سرعت مرورگر فایرفاکس ۷ برابر می شود

موزیلا قصد دارد با انتشار نسخه چند پردازشی (multi-process) فایرفاکس که از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است، کاربران بیشتری را به مرورگر خود جلب کند.

سرعت مرورگر فایرفاکس ۷ برابر می شود

به گزارش کلیک ، موزیلا هر روز به زمان عرضه نسخه چند پردازشی مرورگر فایرفاکس (multi-process Firefox) که از سرعت بالاتر و پاسخگویی سریع تر بهره می برد، نزدیک می شود. این نسخه از مرورگر فایرفاکس حدود ۵ ماه پیش در آگوست معرفی شده بود. به زودی موج عظیمی از کاربران قادر خواهند بود تا عملکرد فوق العاده فایرفاکس چند پردازشی را تجربه کنند. موزیلا مدعی است که فایرفاکس جدید شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی در سرعت پاسخگویی و افزایش ۷۰۰ درصدی در بارگذاری صفحات اینترنتی است.

نسخه چند پردازشی مرورگر فایرفاکس همانند کروم عمل می کند. عملکرد این مرورگر به این صورت است که محتوای صفحات وب را از رابط کاربری جدا می کند و در نتیجه پایداری و کارآمدی برنامه افزایش می یابد.

اما فایرفاکس مشکلی دارد؛ این مرورگر به خاطر پشتیبانی از افزونه های جانبی، برای تبدیل شدن به یک مرورگر چند پردازشی مراحل پیچیده ای را پیش رو دارد و به همین جهت اجرای این عملیات توسط موزیلا به کندی پیش رفته است. هنگامی که موزیلا برای اولین بار قابلیت چند پردازشی را با نسخه ۴۸ فایرفاکس عرضه کرد، تنها تعداد اندکی از کاربران توانستند آن را آزمایش کنند. به گفته موزیلا طی مدت کوتاهی گروه آزمایش به سرعت به ۵۰ درصد کاربران پایه افزایش پیدا کرد که تقریبا شامل تمام کاربرانی است که روی مرورگر خود افزونه نصب نکرده اند.

سپس با انتشار نسخه های ۴۹ و ۵۰، موزیلا قابلیت چند پردازشی را برای کاربران گروه آزمایشی انتخاب شده ای که فقط افزونه های کاملا تست شده نصب کرده بودند، عرضه کرد. اکنون موزیلا قصد دارد تا در نسخه ۵۱ قابلیت چند پردازشی را در دسترس کاربران بیشتری قرار دهد که در ماه ژانویه (دی) عرضه می شود. بنابر این، در صورتی که شما افزونه ای که با عنوان "ناسازگار" نشانه گذاری شده باشد روی مرورگر خود نداشته باشید، قادرید به زودی از نسخه چند پردازشی استفاده کنید.

اما چرا موزیلا انقدر محتاطانه و با دقت عمل می کند؟ پیش گرفتن این روند توسط موزیلا، نشانه آشکاری از اعتماد کامل این شرکت به پایداری معماری چند پردازشی به کار گرفته شده در فایرفاکس است. هر چند، سازنده فایرفاکس هنوز راه درازی را در پیش رو دارد. فعلا معماری چند پردازشی در فایرفاکس به این معنی است که این مرورگر به جای یک پردازنده از دو پردازنده استفاده می کند؛ یک پردازنده برای رابط کاربری و پردازنده ای دیگر برای پردازش محتوای صفحات وب.

موزیلا می گوید که نسخه های بعدی فایرفاکس از پردازنده های بیش تری برای محتوای صفحات وب استفاده خواهد کرد که قدرت این مرورگر را افزایش می دهد. در حال حاضر نسخه Nightly builds فایرفاکس از دو پردازنده برای محتوای صفحات وب استفاده می کند. یکی از کارکنان شرکت موزیلا به نام Asa Dotzler می گوید: برنامه موزیلا این است که از نسخه nightly build برای ارزیابی تعداد مناسب پردازنده ها استفاده کرده و در نهایت در نسخه اصلی آن را به کار بگیرد.

قابلیت چند پردازشی تنها ویژگی جدید نسخه بعدی فایرفاکس نیست. موزیلا در حال کار بر روی قابلیت sandboxing نیز هست. این ویژگی یک پردازش امنیتی است که امکان تداخل میان پردازنده ها را کاهش می دهد. Sandboxing قبلا با نسخه ۵۰ فایرفاکس روی ویندوز عرضه شد و در نسخه جدید علاوه بر بهبود، شاهد انتشار آن برای نسخه های مک و لینوکس فایرفاکس نیز خواهیم بود.

ارسال نظر