موزیلا درباره افزونه مشکوک Mr. Robot شفاف سازی کرد

رسانه کلیک - قرار گرفتن خودکار افزونه Looking Glass در مرورگر فایرفاکس سبب ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص فعالیت یک بدافزار جاسوسی در این مرورگر شده بود که این موضوع واکنش موزیلا را در پی داشت.

موزیلا درباره افزونه مشکوک Mr. Robot شفاف سازی کرد

این هفته، موزیلا افزونه جدیدی از Mr. Robot را به مرورگر خود اضافه کرد که هدف از آن دسترسی کاربران به یک بازی بود، اما به این دلیل که فایرفاکس قبل از اضافه کردن این افزونه هیچ توضیحی برای ظهور ناگهانی آن نداده بود، بسیاری از کاربران گمان کردند این افزونه که به نام «Looking Glass» مشهور شده، یک بدافزار جاسوسی بوده که در سیستم آنها نفوذ کرده است.

فایرفاکس پس از مواجه‌شدن با واکنش‌های شدید کاربران خود، در سایت خبری Gizmodo اعلام کرد که دیگر افزونه‌ها به‌ طور خودکار در مرورگرهای کاربران قرار نخواهد گرفت و به جای این کار آن‌ها در فروشگاه فایرفاکس عرضه خواهند شد.

جوشا کایکا وول ، مدیر بازاریابی موزیلا در این خصوص گفت:

هدف ما این بود که با همکاری Mr. Robot یک سرگرمی جدید و منحصر به فرد برای کاربران خود ایجاد کنیم که در این راستا افزونه Looking Glass طراحی و به مرورگر فایرفاکس اضافه شد. این افزونه کاملاً امن است و هیچ اطلاعاتی را جمع آوری نمی‌کند و باید قبل از هرگونه فعالیتی توسط کاربران فعال شود، اما گزارش‌هایی از برخی از کاربران داشتیم که افزونه Looking Glass باعث ایجاد سردرگمی و نگرانی از وجود یک بدافزار برای آن‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در پی اعتراض کاربران افزونه Looking Glass از مرورگر فایرفاکس حذف و به add-on store منتقل می شود، افزود: طرفداران سرگرمی Mr. Robot همچنان می‌توانند پازل موردعلاقه‌شان را حل کنند.

افزونه Looking Glass به‌ طور معمول از اطلاعات جستجوی کاربر در مرورگر استفاده می‌کند، اگرچه کاربران قبل از شروع بازی باید افزونه را فعال کنند.

در روز جمعه، پس از اضافه شدن این مرورگر به فایرفاکس، کاربران در شبکه اجتماعی Reddit شکایت گسترده‌ای در این خصوص داشتند و بسیاری ابراز نگرانی کردند که این افزونه ممکن است یک بدافزار جاسوسی باشد.

استیو کلاب نیک ، یکی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار موزیلا هم به این اقدام انتقاد کرد و در توییتر خود نوشت:

چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که طرفدار حریم خصوصی هستیم در حالی که به‌ طور مخفیانه نرم‌افزاری را بر روی رایانه‌های شخصی نصب می‌کنیم؟ مهم‌تر اینکه، مدیریت چگونه این اقدام را به‌ عنوان یک اشکال تلقی نمی‌کند؟

اکنون با توجه به اعلام موزیلا، افزونه Looking Glass به add-on store منتقل می‌شود و کاربران علاقه‌مند به تجربه این سرگرمی می‌توانند آن را نصب کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که این تغییرات با مشکلاتی همراه بوده، چرا که هنوز این افزونه در add-on store مشاهده نشده است.

ارسال نظر