلیکیشن‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم واقعاً این کار را انجام می‌دهند.

Midomi - بهترین اپلیکیشن آنلاین تشخیص آهنگ

Midomi به خودی خود وب‌سایت خاص یا منحصر به فردی نیست. این سایت هم مثل خیلی از سایت‌ها دیگر، محلی برای جستجوی موسیقی و خرید آهنگ است.

با سایت Midomi می‌توانید موزیک ویدیو ببینید، آهنگ گوش دهید یا حتی به جامعه کاربری آن بپیوندید تا خودتان بتوانید آهنگ بسازید. اما قابلیت متمایزکننده این سایت جعبه کوچکی به نام Click and Sing or Hum است که در بالای صفحه اول آن قرار دارد.

شاید تصور کنید که این ابزار دقت پایینی دارد اما رایان دوب (Ryan Dube) از کارشناسان وبسایت Make Use Of به بررسی این ابزارها پرداخته و به نتیجه جالبی دست یافت. او برای آزمایش دقت این اپلیکیشن، بعد از کلیک بر روی ریکوردر موجود در جعبه، بخشی از ترانه Losing My Religion ساخته گروه R.E.M را برای این ابزار زمزمه کرد.

بعد از زمزمه ۱۶ ثانیه ابتدایی این آهنگ، با وجود اینکه احتمال نمی‌داد بدون به زبان آوردن متنِ آهنگ، امکان پیدا شدن آن وجود داشته باشد، ولی بعد از انتخاب گزینه Click to Stop با تصویر زیر روبرو شد:

آهنگ

این سایت هوشمند توانست آهنگ مورد نظر وی را به سرعت پیدا کند. جالب است بدانید رایان که فکر می‌کرد این اتفاق به طور تصادفی رخ داده، دوباره سعی می‌کند با یک آهنگ سخت‌تر و قدیمی‌تر این ابزار را آزمایش کند. وی ۱۵ ثانیه ابتدایی آهنگ Over the Rainbow ساخته Judy Garland را نیز زمزمه کرد.

دلیل انتخاب این آهنگ هم این بود که وی به هیچ وجه نمی‌توانست آن آهنگ را به خوبی زمزمه کند. بعد از ۱۵ ثانیه با کلیک روی توقف، این بار دیگر به نظر نمی‌رسید که سیستم بتواند از این زمزمه نامفهوم چیزی را تشخیص دهد، اما نتیجه این جستجوی هوشمند چیزی جز تصویر زیر نبود:

آهنگ

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برای پیدا کردن آهنگ در این سایت کافی است فقط ریتم کلی آن را به یاد داشت.

Musipedia - دایره المعارف موسیقی‌دان‌ها

اگر موسیقی‌دان هستید، احتمالاً اکثر نوت‌های هر آهنگی را می‌شناسید. با Musipedia می‌توانید به جای زمزمه کردن آهنگ با استفاده از نوت‌ها آهنگ مورد نظر خود را پیدا کنید.

این وب‌سایت امکان ثبت موسیقی با میکروفن را برای شما فراهم می‌کند. ضمن اینکه Musipedia به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از نوت‌های مرتبطی که در جستجوها پیدا کرده‌اید، آهنگ مورد نظر خود را بنوازید. برای انجام این کار می‌توانید از جستجوی کیبوردی (نوت اصلی) و جستجوی کانتوری (الگوی نوت‌های کلی آهنگ) استفاده کنید، یا آهنگ را با پیانو بنوازید یا حتی با جستجوی ریتم آن به دنبال آهنگ مذکور بگردید.

آهنگ

در صورت استفاده از هر کدام از این قابلیت‌ها، موتور Musipedia صداها را به یک خط «نوت-کانتور» کلی تبدیل کرده و در کتابخانه موسیقی‌های خود به دنبال نمونه مشابه آن می‌گردد.

آهنگ

در نهایت لیستی از همه آهنگ‌هایی که شبیه موسیقی شما هستند، نمایان می شود. هر نتیجه حاوی بخشی از الگوی موزیک است که با صدای مورد نظر شما تطابق داشته است. در کنار هر نتیجه یک دکمه پخش هم وجود دارد تا بتوانید آهنگ‌ها را بشنوید. به علاوه لینکی برای مشاهده ویدیوی هر آهنگ در یوتیوب و حتی دکمه‌ای برای خرید آن از آمازون مشاهده می شود.

آهنگ

این وب‌سایت از نظر بصری چندان با استانداردهای روز طراحی هماهنگ نیست، ولی صرف نظر از جنبه زیبایی و ظاهری، عملکرد بسیار خوبی دارد.

NameMyTune - جستجوی دستی آهنگ

اگر فقط می‌خواهید با استفاده از میکروفن دنبال آهنگ مورد نظر خود بگردید، گزینه‌های زیادی در اختیار ندارید. اکثر اپ‌هایی که چنین ویژگی داشته باشند، اپ‌های موبایل‌اند نه وب. اما وب‌سایتی به نام NameMyTune وجود دارد که فقط برای یک هدف تولید شده و آن هم پیدا کردن اسم آهنگ‌هایی است که به خاطر نمی‌آورید.

در صفحه هوم سایت NameMyTune یک دکمه بزرگ برای ضبط کردن وجود دارد. اگر آن را فشار دهید، باید دسترسی به میکروفن را فعال کنید. برای اینکه احتمال پیدا شدن آهنگ شما بیشتر شود، بهتر است ژانر مناسب و تاریخ تقریبی تولید آهنگ را نیز انتخاب کنید.

آهنگ

تفاوت بین این سرویس با سرویس‌هایی که پیش‌تر بدان اشاره شد، این است که NameMyTune سرویس خودکاری نیست که با تشخیص صدا آهنگ شما را پیدا کند. آهنگی که آپلود می‌کنید در کتابخانه سایت ذخیره می‌شود و سایر بازدیدکنندگان با گوش دادن به آن، اگر بتوانند آن را شناسایی می‌کنند.

آهنگ

اگر شما هم اهل موسیقی هستید و دوست دارید حافظه خود را به چالش بکشید، می‌توانید آهنگ‌های آپلود شده توسط سایر کاربران سایت را نیز شناسایی کنید. کافی است به بخش Listen To Other People's Tunes بروید، ژانر مورد نظر خود را انتخاب کنید و به آهنگ‌ها گوش دهید. اگر آن را شناختید، روی دکمه I Know This Song کلیک کرده و حدس خود را بنویسید. با این کار همان طور که بقیه به شما کمک می‌کنند، شما هم می‌توانید به بقیه کمک کنید تا بالاخره بفهمند اسم آهنگی که مدت‌ها در ذهن‌شان مرور می‌شد، چه بوده است.

AudioTag - موسیقی خود را آپلود کنید

آخرین سایتی که به شما معرفی می‌کنیم AutoTag.info است. این سایت هم ظاهر خیلی ساده‌ای دارد، اما سرویسی که در آن ارائه شده بسیار کاربردی است. سیستم تشخیص صدا در AutoTag خودکار است؛ بنابراین لازم نیست صبر کنید تا یک نفر آهنگ شما را شناسایی کند. با این حال روش آپلود موسیقی در این سایت کمی متفاوت است به طوری که باید صدا را ضبط کرده سپس فایل آن را آپلود کنید.

آهنگ

زمزمه کردن، خواندن یا ضبط صدا از روی گیتار فرقی ندارد. تا زمانی که صدای شما شبیه آهنگ اصلی باشد، این سرویس کار می‌کند. کافی است دکمه Choose File را انتخاب کرده و فایل مورد نظر خود را آپلود کنید. علاوه بر این فایل را از طریق آدرس‌های اینترنتی هم می‌توانید به سایت ارسال کنید.

سپس روی دکمه‌ی Proceed کلیک نمایید.

«رایان دوب» قابلیت های این سایت را هم محک زد و توانست در کمتر از ۶۰ ثانیه پاسخ جستجو را به درستی همراه با اسم دقیق آهنگ، نام آلبوم، سازنده آن و سال انتشار آهنگ دریافت کند.

آهنگ

البته رایان دقیقاً موسیقی همان آهنگ را در سایت آپلود کرد، اما به نظر می‌رسد بتوان این سرویس را با زمزمه کردن یا خواندن آهنگ مورد استفاده قرار داد.

ارسال نظر